"זה היה קצת אחרי השעה 22:00. נסעתי מכיוון היישוב נעלה, ופתאום הגיח מולי קטנוע שנסע ללא אורות, נגד כיוון התנועה, ועליו ישבו שני רוכבים לבושים בשחור". כך שחזר אתמול (יום א') אורי עופרי, תושב גוש טלמונים, את אחד הרגעים המפחידים בחייו.
"הבטתי בהם והם הביטו בי. היינו ממש במרחק טווח אפס. ואז הרוכב שישב מאחור הרים את ידו וזרק על המכונית אבן גדולה. שמעתי 'בום' חזק, ונתתי גז. כבר נתקלתי באירועים של זריקות אבנים, אבל לא מכזה טווח קרוב. באותה מידה הם יכלו להחזיק אקדח ולרסס אותי. מזל שלא הייתי עם הילדים".
האירוע המסוכן שבו נתקל עופרי לא היה היחיד. לפני כשבוע וחצי, במשך ארבעה ימים ברציפות, הגיעו לכוחות הביטחון דיווחים של אזרחים מבוהלים על אבנים גדולות שהושלכו לעבר מכוניתם מטווח קרוב על ידי שני רוכבי אופנוע לבושים בקפוצ'ון שחור – אירועים שרק במזל גדול הסתיימו ללא נפגעים בנפש. אירוע אחד התרחש בסמוך ליישוב חשמונאים, אירוע אחר בכיכר "צומת הדואר" שבגוש טלמונים.
2 צפייה בגלריה
ישראל וינר ואורי עופרי
ישראל וינר ואורי עופרי
"מצדיע לך". רב"ט וינר (מימין) ועופרי אתמול, בצומת שבו הותקף עופרי ושבו נלכדו תוקפיו
(צילום: עמית שאבי)
בצה"ל הבינו כי מדובר בחוליית טרור שפועלת באזור מערב בנימין בדרך שעלולה בכל רגע להסתיים בפיגוע קטלני. "חששנו כי ייתכן שמדובר ב'פיילוט' לקראת פיגוע ירי קטלני, ממש בסגנון של חיסול", הסביר אתמול סגן-אלוף ניר איפרגן, מפקד גדוד דוכיפת. "הבנו שהמחבלים בודקים איך אפשר להגיע קרוב למכונית ישראלית, לפגע ולהימלט".
לאחר שבשב"כ לא הצליחו בעזרת אמצעים מודיעיניים להגיע לזהות המפגעים, הוחלט בצה"ל להציב מארב במטרה לתפוס את המחבלים בשעת מעשה. "פרסנו כוחות סביב כיכר צומת הדואר בגוש טלמונים וחיכינו", תיאר סרן אופיר סוריקיס, מפקד פלוגת החוד בדוכיפת, את המארב שהתפתח לדרמה לא קטנה.
"התצפית זיהתה קטנוע שחור, ומהר מאוד הבנתי שזה התיאור המדויק שחיפשנו", שחזר רב"ט ישראל וינר, לוחם צעיר בפלוגה שהוצב במרחק של כ-300 מטרים מהכיכר שלכיוונה דהר הקטנוע. "יצאתי מתוך השיח שבו חיכיתי, דרכתי את הנשק וקראתי להם לעצור. הם לא נשמעו וניסו לעקוף אותי תוך כדי נסיעה".
2 צפייה בגלריה
ישראל וינר ואורי עופרי
ישראל וינר ואורי עופרי
"לא חשבתי שיתפסו אותם כל כך מהר". רב"ט וינר ועופרי
(צילום: עמית שאבי)
רב"ט וינר לא היסס. "באופן אינסטינקטיבי קפצתי על הקטנוע והפלתי אותם. עצרתי אותם, והתברר שמדובר בשני נערים ממשפחה המוכרת לרשויות הביטחון מהכפר נעמה".
שני החשודים, שבכיסיהם נמצאו אבנים גדולות, הודו בחקירתם במיוחס להם וקשרו את עצמם גם לאירועים הנוספים. אתמול, ביוזמת ynet ו"ידיעות אחרונות", נפגשו עופרי – שהותקף על ידי השניים – ורב"ט וינר באותו צומת שבו התרחש הפיגוע.
"לשמוע שעצרתם אותם זו ממש תחושת רווחה. זה היה יכול להסתיים רע מאוד. תודה רבה לך", אמר עופרי לרב"ט וינר. "מיד אחרי מה שקרה לי דיברתי עם גורמי הביטחון, והבנו שיש כאן משהו מסוכן מאוד. אני הרגשתי שניצלתי בנס. זה אירוע מטלטל. לא חשבתי שיתפסו אותם כל כך מהר והחשש הכי גדול היה שהם ימשיכו לפגע. כשהבנתי שהם נעצרו תוך כדי זינוק וחתירה למגע של מפקד צעיר, זה ממש ריגש אותי. עכשיו אני עומד לידך כאן וממש מתרגש. אני באמת מצדיע לך. מי יודע מה השניים האלה היו יכולים לעשות".
גם רב"ט וינר לא הסתיר את התרגשותו. "בסוף אנחנו כאן כדי לשמור על ביטחון התושבים, וכששמענו שיש חוליה כזו ואנחנו צריכים לתפוס אותה, היה רצון להביא אותם כמה שיותר מהר. כשהם היו מולי לא היססתי. ידעתי שאם הם עוברים אותי הם יימלטו ויהיה סיפור לתפוס אותם. עכשיו לפגוש אותך, אחרי מה שהם עשו לך באותו צומת בדיוק, זו ממש סגירת מעגל מבחינתי".