ארה"ב חידשה את הסנקציות נגד המיליארדר הישראלי דן גרטלר, שלכאורה היה מעורב בשחיתות במסגרת עסקאות שרקם עם מנהיגים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בהם הנשיא לשעבר ג'וזף קבילה. כך הודיע הלילה (בין שני לשלישי) משרד האוצר האמריקני.
2 צפייה בגלריה
דן גרטלר
דן גרטלר
"היה מעורב בשחיתות ציבורית נרחבת". גרטלר
(צילום: אוראל כהן)
לפני כשבועיים דווח שממשלו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, ביטל בימיו האחרונים בתפקיד את הסנקציות שהוטלו על גרטלר. הישראלי ביקש הקלות מהממשל האמריקני היוצא, תוך הבטחה שיאפשר פיקוח על עסקיו.
"הסרת הסנקציות אינה עולה בקנה אחד עם האינטרסים האמריקניים כל הקשור למאבק בשחיתות ברחבי העולם, במיוחד ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו", נכתב בהודעת משרד האוצר האמריקני, שציין כי גרטלר היה מעורב ב"שחיתות ציבורית נרחבת". החזרת העיצומים הגיעה בעקבות מחאה מצד ארגונים בינלאומיים לזכויות אדם על הצעד השנוי במחלוקת של טראמפ.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
טראמפ הסיר את הסנקציות בחשאי, ממשל ביידן השיב אותן
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
כמה מחוקקים אמריקנים קראו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לבטל את ההקלות שניתנו לאיל הכרייה הישראלי. הם טענו כי הוא תמך בשלטון מושחת שבזז את משאבי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. גרטלר עצמו הכחיש את ההאשמות נגדו וטען כי השקעותיו בקונגו "חיזקו את התפתחות המדינה".
הישראלי ספג סנקציות קשות מצד ממשל טראמפ ב-2017, אז למעשה נחסמה גישתו למערכת הבנקאות הבינלאומית והוקפאו הכספים שהחזיק בבנקים אמריקניים. מאז הוא ניסה, ללא הצלחה, לבטל את הסנקציות באמצעות לוביסטים ועורכי דין שונים – כולל אלן דרשוביץ, שייצג את דונלד טראמפ במשפט ההדחה הראשון שלו, וראש ה-FBI לשעבר לואי פרי.
בתחילת החודש שעבר דווח כי שר האוצר לשעבר, סטיבן מנוצ'ין, אישר הסכם המאפשר לגרטלר גישה לכספיו ולביצוע עסקאות במערכת הבנקאית האמריקנית. הצעד לא נחשף מעולם על-ידי ממשל טראמפ ולא נמסר לו הסבר.