3 צפייה בגלריה
סגן ראש המוסד הפורש
סגן ראש המוסד הפורש
פרישת טראמפ מהסכם הגרעין - יעד של מבצע ישראלי. א'
(צילום: משה נחומוביץ)
אחרי 34 שנים בתפקידים הבכירים ביותר במוסד, אחרי שפיקד על אגף הלוחמים "קיסריה" ושימש ראש מינהלת המבצעים בעת גניבת ארכיון הגרעין מלב טהרן, א' מדבר. בריאיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" מותח סגן ראש המוסד לשעבר, שפרש מהארגון בחודש שעבר, ביקורת נוקבת על מדיניותה של ישראל ביחס לגרעין האיראני, ובפרט על הכרעתו של בנימין נתניהו לפעול למיטוט הסכם הגרעין. הריאיון המלא יפורסם מחר במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות".
א' מספר על מבצע גניבת הארכיון שאותו הוא מגדיר "מבצע המאה" של הארגון ואומר שישראל צריכה לשנות את גישתה למאבק באיראן ולהעביר את "מלחמת ההתשה הזו לטהרן", להשתמש במלחמה באמצעות שליח מול האיראנים.
"תשווה בין הקורונה לטיפול בגרעין האיראני: כמויות האורניום שאיראן צברה, ההתפשטות האזורית שלה, זה גרוע. אבל איך היו המבצעים שביצענו בדרך? מדהימים. אותו דבר עם הקורונה. עוד מעט 6,000 קורבנות, אבל איך היה מבצע החיסונים. גדול, לא? זו איננה הצלחה"
א' היה גם האדם שראש המוסד יוסי כהן הטיל עליו לפתח את תוכנית המוסד להתמודדות עם הקורונה - התוכנית שכהן הציג לנתניהו ורה"מ גנז, ואיש אינו יודע מדוע, כבר באפריל שנה שעברה. א' רואה קשר חד בין ההתנהלות של בנימין נתניהו מול איראן ובין הקורונה: "השורה התחתונה הייתה ניהול לא טוב. אני ראיתי ניהול לא טוב.
"תשווה בין הקורונה לטיפול בגרעין האיראני. כאשר אתה מסתכל על מה קרה מאז שישראל דחפה לביטול הסכם הגרעין, על כמויות האורניום שאיראן צברה מאז, ההתפשטות האזורית שלה, זה גרוע. אבל איך היו המבצעים שביצענו בדרך? היו מדהימים. אותו דבר עושים עם הקורונה. עוד מעט 6,000 קורבנות, אבל איך היה מבצע החיסונים. גדול, לא? זו איננה הצלחה".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה
ראש הממשלה
נתניהו מציג את המידע מתוך ארכיון הגרעין, 2018
(צילום: AP)
א' מזהיר שעצמאות המוסד בסכנה, או כלשונו: "יש לי ביקורת שהמערכת לא משמרת מספיק בשנים האחרונות את הדעה העצמאית שלה", ויוצא נחרצות נגד מגמה של פרסום מבצעים חשאיים. הוא מגלה שפרישת טראמפ מההסכם עם איראן הייתה יעד של מבצע ישראלי גלוי וסמוי שהמוסד "מימש בו את הדירקטיבה של הדרג המדיני" ונקט בשורה של פעולות שונות כדי להגשימה.
"איך מפרקים?", שואל א' ועונה: "ברור שאם מצליחים להוציא את האמריקאים החוצה מההסכם, הוא ייפול עד שייגמר סופית. נערכנו בהתאם, התחלנו במהלכים, הארכיון היה אחד מהם". במקביל, א' מבקר בחריפות את התוצאה: "אם אני מסתכל היום, במארס 2021, אז יש לנו מצב שבו יש העשרת אורניום בפורדו, יש עבודה בקשאן, יש עבודה בנתנז, הם צברו 2.5 טונות אורניום מועשר, ועכשיו גם הצנטריפוגות המתקדמות. אנחנו עם ממשל דמוקרטי, מצבנו היום יותר גרוע ביחס למצב בעת הסכם הגרעין. הם לא עצרו לשנייה את ההתפשטות האזורית שלהם, הם מייצרים טילים. הדיל שעשינו הוא לא טוב. חזרנו לאותו מקום".
3 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בבושאר
המתקן הגרעיני בבושאר
המתקן הגרעיני בבושאר, איראן
(צילום: EPA)
א' מספר כי נתניהו העמיד את עצמו בצורה "לעומתית לחלוטין" מול ממשל אובמה, מה שפגע ביכולת ישראל לצמצם את נזק ההסכם. א' אומר כי הבעיה המרכזית היא שבעוד האיום הגרעיני האיראני הוא האיום הקיומי, הממשלה לא מתייחסת אליו ככזה, אלא דורשת להוסיף לכל מו"מ עם איראן את נושא טילי הקרקע, ההתפשטות האזורית והטרור, מה שדוחק למטה את הנושא הגרעיני. "לטעמי, ישראל מתפשרת בשנתיים האחרונות על הגרעין כי אתה רוצה להשיג הכל, ובינתיים הם צוברים חומר בקיע".
א' פרש בחודש שעבר אחרי שד' נבחר כראש המוסד הבא, החלטה שהפתיעה מאוד את בכירי הארגון לאור הניסיון הרב יותר של א'.
הריאיון המלא - מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים"