בבית המשפט המחוזי בחיפה החל הבוקר (ראשון) משפטן של סאוסן קסיס (51) ובתה שורוק קסיס (26), מטפלות שמואשמות בעשרות מקרי התעללות ותקיפה של קטינים שהיו תחת חסותן ביישוב פסוטה שבגליל העליון. בראש הכתבה מופיע תיעוד המעשים ממצלמות האבטחה, אזהרה: התמונות קשות לצפייה.
בבית המשפט התעוררה מהומה כשההורים התעמתו לראשונה עם מנהלות המעון וקידמו את פניהן בקללות וצעקות. השתיים הודו במעשים המיוחסים להם, אך טענו כי סעיפי העבירה שנכללו בכתב האישום חמורים מדי.

4 צפייה בגלריה
תיעוד מהתעללות
תיעוד מהתעללות
המטפלות הטיחו את הפעוטות על הארץ וסטרו להם. מתוך תיעוד ההתעללות
4 צפייה בגלריה
מטפלות הנאשמות סאוסן ושורוק קסיס בבית המשפט
מטפלות הנאשמות סאוסן ושורוק קסיס בבית המשפט
המטפלות סאוסן ושורוק קסיס על ספסל הנאשמים
(צילום: שמיר אלבז)
את ההתעללות חשפה אמו של אחד הילדים במעון, מירים גיריס. היא סיפרה, כי בנה, בן שנה ושלושה חודשים, היה נכנס לגן בבכי, וחוזר ממנו מותש ונטול חיוניות. "היו הרבה סימני אזהרה", היא סיפרה, "הוא היה בוכה בלי הפסקה. הוא התחיל לדבר בגיל תשעה חודשים, ופתאום הפסיק. הוא חזר עם סימנים אדומים על הפנים, על הראש. כששאלתי את הגננת מה קרה לו, היא אמרה שהוא שיחק בפינה של הגן וקיבל מכה".
בעקבות חששותיה שלחה האם את בנה לגן עם מכשיר הקלטה מוסתר בתוך בובת דובי. כשהאזינה להקלטות היא הוכתה בהלם. "שמעתי את הגננת מקללת אותו, אומרת לו 'שתמות' ושמעתי את הקול של הכאפה שהיא נתנה לו. הייתי בטוחה שאני מדמיינת. אז התכתבתי איתה, שאלתי אותה אם קרה משהו במעון היום, והיא אמרה שהכול היה בסדר וקראה לו 'אהוב לבי'".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהתעללות
תיעוד מהתעללות
"אלימות קשה ואכזרית". מתוך סרטוני מצלמות האבטחה
גיריס הגיעה לתחנת משטרת מעלות (מעונה) לפני כחודש והגישה תלונה נגד המטפלות. עם תחילת החקירה נתפסו מצלמות האבטחה והתגלו המעשים המחרידים בבנה של גיריס וילדים נוספים. "הילד שלי סבל הכי הרבה. הן ממש התעללו בו הרבה פעמים, אבל גם ילדים אחרים חטפו. אני כועסת מאוד, הן עכשיו במעצר בית, ואני רצה עם הילד מבית חולים לבית חולים. אני מקווה שהן יירקבו בכלא, כמה שיותר זמן. שייעשה דין צדק", אמרה.
החוקר רב-פקד גל הראל סיפר כי גם החוקרים המנוסים ביותר, המשרתים יותר מ-25 שנה במשטרה, הזדעזעו ולא האמינו למראה עיניהם כאשר צפו בסרטונים. לדבריהם, לא נתקלו באכזריות כמו זו באף תיק שטיפלו בו בעבר. "מדובר בהתעללות ברוטאלית. ההתעללות נמשכה כחצי שנה על פי התיעוד המצולם, יום-יום, עד למעצר החשודות", אמר הקצין.
4 צפייה בגלריה
מירים גיריס
מירים גיריס
"מקווה שהן יירקבו בכלא". האם מירים גיריס שחשפה את המעשים
כתב האישום כולל ריבוי עבירות של התעללות בקטין על ידי אחראי ותקיפה של קטין או חסר ישע. במסגרת עבודתן כמטפלות בפעוטות, בביתה של האם, הנאשמות נהגו להטיל אימה על הפעוטות, להשתמש כלפיהם באלימות פיזית ונפשית, ולנקוט צעדי משמעת נוקשים כלפי הפעוטות שכללו, בין היתר, שימוש באלימות במקרים שבהם המטפלות סברו שהפעוטות התנהגו שלא כשורה.
על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד בני פסקל מפרקליטות מחוז חיפה, החל מספטמבר 2020 ועד למועד מעצרן בחודש שעבר טופלו במעון עשרה פעוטות שגילם נע בין כמה חודשים לשלוש שנים.
הנאשמות העבירו את הפעוטות במעון מסכת ארוכה, מתמשכת ומייסרת של התעללות ואלימות אגרסיבית שכללה מכות בכל חלקי הגוף, הטחה על מזרן או רצפה, משיכה בשיער, בעיטות וסטירות, טלטול ועוד. הנאשמות הטילו אימה על התינוקות, השליטו אווירה של פחד. הן גרמו לפעוטות לשבת דקות ארוכות ברציפות על ספת הילדים ללא כל פעילות וחשפו אותם למעשי האלימות וההתעללות שבוצעו במעון. "הנאשמות תקפו והתעללו בפעוטות, חסרי ישע וחסרי אונים, אשר נתונים לחסדיהן ותלויים בהן באופן מוחלט, באלימות קשה ואכזריות. מעשיהן של הנאשמות מעידים על קשיות לב, קהות חושים, זלזול מוחלט בחיי אדם ובבריאות הגופנית והנפשית של הפעוטות, ודפוסי מחשבה והתנהגות אלימים", אמרו בפרקליטות.
יוסי חברה, אביה של ילדה שעברה התעללות בפעוטון של כרמל מעודהיוסי חברה, אביה של ילדה שעברה התעללות בפעוטון של כרמל מעודהצילום: אלי דסה
האם והבת מואשמות ביחד בשמונה עבירות של התעללות בקטין על ידי אחראי, ו-11 עבירות של תקיפת קטין. הבת מואשמת בשלוש עבירות נוספות של התעללות בקטין חסר ישע, על סמך סעיפים אחרים בלשון החוק.
יוסי חברה, מנהל עמותת "צדק לילדים - מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך", אמר: "אנחנו נחשפנו בכתב אישום למעשים אכזריים, שפלים, מהחמורים ביותר שאנחנו מכירים. לצערנו אנו יודעים איך מערכת המשפט עובדת וזוהי רק התחלת ההליך ויש עוד דרך ארוכה אך אנו מצפים כי מערכת המשפט לא תקל בחומרת המעשים שלהן ותמצה איתן את הדין".