עובדים, עובדות, מנהלים ומנהלות בכל ענפי המשק הישראלי עומדים בחודשים האחרונים מול אילוצים שלא נתקלו בהם מעולם. במבט קדימה, גם השנה הקרובה עומדת להיות בסימן אתגרי עבודה מהבית, ביסוס וטיפוח מערכות יחסים מרחוק, שיקום אמון וחיזוק המחויבות ותחושת השייכות לארגון.
רק ארגון אשר יפתח את האומץ בקרב דרג ההנהלה וצוות העובדים והעובדות יצליח להתאים עצמו ל-New Normal ולצמוח בעידן החדש
״אומץ זו הסגולה שמאפשרת לשאר הסגולות לבוא לידי ביטוי״ אמר אריסטו לפני 2,000 שנה, ובהחלט הקדים את זמנו.
בעשור האחרון ניתן למצוא מחקרים רבים שמוכיחים שאומץ הוא אחד המפתחות העיקריים לפיתוח מנהיגות ומקסום תוצאות. הדרישה לאומץ קיימת בכל בארגון - ״תצטיינו, תחדשו, תפתיעו, תחשבו מחוץ לקופסא״, אבל הזוי ובלתי אחראי לחשוב ולצפות שהוראות מלמעלה יעשו לבדן את העבודה.
ארגון שלא מטמיע אומץ בקרב העובדים והמנהלים, משלם מחיר כבד על ההססנות, ההסתרות והעיכובים בקבלת ההחלטות. פחד להביע דעה שונה או לא פופולרית עלול להוביל לפספוס של חידושים והברקות. שימור של "הכיסא" על ידי בינוניות מעכב את הארגון. חוסר כנות והסתרת טעויות יכולים לגרום לעתים נזק בלתי הפיך, במיוחד בעבודה מרחוק. מחיר ההססנות יקר מכפי שנהוג לחשוב.
טל פריבנר, יועצת ארגונית ואחת מהמאמנות העסקיות הראשונות בישראל, חקרה בשנים האחרונות את נושא האומץ ומסבירה כיצד באמצעות תהליכי התערבות שונים, אפשר לחזק את האומץ בארגון.
1 צפייה בגלריה
טל פריבנר
טל פריבנר
טל פריבנר
הדרך הנכונה לחזק אומץ היא לתת למנהלים ולמנהלות בארגון שלכם כלים ושגרות שיתמכו בהחלטות ובבחירות אמיצות על בסיס יומיומי בארגון ויעזרו להם לקדם את עצמם ואת כפיפיהם.
אומץ הוא לא רק סיסמה - אומץ הוא שריר ויש שיטה המורכבת מ-7 צעדים לחזק אותו
שיטת 7 צעדים לחיזוק האומץ כשריר, אותה פיתחה פריבנר ומיישמת בעשור האחרון בחברות הגדולות במשק הישראלי, מבוססת על מודל בינלאומי מטעם חברת Barrett Values Centre שהוכח ביותר מ – 6,000 חברות בעולם ומשלב אימון אונטולוגי – התבוננות על המציאות בעזרת מדדים מדויקים.
השיטה, כשמה כן היא, כוללת 7 צעדים לחיזוק שריר האומץ, מתאימה לשדרת הניהול, העובדות והעובדים בארגון, לפיה נלמדים כלים אפקטיביים מעולם האימון וההתפתחות לחיזוק היכולת להפגין אסרטיביות ולפיתוח גמישות מחשבתית, זיהוי ערכים, חוזקות וחסמים מעכבים ובניית מפת דרכים להגדרת מטרות ויעדים אישיים ומקצועיים. באמצעות כמה צעדים פשוטים (שימו לב – לא קלים) ניתן ללמוד ליזום יותר, להיות אפקטיביים יותר ומהירי החלטה.
"כשאנחנו מאמנים את שריר האומץ שלנו, אנחנו מחזקים את היכולות האסרטיביות שלנו ומתמודדים ביעילות עם מצבי אי ודאות", היא אומרת "אנחנו יוזמים, מחדשים, מעיזים ומשפיעים יותר".
לדבריה, "זה לא הוגן לדרוש שעובדים ייקחו אחריות ויהיו מעורבים, מבלי לתת להם את הכלים ואת התפיסה הנכונה". "זו האחריות של הארגון, להיות בונה ומאפשר אומץ ולא רק לדרוש אומץ ממנהליו ועובדיו".

גזרו ושמרו - 7 צעדים לפיתוח האומץ היומיומי בארגון

צעד 1: הגדרת אומץ יומיומי - כל ארגון והאומץ הייחודי לו. חשוב לדייק ולהבין את משמעות האומץ, להבין היכן בדיוק הוא נדרש וליישר קו לגביו. ישנה אפקטיביות רבה בהגדרה מדויקת וברורה לגבי היכן ואיך האומץ אמור לבוא לידי ביטוי ברחבי הארגון, בכל הדרגים, בין ממשקים, חטיבות, צוותים ברמת היומיומית.
צעד 2: זיהוי הפער בין הרצוי למצוי - כדי לצמוח ולהתפתח נדרשת הבנה מדויקת של המקומות בהם ישנו פער בין המציאות הארגונית הקיימת לבין המציאות הרצויה. זיהוי מדויק של הפערים ותחומי האחריות יאפשר שיח נקודתי, קונקרטי ומכוון מטרה.
צעד 3: זיהוי סוג האומץ הנדרש למקסום ביצועים ותוצאות - מחקרים מדברים על קיומם של 3 סוגי אומץ שונים - האומץ להגיד, האומץ לעשות והאומץ לסמוך. בחירת ההתנהגות הרצויה בהתאם לסוג האומץ הנדרש, מפשטת ומדייקת את הפעולות הנדרשות (מבוסס על מודל של ביל טרזורר, חוקר ומומחה אומץ).
צעד 4: תכנון אפקטיבי – בניית תוכנית פעולה ברורה, המורכבות מהגדרת מטרות אפקטיביות, מניעות לפעולה אישית וקבוצתית, תוך שימוש במודלים וכלים תומכי מצוינות, פשוטים ליישום והטמעה.
העיקרון בבסיס השיטה הוא שתכנון = גמישות, ועצם הגדרת המטרות ובניית תכנית פעולה להשגתן מאפשר חופש פעולה ותמרון, וחיזוק היכולת למתן מענה בזמן אמת אל מול המציאות המשתנה.
צעד 5: זיהוי הפחדים והמעכבים – זיהוי המעכבים, התפיסות המקטינות והמעכבות את ההצלחה, הם גורמים קריטיים להתפתחות וצמיחה אישית וארגונית. הבנת מחיר הפחד בכל סיטואציה, מניעה לפעולה ומעלה את סיכויי ההצלחה.
צעד 6: כלים תומכי אומץ – התאמת מגוון כלים פרקטיים להטמעה בשגרה הארגונית, ליצירת מציאות בה ההחלטות יתבססו על ראייה מציאותית קונקרטית ככל הניתן ולא ינוהלו על ידי חששות ופחדים.
צעד 7: יצירת שגרות מנצחות – יצירת הרגלי עבודה תומכי אומץ, אישיים וצוותים, ותרגולם בהתמדה יפתחו את היכולות והמיומנויות של דרג ההנהלה וצוות העובדים והעובדות, לאורך זמן ויהוו ויחזקו את השייכות, המחוברות והאמון בחברה.

2021 היא שנה הדורשת אומץ

בימים אלו מציגה פריבנר את 'קטלוג האומץ' שלה לשנת 2021 ומצהירה כי בתפיסתה אומץ זה שריר.
בתהליכי העומק וההתערבות שפריבנר מעורבת בהם מול חברות וארגונים, היא מציגה שפה וטרמינולוגיה מובחנת, המאפשרת כל הזמן לפרוץ קדימה, להתמודד עם הפחדים ולהיות אמיצים.
רוצים לבנות את השנה הבאה ולעזור לדרג ההנהלה וצוות העובדים והעבודות שלכם לאמן את שרירי האומץ? לפרטים על קטלוג האומץ של טל פריבנר >> https://www.talprivner.co.il/courage-business/
טל פריבנר, יועצת ארגונית, מאמנת עסקית ואישית מהראשונות בישראל, פעילה בחברות הגדולות במשק ב-17 שנים האחרונות, מנחת סדנאות והרצאות, מגשרת בין מנהלים לעובדים, מלווה מנהלות ומנהלים בכירים בתהליכי אומץ, שינוי וצמיחה. ויותר מהכל – אישה עצמאית, אמא ל-2 ויודעת לייצר קסמים.
פורסם לראשונה: 15:49, 26.10.20