מאיימים בשביתה בעקבות החשש מפיטורי רופאים. ברקע המשבר התקציבי העמוק שאליו נקלעו בתי החולים, ולאחר מכתב מנהלי בתי החולים הממשלתיים שנחשף לראשונה ב-ynet, שיגר הבוקר יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי מכתב למשרד האוצר ובו הבהיר: אם הנושא לא ייפתר – ננקוט בצעדים ארגוניים. החלטה סופית בעניין פתיחת סכסוך עבודה תתקבל לאחר ישיבה של מזכירות ההסתדרות הרפואית.
"כתוצאה ממשבר הקורונה והירידה בהיקף הפעילות במהלך הגל הראשון העמיקו גירעונות בתי החולים הממשלתיים באופן דרסטי והם נאמדים כיום במיליארדי שקלים", כתב פרופ' חגי לממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן ולראש אגף תקציבים שאול מרידור. "על אף שנראה כי אין היום חולק על הצורך הקריטי במערכת בריאות איכותית ומתפקדת, טרם מצא משרד האוצר לנכון להציג פתרונות ראויים למצוקה הכספית החמורה אליה נקלעו בבתי החולים".

2 צפייה בגלריה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
לקראת הכרזה על סכסוך עבודה? ארכיון
(צילום: AP)
יו"ר ההסתדרות הרפואית הוסיף: "ברצוני להבהיר כי אין בכוונת הר"י לשבת מנגד שעה שמנהלי בתי החולים פונים לדרך של פיטורי רופאים כתוצאה מהיעדר הפניית משאבים. בכוונתנו לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות הכרזת סכסוך עבודה ונקיטת צעדים ארגוניים".
במכתב מנהלי בתי החולים הממשלתיים, שנחשף שלשום ב-ynet, הם איימו כי יוציאו לפועל פיטורי עובדים בתאגידי בתי החולים אם יימשך המשבר ואם לא יימצא פתרון. הגירעון המצטבר של בתי החולים נאמד במיליארדים, והסיבה לחלקו היא ביטול אלפי ניתוחים בזמן משבר הקורונה.
"למרות היותנו שישה חודשים בלב לבו של משבר הקורונה, מדינת ישראל לא נתנה עדיין פתרונות ראויים לבתי החולים הממשלתיים, שיאפשרו את תפעולם השוטף באמצעות תקציב הולם לכל בית החולים על כל מרכיביו", כתב ד"ר מיקי הלברטל, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים.

2 צפייה בגלריה
מחאת רופאים בת"א
מחאת רופאים בת"א
מחאת רופאים בת"א
(צילום: AFP)
"זו למעשה הפקרה של בתי החולים הממשלתיים של מדינת ישראל", כתב ד"ר הלברטל. "ההתנהלות הנוכחית מסכנת את יכולות בתי החולים להתמודד עם מגפת הקורונה והתרחישים שעמם אנחנו נצטרך להתמודד בשלב המידי ולאורך זמן. לצערנו הרב, אם לא יינקטו צעדים מיידיים ומדינת ישראל לא תתעשת ותעביר את מלוא התקציב שלו אנו זקוקים כדי להמשיך ולהפעיל את בתי החולים, לא תהיה ברירה בידנו, בניגוד מוחלט לסולם הערכים שלנו, אלא לנקוט צעדי התכנסות וצמצום בכוח האדם".
גם בוועדה לביקורת המדינה התקיים השבוע דיון בנושא ובהיערכות הלקויה של בתי החולים, ובדו"ח שהוצג ליו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, נטען כי לבתי החולים נוספו 19 מיטות בלבד בתקופת משבר הקורונה, ו-154 לאורך השנה. במהלך הדיון אמר מנכ"ל בית החולים שערי צדק עופר מרין כי "המחלקות הפנימיות עמוסות, אין לנו צוותים. אתמול ביטלנו ניתוחים ושלחנו חולים הביתה כי הטיפול נמרץ מלא. זו בושה וחרפה".
באולפן ynet התייחסה לנושא מנהלת בית החולים וולפסון, ד"ר ענת אנגל, שסיפרה כי "גם אנחנו חווים את הנושא התקציבי כאתגר מאוד גדול. הקורונה יצרה בור תקציבי גדול בכל בתי החולים, והציפייה שלנו היא שהמדינה תשפה אותנו, כדי שנוכל להמשיך ולתת מענה. אצלנו הקורונה עלתה 120 מיליון שקל, ואנחנו בבור נוסף של 120 מיליון שקל. אלה סכומי עתק, אנחנו חייבים את השיפוי של המדינה".