למגפת הקורונה לא הייתה השפעה של ממש על רשימת המדינות המאושרות בעולם. במדד האושר העולמי של האו"ם הגיעה פינלנד למקום הראשון - זו השנה הרביעית ברציפות. מדינות אירופה ממשיכות להיות מאושרות יותר, עם תשע נציגות בעשירייה הראשונה.
זו השנה התשיעית שבה מתפרסם מדד האושר העולמי. הנשאלים מתבקשים לדרג את מידת האושר שלהם מ-1 עד 10. הם מדרגים את מידת העזרה שהם מקבלים מהמדינה בעת צרה, את מידת החופש שקיימת במדינה שלהם ואת רמת השחיתות בארצם.
6 צפייה בגלריה
יושבים בבית קפה בהלסינקי בחודש יולי. שיעור תחלואה נמוך יחסית לשאר היבשת
יושבים בבית קפה בהלסינקי בחודש יולי. שיעור תחלואה נמוך יחסית לשאר היבשת
יושבים בבית קפה בהלסינקי בחודש יולי. שיעור תחלואה נמוך יחסית לשאר היבשת
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
מחברי "דו"ח האושר" של האו"ם כוללים בו מדדים נוספים שמשפיעים על האושר של האזרחים ועל רווחתם, בין השאר התמ"ג לנפש ותוחלת החיים בכל מדינה. הדירוג הסופי הוא שקלול של תוצאות הסקר האחרון ונתונים משלוש השנים האחרונות. 149 מדינות מופיעות ברשימה, אך בגלל מגפת הקורונה הסקרים נערכו השנה בכ-100 מדינות.
פינלנד, מדינת רווחה שבה הפערים בין עשירים לעניים הם מהנמוכים במדינות ה-OECD, הייתה גם השנה המאושרת מכולן. 5.5 מיליון תושבים חיים במדינה הנורדית, שבמשבר הקורונה דיווחה על שיעור נדבקים נמוך בהרבה מהממוצע ביבשת. אחרי פינלנד בעשירייה הראשונה: דנמרק, שווייץ, איסלנד, הולנד, נורבגיה, שבדיה, לוקסמבורג, ניו זילנד (היחידה שאינה באירופה) ואוסטריה. אוסטרליה במקום ה-11 ואחריה ישראל - שהתברגה גם הפעם בעשירייה השנייה והמכובדת. אשתקד הגיעה ישראל למקום ה-14, וב-2019 למקום ה-13.
6 צפייה בגלריה
פינלנד חזרה ללימודים בית ספר ב הלסינקי
פינלנד חזרה ללימודים בית ספר ב הלסינקי
חוזרים ללימודים בהלסינקי, בחודש מאי
(צילום: EPA)

גרמניה נמצאת אחרי ישראל והגיעה למקום ה-13 במדד האושר הנוכחי. בהמשך העשירייה השנייה: קנדה, אירלנד, קוסטה ריקה, בריטניה, צ'כיה, ארה"ב ובלגיה. צרפת במקום ה-21. אפגניסטן הגיעה למקום ה-149 והאחרון. לפניה נמצאות כמה מדינות באפריקה: לסוטו, בוטסואנה, רואנדה וזימבבואה. דירוגים נוספים: איחוד האמירויות (25) סעודיה (26) ספרד (27) איטליה (28) רוסיה (76) טורקיה (104) איראן (118) והרשות הפלסטינית (125).
מחברי הדו"ח חקרו את השפעות המגפה העולמית על האושר של האזרחים בשנה החולפת, ואמרו שבשליש מהמדינות סיפרו המשתתפים על רגשות שליליים במיוחד - לעומת 22 מדינות שהיו השנה דווקא מאושרות יותר. ג'ון הליוויל, אחד ממחברי הדו"ח של האו"ם, אמר כי "אחד ההסברים האפשריים הוא שאנשים רואים את הקורונה כאיום חיצוני ומשותף שמשפיע על כולם", ולכן המגפה יוצרת "תחושת סולידריות" בין האזרחים.