מאבק מאחורי הקלעים סביב ההחלטה אם לכנס את הוועדה לבחירת שופטים במהלך מערכת בחירות: בעבר היה נהוג שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בזמן כהונת ממשלת מעבר, הן כנוהג שנשמר והן בשל פסיקת בג"ץ מלפני 15 שנה, אולם נראה שהפעם ייתכן שהנוהג יישבר - והוועדה תתכנס.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
השר גנץ. לא ביטל את הכינוס המתוכנן
(צילום: איציק זוהר, קונטקט)
במהלך היום (ב') התקיימה התייעצות בנושא זה בין נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לבין שר המשפטים בני גנץ, המשמש גם כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים. גנץ לא ביטל עד כה את הכינוס כפי שעשו קודמיו, ואילו חיות טרם הביעה דעתה בנושא, בנימוק שמדובר בהחלטה של השר בלבד.
במערכת המשפט מעוניינים לכנס את הוועדה כדי לאייש תקנים פנויים. ייתכן שבתור פשרה יתבקש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחוות דעתו בנושא.
אתמול העבירה חברת הוועדה, ח"כ אוסנת מארק מהליכוד, מכתב לנשיאה ולשר ובו כלולה בקשה "לחזור בכם מההחלטה לכנס את הוועדה בעת הזו ולהודיע על הקפאת ההליך לאלתר".
לדברי מארק, חטיבת השופטים במשרד המשפטים הודיעה לחברי הוועדה שיש כוונה להמשיך ולכנס אותה: "אני פונה אליכם כמי שאמונים על אמון הציבור במערכת המשפט בדרישה לחזור בכם מהכוונה לכנס את הוועדה בפגרת בחירות ובעת שמכהנת ממשלת מעבר. בזמן שמכהנת ממשלת מעבר, יש מניעה משפטית למנות בעלי תפקידים בשירות הציבורי ולזאת תקדימים רבים וטעמים שונים".
2 צפייה בגלריה
אסנת מארק
אסנת מארק
ח"כ אוסנת מארק
(צילום: דוברות הכנסת )
"יתרה מזאת", הוסיפה מארק, "הנוהג הקיים מזה שנים רבות הוא הקפאת הליכי מינוי השופטים בפגרת בחירות, בראש ובראשונה מתוך שיקולי אמון הציבור בהליך המינוי. אין מקום להפר את הנוהג הזה בעידן שבו אמון הציבור במערכות הציבוריות השונות ובמערכת המשפט בפרט נמצא בשפל חסר תקדים".
מארק הזכירה כי בעת שכיהנה ממשלת המעבר הקודמת, בין הכנסת ה-21 לכנסת ה-23, כאשר אמיר אוחנה כיהן כשר המשפטים, הועברה פנייה מטעמו לנשיאת בית המשפט העליון בבקשה להימנע מכינוס הוועדה. "השר נענה בזמנו שאין אפשרות חוקית לכנס את הוועדה בממשלת מעבר ועל כן תמוהה בעיניי ההחלטה לכנס כעת את הוועדה. האם הנשיאה שינתה את דעתה בהתבסס על חוות דעת משפטית חדשה או אחרת או האם השתנו הנסיבות באופן מהותי המצדיק את כינוס הוועדה?", תהתה חברת הכנסת מהליכוד.