דרישה למנוע שחרור אסירים פלסטינים לתוך רצועת עזה: הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, קיבל בימים האחרונים פנייה מגלעד שרון, תושב עוטף עזה ובנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, שדורש מהרמטכ"ל להפעיל בחוק את הסמכות המאפשרת לו לאסור מחבלים תושבי רצועת עזה שסיימו לרצות את תקופת מאסרם בישראל.
3 צפייה בגלריה
גלעד שרון
גלעד שרון
"אין מנגנון שיבחן האם המחבל באמת שינה את דרכו". גלעד שרון
(צילום: ניצן דרור)
הפנייה, שהוגשה באמצעות עו"ד עודד סבוראי, הגיעה בעקבות מקרים רבים בהם אסירים ביטחוניים שבו לפעילות טרור בתוך עזה לאחר שחרורם מהכלא, תוך ניצול השליטה המודיעינית המוגבלת וחוסר השליטה המבצעית של צה"ל ברצועה. המקרה הידוע ביותר הוא של יחיא סינוואר, אחד ממשוחררי עסקת שליט וכיום מנהיג חמאס ברצועת עזה.
שרון טוען כי רק בשבועות האחרונים שוחררו ארבעה אסירים ביטחוניים מהכלא בישראל בחזרה לעזה, מתוך עשרות מחבלים שחזרו לביתם ברצועה בשנים האחרונות. "ביקשנו את הנתונים המדויקים אך לא קיבלנו אותם", אמר שרון. "אין מנגנון שיבחן האם המחבל באמת שינה את דרכו ולא יעסוק בטרור, או שיקבע האם מדובר באנשים שעדיין מהווים סיכון".
לפי שרון ועורך דינו עודד סבוראי, שניסח את מכתב הפנייה, סעיף בחוק כליאתם של לוחמים בלתי חוקיים משנת 2002 קובע כי "היה לרמטכ"ל יסוד סביר להניח כי כלוא הוא לוחם בלתי חוקי, וכי שחרורו יפגע בביטחון המדינה, רשאי הוא להוציא צו בחתימת ידו, המורה על כליאתו". מדובר באותו מנגנון משפטי של מעצר מנהלי שמופעל בעיקר על חשודים בפעילות טרור ביהודה ושומרון, גם אם לא מוגש נגדם כתב אישום.
3 צפייה בגלריה
עורך דין עודד סבוראי
עורך דין עודד סבוראי
ניסח את מכתב הפנייה לרמטכ"ל. עו"ד עודד סבוראי
(צילום: חנה שרייבמן)
עו"ד סבוראי הסביר במכתבו כי "מחבלי חמאס הכלואים בישראל מוגדרים בחוק כלוחמים בלתי חוקיים, ולפי החזקה שבחוק והשכל הישר, חזקה עליהם שאם ישוחררו מהמאסר שנגזר עליהם הם עתידים לשוב ולפגוע בביטחון המדינה, אלא אם תגובש לגביהם תובנה מודיעינית מבוססת שתסתור את החזקה".
מבדיקת ynet עולה כי התחייבות האסירים הביטחוניים ששבים לביתם בעזה שלא לשוב לטרור מופרת לעתים תוך זמן קצר, כאשר הם חוזרים לפעילות בחמאס. זאת בניגוד לאסירים ביטחוניים המשוחררים לביתם ברשות הפלסטינית, שכן בגדה המערבית קיים חופש פעולה מבצעי לצה"ל וכיסוי מודיעיני חזק יותר, וכך שב"כ יכול לעצור את המחבלים שסיימו לרצות את תקופת מאסרם במידה ושבו לסורם.
3 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר
 יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה. יחיא סינוואר
(צילום: AFP)
לאחרונה הוקם מחדש מנגנון בין ארגוני, שפעל בעיקר במבצע צוק איתן ומתגבש כעת מחדש - חוות דעת של שב"כ בנוגע לאסירים ביטחוניים שמשתחררים לעזה. במידה וחוות הדעת קובעת כי יש לאסור אותם מחדש, היא מועברת לפרקליטות הצבאית באישור של בית משפט. "תכלית החוק היא מניעת טרור, אבל יש גם את השיקול המוסרי של שחרור מחבלים לעזה בזמן ששני אזרחים ושני חללים שלנו נמצאים שם, מבלי שאיש יודע מה מצבם", אמר שרון.
מדובר צה"ל נמסר: "הפנייה התקבלה בימים האחרונים. היא נלמדת ומענה יימסר לפונה".