שר החינוך יואב גלנט הודיע היום (ה') כי בחינות הבגרות יצומצמו ותלמידי התיכונים ייבחנו בחמישה מקצועות בלבד במקום בשישה. זאת לאור הקשיים שעלו בלמידה מרחוק ומורכבות הלימודים בשנת קורונה. התלמידים ייבחנו בשלושה מקצועות חובה, במקצוע אחד מתוך אשכול הומניסטיקה ובמקצוע אחד מורחב. גם היקף החומר לבגרות יצומצם באופן משמעותי, בנוסף לצמצום שכבר נעשה בתחילת השנה.
2 צפייה בגלריה
ההחלטה תחול על בגרויות החורף והקיץ 2021. ארכיון
ההחלטה תחול על בגרויות החורף והקיץ 2021. ארכיון
ההחלטה תחול על בגרויות החורף והקיץ 2021. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
בחודש אפריל האחרון הודיע משרד החינוך על צמצום הבגרויות והיקפן ובחודש אוגוסט שינה זאת לשש בחינות במקום שמונה. כעת, לאור הפערים שצברו התלמידים מאז שנסגרו מוסדות החינוך והמעבר שלהם למתכונת של למידה ממושכת מרחוק, החליטו שר החינוך ומנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי באופן סופי על קיום חמש בחינות בלבד, ומיקוד משמעותי של החומר בכל מקצוע.
התלמידים ייבחנו במקצועות מתמטיקה, אנגלית ושפה ויבחרו מקצוע אחד מתוך אשכול הומניסטיקה הכולל ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות, ומקצוע מוגבר אחד כגון כימיה, פיזיקה, מדעי המחשב, תיאטרון, מחול, קולנוע, תושב"ע ולימודי ארץ ישראל. החלטה זו תחול על בגרויות החורף שיחלו בפברואר ועל בגרויות הקיץ שיחלו במאי.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"הזדמנות ראויה ואמיתית להצליח". גלנט
(צילום: קובי קואנקס)
תקופת הקורונה הובילה להרחבת הפערים הלימודיים, הרגשיים והחברתיים. רבים מהתלמידים נאלצים להתמודד עם מציאות כלכלית מורכבת, שמשפיעה אף היא על תהליכי הלמידה שלהם. לנוכח מצבור הקשיים והפערים, הוחלט על ביטולה של בחינת בגרות אחת.
גלנט אמר כי "טובת התלמידים עומדת לנגד עינינו. נמצה את כל הכלים העומדים לרשותנו כדי לתת לתלמידי ישראל הזדמנות ראויה ואמיתית להצליח".
צמצום היקף הבגרויות מצטרף להחלטה לתת התאמות נוספות שכוללות מיקוד של חומר הבחינה, צמצומו או הגדלה של בחירת הנושאים והשאלות בתוך הבחינות. לכל אחד מהמקצועות נעשתה התאמה דיפרנציאלית, שעולה בקנה אחד עם צרכי המקצוע, לאחר מיפוי ובחינה מעמיקה שעשו המפקחים הארציים בתוך המקצוע יחד עם מנהלי בתי הספר והמורים המגישים לבגרות.
תלמידים, הורים וגם מנהלים רבים סבורים כי מדובר בצעד הכרחי שיקל על התלמידים ויאפשר להם להשלים את הבגרויות מבלי לפגוע בעתידם. הורים ומנהלים בירכו על ההחלטה, הצטלמו ופרסמו ברשת תמונות עם שלטי תמיכה שבהם נכתב "גם לי ברור שחייבים לצמצם בגרויות".