לקראת הדחות ונזיפות של גורמים זוטרים בפרשת מותו של לוחם הנח"ל: שלושה חודשים לאחר שנורה למוות בשוגג ע"י חברו לגדוד 50, ועדת החקירה שהוקמה בצה"ל לבחינת נסיבות האירוע תסיים בימים הקרובים את מלאכתה.
הדו"ח המסכם של הוועדה יוצג לאלופי המטכ"ל ולרמטכ"ל עצמו, וגם לבני משפחתו של הלוחם המנוח, סמ"ר יונתן גרנות. במקביל, חקירת הפרשה במצ"ח טרם הסתיימה חרף הזמן הממושך, ובפרקליטות הצבאית טרם גיבשו החלטה בנוגע לכתבי אישום נגד גורמים נוספים ביחידה מלבד החייל היורה.
4 צפייה בגלריה
יונתן גרנות ז"ל
יונתן גרנות ז"ל
יונתן גרנות. מסתמן שהסמל והמ"מ יודחו
(צילום: אלבום משפחתי)
ל-ynet נודע כי ועדת החקירה צפויה להמליץ לנקוט צעדים פיקודיים נגד גורמים זוטרים בחטיבת הנח"ל, ובהם סמל מחלקה ומפקד מחלקה שהיו אמונים על ניהול המטווח שבו היה שימוש ברובי הרוגר, שעות לפני האסון. הנשקים המיוחדים, שמשמשים בדרך כלל באירועי הפרות סדר, נאספו מאימון במטווח לבסיס תבץ שבבקעה, אולם הסמל והמ"מ ככל הנראה לא וידאו שהם אכן נפרקו במלואם בהתאם לנהלי הבטיחות.
באחד מרובי הרוגר נותר ככל הנראה כדור בבית הבליעה, ודווקא הוא הורם על ידי החייל היורה, שעבר במקרה ליד מערום הנשקים בבסיס, ומתוך סקרנות החליט להביט בכוונת הטלסקופית וללחוץ על ההדק.
4 צפייה בגלריה
תמונת רובה רוגר
תמונת רובה רוגר
רובה רוגר. אחראי המטווח לא בדקו שבית הבליעה ריק
בחטיבת הנח"ל וגם בחקירת מצ"ח התגבשה ההבנה שהחייל היורה לא כיוון דרך הכוונת וגם לא ראה את חברו הטוב גרנות, אך כן "שיחק" בנשק וירה בניגוד חמור לפקודות. רצף צירופי המקרים הטראגי נמשך כאשר במרחק של עשרות מטרים צעד באותם רגעים, בשעה לילה חשוכה ובצד אחר של הבסיס, יונתן גרנות. הקליע בעל הקוטר הזעיר פגע דווקא בראשו, ופצע אותו אנושות.
הסמל ומפקד המחלקה כבר נחקרו תחת אזהרה במצ"ח, אולם למרות ההערכה הראשונית לפיה הם התרשלו בניהול המטווח, בחטיבה כבר קידמו את המ"מ מאז האסון. לאור ממצאי ועדת החקירה המסתמנים, השניים עשויים להיות מודחים מתפקדים, וייתכן שגם סגן מפקד הפלוגה, שלכל הפחות יינזף.
4 צפייה בגלריה
לוחם נח"ל שירה בשוגג ביונתן גרנות מואשם בהמתה בקלות דעת
לוחם נח"ל שירה בשוגג ביונתן גרנות מואשם בהמתה בקלות דעת
החייל היורה. לא ברור אם עוד מעורבים יואשמו מלבדו
(צילום: בראל אפרים)
שבוע לפני האסון אירע בגדוד אירוע דומה שכמעט הסתיים באסון. האירוע תוחקר, אך הסמ"פ לא העביר את ממצאיו כמתחייב לכלל הגורמים הרלוונטיים ביחידה. בכל אופן, לא מן הנמנע שהערות פיקודיות יירשמו גם לקצינים בכירים יותר בחטיבה, אולם גורמים צבאיים מתרשמים שבגדוד הקפידו באופן יחסי על הוראות הבטיחות ולא אפשרו תרבות של עבריינות בנשק או זלזול בהוראות.
מפקד חטיבת הנח"ל היוצא, אל"מ ישראל שומר, שנטל בשיחות סגורות אחריות פיקודית על האירוע הקשה, הוביל מאז האסון פרויקט בשם "זמן יונתן", שבמסגרתו גובשו בגדוד תכני הסברה וחינוך לשמירה על הוראות הבטיחות בנושאים שונים. החייל היורה עצמו נמצא במשבר נפשי קשה מאז האסון. הוא שוהה במעצר בית, תוך המתנה למשפט ההוכחות, שככל הנראה יחל בקרוב לאחר שהליך הגישור בינו לבין הפרקליטות הצבאית עלה בשבועות האחרונים על שרטון.
4 צפייה בגלריה
המכתב ששלח מ' לאמו של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל
המכתב ששלח מ' לאמו של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל
החייל היורה במצב נפשי קשה. מכתב ששלח לאמו של יונתן אחרי האירוע
(צילום: אלבום משפחתי)
מדובר צה״ל נמסר בתגובה: "מותו של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל הוא חמור וטראגי. בעקבות האירוע נפתחה חקירת מצ"ח ולאחר בחינת ממצאיה, הוגש נגד החייל היורה כתב אישום לבית הדין הצבאי, המייחס לו עבירה חמורה של המתה בקלות דעת. ההליך המשפטי בעניינו החל לאחרונה".
"בנוסף", אמרו בדובר צה"ל, "הוקמה ועדת מומחים בראשות קצין בדרגת אל"ם, לבחינת ההיבטים הפיקודיים ולהפקת לקחים. ועדת המומחים צפויה להציג בקרוב את המלצותיה למפקדים ולרמטכ"ל. צה"ל מחזק את משפחתו של יונתן ז"ל וימשיך ללוותה".
אל"מ (במיל') עו"ד רן כהןאל"מ (במיל') עו"ד רן כהןצילום: יגאל דוד חכמון
עו"ד רן כהן רוכברגר, סנגורו של החייל, מסר: "ועדת המומחים מצאה את מה שטענו מלכתחילה - שהייתה שורה ארוכה של ליקויים ומחדלים בפעילות של מפקדי החייל, שתרמו לטרגדיה הנוראה.
"ממצאים אלה מחזקים את טענתנו שכתב האישום כפי שהוגש - נגד החייל בלבד ובעבירה החמורה ביותר האפשרית - אינו מוצדק", אמר כהן רוכברגר, סנגור צבאי ראשי לשעבר וראש המחלקה הפלילית במשרד ליבליך-מוזר-גליק. "אנו נציג במשפט את כל הראיות המלמדות על שורת הרשלנויות של המפקדים, כדי שבית הדין הצבאי יוכל להגיע לתוצאה המידתית והראויה".