3 צפייה בגלריה
שירה
שירה
כמעט נרצחה ע"י בעלה - אך הוא עדיין מחליט על גורל בנם. שירה איסקוב
בעקבות סירובו של אביעד משה, שניסה לרצוח את אשתו שירה איסקוב, לאפשר לה לחסן את בנם הפעוט, ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בהצעת חוק שהגיש חבר הכנסת גדעון סער שדורש לשלול אפוטרופסות על קטינים ממי שהורשע בעבירת רצח. עם זאת, לאור היחסים הטעונים בממשלה, עדיין לא ברור אם הצעת החוק תגבר על השיתוק בקואליציה.
מדובר בתיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שנועד להסדיר את העיוות הקיים שבו אב מתעלל ואלים ימשיך לשלוט בגורלם של ילדיו. בימים האחרונים בדיונים סביב הצעת החוק המקורית עולה סוגיה נוספת ולהרחיב את ההצעה גם לניסיון רצח, כמו במקרה של איסקוב. עם זאת, מדובר בסוגיה מורכבת, שכן הורות נחשבת לזכות מוקנית שלא ניתן לפגוע בה. לא מעט חברי כנסת בעבר ובהווה ניסו למצוא פתרון לנושא.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יקדמו את ההצעה למרות המתיחות בקואליציה?
(צילום: מארק ישראל סלם)
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער
(צילום: אורי דוידוביץ')
"סעיף 27 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב–1962, מסדיר ומגדיר את התנאים לפיהם תישלל אפוטרופסות ההורים על הקטינים", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "החוק כיום מותיר את ההורה אשר הורשע ברצח ההורה הנוסף או ברצח אחד מהקטינים להמשיך לשמש כאפוטרופוס של הקטינים. התיקון המוצע לחוק נועד למנוע מצב מעוות שבו ההורה הרוצח נשאר אפוטרופוס על ילדיו, והם נותרים תלויים בו ונאלצים לעמוד איתו בקשר".
סער ציין כי "התיקון יאפשר לאפוטרופוס אחר לדאוג לשלומו של הקטינים ללא חשש לפגיעה בהתפתחותו הנפשית והפיזית כתוצאה מהמשך האפוטרופסות של ההורה הרוצח על הקטינים. כמו כן, תיקון זה מנתק את התלות של ילדי הנרצח באותו אדם שאחראי לרצח".
הצעה נוספת שהוגשה היא של ח"כ אוסנת מארק מהליכוד, ולפיה הורה שקיבל משמורת יוכל להחליט לבדו כיצד לטפל בילד. "בדיוק בשביל מקרים מהסוג הזה הגשתי לפני מספר שבועות הצעת חוק חשובה לפיה במקרים של טיפול רפואי או נפשי, הורה משמורן יוכל להחליט אם וכיצד לטפל בילד", כתבה היום מארק בחשבון הטוויטר שלה. "״אם ההורה השני מתנגד לטיפול הוא יצטרך להגיש נימוק להתנגדות תוך 14 יום לבית המשפט לענייני משפחה".