בועז קולדונר, בן 47 ממושב גני הדר ואב לשלושה ילדים, אמור היה להיות המשתתף הראשון בניסוי הקליני למציאת חיסון לנגיף הקורונה של המכון הביולוגי - כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". אלא שבדמו של קולדונר נמצאו נוגדנים לנגיף והוא נפסל. המשמעות: קולדונר חלה בעבר בקורונה אך לא גילה סימפטומים.
3 צפייה בגלריה
בועז קולודנר נפסל מהניסוי
בועז קולודנר נפסל מהניסוי
בועז קולודנר שנפסל מהניסוי והמעבדה החדשנית במכון הביולוגי
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי, שמוליק דודפור)
יש להדגיש כי פסילתו של קולודנר לא תביא לדחייה בניסוי, וישנם עוד ארבעה מתנדבים ברשימת ההמתנה שעברו את הבדיקות המקדימות אתמול בבית החולים שיבא שבתל השומר. הראשון מהם שיקבל את החיסון ביום ראשון ולאחר מכן יאושפז למשך יממה הוא שגב הראל. במקביל, יקבל מתנדב נוסף - דוקטורנט בן 34 מדרום הארץ - את החיסון בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים.
לאחר שנודע לקולדונר כי הוא נפסל מהשתתפות בניסוי - הוא ביקש לעודד אחרים להירתם למאמץ ולהתנדב. "שאלו אותי מאיפה יש לי את האומץ ואיך יכול להיות שאני לא מפחד", הוא אמר ל-ynet. "הרגשתי שצריך למצוא איזון בין הפחד לבין התקווה. ידעתי שאם אעשה זאת, אעזור לדלל את הפחד עם תקווה. מי שלא מפחד לעזור - יכול גם לקבל בשורות טובות".
3 צפייה בגלריה
שגב הראל
שגב הראל
שגב הראל. יקבל כעת ראשון את החיסון, במקום קולודנר
(צילום: אדיר ינקו )
הוא הוסיף: "אני ודאי לא היחיד שעבר את המחלה הזו בלי לדעת, וזכיתי בכך שהשתחררתי מהפחד. לא רציתי להצטייר לרגע כאמיץ. הרגשתי שזה הדבר הנכון לעשות. כל מי שהוא חלק מהניסוי מאמין בזה. הסיבה להתנדבות שלי היא היכולת להכיל מידה של חוסר ודאות. בימים שבהם כולנו חווים כל כך הרבה חוסר ודאות בכל תחום - זו חובתנו החברתית להכיל חלק מהקושי ולרפא חלק אחר שלו".

כך יתבצע הניסוי

על פי גורמים המעורים במחקר, אחד משני המתנדבים יקבל חיסון דמה (פלצבו) ואילו השני יקבל את החיסון האמיתי. אתמול עברו המועמדים הסופיים בשיבא, ובהם קולודנר, סדרת בדיקות. בין היתר, הם עברו בדיקת קורונה רגילה (PCR) לצד בדיקה סרולוגית לאבחון נוגדנים לקורונה.
בנוסף, הם עברו בדיקות HIV, צהבת B ו-C, בדיקות דם כלליות ובהן תפקודי כבד, ספירת דם כמו גם בדיקות לאיתור סמים ואלכוהול.
ביום ג' הקרוב צפויה להגיע הקבוצה הבאה לשני בתי החולים כדי לקבל את מנות החיסון. יש לציין כי היחס בין המתנדבים שיקבלו פלצבו למתנדבים שיקבלו את החיסון האמיתי הוא 1:4. כלומר, אחד מתוך כל ארבעה משתתפים יקבל את חיסון הדמה.
השלב הראשון של הניסוי הקליני צפוי להימשך כחודש, וישתתפו בו כ-80 בני אדם בשני בתי החולים. רוב המשתתפים בניסוי הם גברים ובמוסדות הרפואיים מצפים ל-30% נשים. עם זאת, בשלב זה לא ברור מה יהיה היחס בין נשים וגברים.
בשלב השני של הניסוי צפויים להשתתף כאלף בני אדם והוא ייערך בשמונה בתי חולים בארץ. כמו כן, בשלב זה טווח גילאי המתנדבים יהיה 85-18, בניגוד לשלב הראשון שבו ייקחו חלק בני 55-18 בלבד. בשלב השני יוכלו גם בעלי מחלות רקע להשתתף בניסוי.