13 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
משפחת בירן
(מתוך פייסבוק)
באסון הרכבל בהרי האלפים באיטליה נספו אתמול חמישה ישראלים - כולם בני משפחה אחת: עמית בירן, בן 30, רעייתו טל פלג-בירן (26) בנם בן השנתיים תום והסבא והסבתא של האם טל - יצחק כהן (81) וברברה כהן (71). שמותיהם של ההרוגים הותרו הבוקר (יום ב') לפרסום.
זוג ההורים הצעיר, עמית וטל, התגוררו בעיר פאביה שבמחוז לומברדיה בצפון איטליה. עמית למד שם רפואה, ועבד למחייתו כמאבטח בבית ספר יהודי בעיר. איתן, בנם הבכור של הזוג, בן 5, נפצע באורח קשה מאוד בתאונה הקשה. אחותו של עמית שנהרג, איה, נמצאת בבית החולים ליד מיטתו של איתן. אחיו של עמית, ואחיה ואביה של טל, יטוסו הלילה לאיטליה.


13 צפייה בגלריה
טום ואיתן בירן
טום ואיתן בירן
תום ואיתן בירן. תום נהרג, איתן במצב קשה מאוד
(מתוך פייסבוק)
13 צפייה בגלריה
טל ועמית בירן
טל ועמית בירן
טל ועמית בירן
(מתוך פייסבוק)
13 צפייה בגלריה
זירת האסון
זירת האסון
זירת האסון
(צילום: EPA)
יחד עמם נספו כאמור סבה וסבתה של האם, יצחק וברברה, שהתגוררו בישראל. הזוג הגיע לבקר את הנכדה טל, את עמית והנינים רק ארבעה ימים לפני האסון. על פי העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" כל החמישה יצאו אתמול לטיול במחוז פיימונטה שבו אירע האסון.
האחות איה בירן הגיעה כאמור מפאביה לבית החולים שבו מאושפז איתן. "איבדתי את אחי עמית, את גיסתי טל ואת תום הקטן, ילד מתוק רק בן שנתיים", סיפרה לתקשורת האיטלקית. "גיליתי את זה ב-SMS מחברים שכתבו לי הודעת השתתפות בצער. לא ידעתי בהתחלה מה קרה ובהתחלה חשבתי שנפל עוד טיל בישראל. אז התקשרתי לאחי והוא לא ענה, וגם גיסתי לא ענתה. באותו רגע הבנתי שמשהו קרה, האישור הגיע אחרי שעתיים".
איה חיה באיטליה ב-17 השנים האחרונות עם בעלה נירקו ושני ילדיהם: "היום הבנתי שהחיים קצרים מכדי שיסתיימו כך. עכשיו כל תשומת הלב ניתנת לאיתן. הבנו שהוא חי רק כשראינו שהשם שלו לא ברשימת ההרוגים. ראיתי ברשימה הזו גם את הסבים של טל, שני מבוגרים אחרי חיסון קורונה, שהגיעו לאיטליה כדי לבקר את הנינים. עם הטילים בישראל לא חשבנו לרגע שמשהו כזה יקרה כאן באיטליה".
"פציעת ראש היא דבר מורכב, הרופאים לא יודעים כיצד זה יתפתח. אבל אנחנו נשארים כאן, ליד איתן", הוסיפה. "בעלי ואני מנהלים את כל העניינים הביורוקרטיים, כי אנחנו דוברי האיטלקית היחידים. זה לא יהיה קל, ואני דואגת להורים שלי. זו טרגדיה ענקית".
בקריסת הרכבל בצפון איטליה נהרגו בסך הכול 14 בני אדם, אחד מהם אזרח איראני, מתוך 15 שהיו בקרון הרכבל שקרס. על פי הדיווחים באיטליה הרכבל שקרס הסיע תיירים ומקומיים מהעיירה סטרזה, על גדות אגם מאג'ורה, לפסגת ההר מוטרונה – בגובה 1,400 מטר מעל פני הים.
על פי הדיווחים הכבל של הרכבל נקרע מסיבה שטרם הובהרה בגובה של כ-300 מטר מהפסגה. בתקשורת המקומית דווח כי הקרון נפל מגובה של 20 מטר, התגלגל במורד ההר - ונעצר על ידי העצים ביער שם. הקורבנות נמצאו בתוך הקרון וגם מחוצה לו. כוחות החילוץ התקשו להגיע לאזור, ודובר שירותי ההצלה באלפים אמר לאחד מכלי התקשורת האיטלקיים כי הקרון היה "מקומט" בעקבות הנפילה מהגובה הרב.
13 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
משפחת בירן
(מתוך פייסבוק)
13 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, VIGILI DEL FUOCO / HANDOUT)
13 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, VIGILI DEL FUOCO / HANDOUT)
13 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, VIGILI DEL FUOCO / HANDOUT)
שרון יפרח, ישראלית שגרה במילאנו ובנה לומד בבית הספר היהודי שבו עבד עמית כמאבטח, סיפרה ל-ynet על אווירה קשה מאוד בקהילה המקומית בפאביה. "ברגע שהודיעו שאלו ישראלים התחילו להעביר הודעות ועכשיו בית הספר הודיע שמדובר בו", סיפרה.
יפרח מספרת כי עמית היה נחמד לכולם. "הוא היה בורג די חשוב באבטחה שלנו, בחור גבוה וכל כך יפה עם עיניים ירוקות. תמיד נתן יותר מ-100%. לא היה אף אחד שהוא היה פוסח עליו ולא אומר לו בוקר טוב". היא הוסיפה: "אנחנו בהלם, ההורים לא יודעים איך להכין את הילדים למחר. זה קשה מאוד גם המצב, וגם להסביר לילדים שמחר הם לא יראו אותו".
ישראלית נוספת סיפרה שעמית אדם שקט וחייכן, שתמיד היה אדיב. "אני עדיין לא קולטת מה קורה, ורק מחר בבוקר כשנגיע לבית הספר זה באמת ישקע. היה פה מישהו שידע לעשות את העבודה שלו כמאבטח. הוא נכנס לכולנו ללב, למרות שהוא היה שקט, הוא תמיד דיבר עם כולם ודאג לכולם. איזה כאב שכל המשפחה הלכה. איך נסביר לילדים שלנו שעמית המאבטח שהם כל כך אוהבים לא פה?".
לפי הדיווחים באיטליה, בקו הרכבל שבו אירע האסון נערכו בשנת 2016 עבודות תחזוקה, ורק לפני כחודש הוא נפתח לקהל - אחרי שהושבת בגלל קורונה. בעקבות ההגבלות נסגרו גם הרכבלים באתרי סקי ברחבי איטליה. שר התחבורה האיטלקי, אנריקו ג'יאובני, הודיע כי נפתחה חקירה לבירור נסיבות התאונה.
ראש ממשלת איטליה מריו דראגי כינה את האסון "תאונה טרגית", ומסר כי הוא מקבל עדכונים שוטפים מהשטח. "אני שולח מטעם הממשלה כולה תנחומים למשפחות הקורבנות. מחשבותינו נתונות במיוחד לילדים שנפצעו קשה ולמשפחותיהם".
"אנחנו הרוסים מכאב", אמרה ראש העיירה סטרזה, מרצ'לה סברינו, בעקבות האסון. היא ציינה כי חלק מגופות הקורבנות אותרו בתוך הרכבל ואחרות ביער הסמוך. "זה רגע קשה עבורי, עבור כל הקהילה שלנו ועבור איטליה כולה, במיוחד עכשיו כשרק התחלנו להתניע מחדש אחרי המגפה", אמרה סברינו.
הקונסול ברומא איתן אברהם ואנשי מחלקת ישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי במשרד החוץ, פעלו וסייעו למשפחה עם קבלת ההודעה מהמשטרה המקומית. שגרירות ישראל ברומא מסייעת בהעברת הגופות לארץ.