כשבנימין נתניהו הודיע על מינויו של דוד ברנע, אז עוד ד', לתפקיד ראש המוסד, כתבנו ב"ידיעות אחרונות" שאחד מהאתגרים של ראש המוסד הבא יהיה שמירה על מערך הקשרים של הארגון במזרח התיכון, שעמד בבסיס היכולת לחתום על שורת הסכמי השלום. חתימה זה דבר אחד, אמרנו, אבל שמירה וטיפוח זה משהו שונה. היחסים הללו שבריריים ויכולים להימצא בסיכון עמוק בגלל, למשל, התפרצות אלימה עם הפלסטינים.
היו קוראים שאמרו שהכול יכול להיות, אבל זה יכול להיות פחות; הפלסטינים לא מעניינים יותר אף אחד, וגם אם יבוא עוד סבב איתם, הוא לא ישנה דבר בגישה כלפי ישראל בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט. עוד קשה לדעת, אבל נדמה כי ההתרחשויות מאז הוכיחו עד כמה הפלסטינים רלוונטיים והמזרח התיכון הוא מקום דינמי שמי שמנהל בו את האסטרטגיה של אתמול - מפסיד.
ברנע מקבל את הירושה הזו במצב טרי לחלוטין, ויש לו הרבה מאוד עבודה בלשכנע את המדינות ששום דבר לא השתנה, שלא לדבר על לנסות ולצרף עוד מדינות לתהליך השלום.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
כהן, נתניהו וברנע. אי אפשר ללחוץ בדיוק על אותו כפתור פעמיים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

הגיבוי מטראמפ נגמר

דוד ברנע שירת בסיירת מטכ"ל. הוא ראש המוסד השני שמגיע אחרי שבילה את רוב הקריירה שלו באגף "צומת", האגף לגיוס והפעלת סוכנים, המקום בו לומדים כיצד לזהות סביבה משתנה ולערוך את ההתאמות הדרושות. ההצבה הראשונה שלו הייתה בשלוחה של המוסד באירופה תחת פיקודו של כהן, ומאז השניים השיקו בחלק גדול מהקריירה של שניהם, כשכהן הוא החונך הבכיר.
הוא שירת כסגן ראש אגף "קשת", שעוסק במעקבים, פריצות ופעולות בארצות בסיס, מדינות שיש לישראל קשרים דיפלומטיים עמן, מה שאפשר לו התחככות במבצעים מסוג אחר וחשוב מאוד למוסד. כהונתו כסגן של כהן העבירה אותו קורס עמוס מאוד במה כולל התפקיד.
ברנע ייכנס לתפקיד בתקופה שבה הגיבוי המבצעי והפוליטי של ממשל טראמפ הסתיים, ועמו תקופה היסטורית במוסד. ברנע מקבל ככל הנראה הסכם גרעין די דומה לזה שטראמפ החליט לנטוש - בין השאר בזכות פעולת גניבת הארכיון - הסכם שמשמעותו הוא שמבחינת העולם, כולל מדינות מערביות ידידותיות שנהגו לקחת חלק באיסוף המודיעין על איראן - הנושא פחות או יותר יורד מסדר היום.
זה משאיר את ישראל לבד פעמיים - אחת בצורך להקדיש משאבים אדירים לאיסוף בתוך איראן, שם כולם נמצאים בכוננות גבוהה ורואים סוכן של המוסד מתחת לכל מיטה ומעבר לכל פינה. פעם שנייה - לחדש את מלאי "הכפתורים", כלומר את המבצעים שיש להם סוף רועם, שיוסי כהן, בהצלחה רבה על פי הפרסומים, ניצל באופן חסר תקדים. במבצעים האלה, מטבע הדברים, אי אפשר ללחוץ בדיוק על אותו כפתור פעמיים.
הטור המלא - הבוקר ב"ידיעות אחרונות"
פורסם לראשונה: 23:00, 24.05.21