3 צפייה בגלריה
צופית, יאר ושחר
צופית, יאר ושחר
צופית גולן וילדיה
החלטת הממשלה אמש (שלישי) להחמיר את הסגר ולהשבית את בתי הספר וגני הילדים התקבלה אצל ההורים ברגשות מעורבים. מצד אחד הם מתוסכלים וכועסים לאחר שהיו עדים לנזק שנגרם לילדים עקב סגירת בתי הספר לתקופות ארוכות. מצד שני הם מגלים הבנה לכך שיש לנקוט צעדים קשים נוכח התחלואה הגבוהה בנגיף הקורונה.
"כאמא לשלושה ילדים במערכת החינוך, אני נכנסת לסגר הנוכחי בתחושות קשות יותר מהסגרים הקודמים", אמרה סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית צופית גולן. "הילדים נמצאים במצב נפשי קשה יותר וחסרי סבלנות כלפי הזום, כלפי המגבלות במפגש חברתי וכלפי הציפיות הלא הגיוניות ללמידה עצמאית". היא הביעה חשש כי "שיקולים פוליטיים ינהלו את המאבק בנגיף, ובמקום סגר קצר ומדויק כמו שמובטח לנו נמצא את עצמנו בסגר ארוך".

לפי ההחלטה, מיום שישי ייסגרו כל מסגרות החינוך בכל שכבות הגיל. זאת למעט מסגרות החינוך המיוחד ולנוער בסיכון. השבתת מערכת החינוך התאפשרה לאחר ששר החינוך יואב גלנט הסיר את התנגדותו. "אני נאלץ לרתום את כל מערכת החינוך לצורך הלאומי של בלימת התפשטות המגפה", אמר גלנט.
גליה שמילוביץ, אם לילדים בני 11, 13 ו-14 מתל אביב, העידה כי נחשפה למקרים רבים של הדבקה בקורונה במערכת החינוך. "בכיתות של הילדים שלי חלו, אחותי שגרה לידי וילדיה נדבקו, שני הורים של ילדים מהכיתה נדבקו", היא סיפרה ואמרה: "אז צריכים לעצור, כי זה מגיע לבתי הספר. אין מנוס מסגר".
3 צפייה בגלריה
גליה שמילוביץ וילדיה
גליה שמילוביץ וילדיה
"זה מגיע לבתי הספר, צריך לעצור". גליה שמילוביץ עם הילדים
(צילום: שרון גולדברג)
יובל ורעות מורגנשטרן מלשם, הורים לשלוש בנות - אלה הלומדת בכיתה א', עומר בת שנתיים וכרמי בת חודש - הביעו את תסכולם מהחזרה ללמידה מרחוק. "חוסר היציבות, הרצף בלימודים שנקטע, השהות הארוכה בבית כל אלה משפיעים באופן ישיר על ההתנהלות הרגשית שלהן", אמר יובל. "כיתה א' היא שלב קריטי עבור אלה וחבריה, אבל בלימוד מרחוק קשה שלא להבחין בייאוש שלה פעמים רבות".
רות אופק מכפר סבא, עורכת דין ואם לשלושה בהם שני ילדים בבית ספר וילדה בגן, חוששת גם היא מהסגר הקרוב, אך מגלה הבנה להגבלות. "יהיה קשה לעבור סגר נוסף עם ילדים בגילאי גן, אבל לאור המצב שאליו הגענו התחושה היא שאין ברירה. חשוב לזכור שיש פה דור מבוגר כמו ההורים שלי שנמצא בסכנה, וכשיש מגיפה שמשתוללת לפעמים אין מנוס".
3 צפייה בגלריה
אלה , האבא יובל , עומר , האמא רעות והתינוקת כרמי
אלה , האבא יובל , עומר , האמא רעות והתינוקת כרמי
"חוסר היציבות משפיע עליהן". יובל ורעות מורגנשטרן עם בנותיהם
"סגר שלישי זה כבר לא צחוק", הוסיפה פלורית ברזילי מרעננה, מורה להיסטוריה בבית ספר יסודי ואם לחמישה ילדים במערכת החינוך. "בסגר הראשון היה כיף כי הוא חיבר את המשפחה והייתה הפסקה מהחיים הדינמיים, השני היה בסדר, ועכשיו זה כבר מעיק".
היא מתחה ביקורת על האופן שבו הממשלה מנהלת את מערכת החינוך בזמן המשבר: "זה ביזיון שלא חיסנו את המורים עדיין, כי התחלואה ענקית וילדים לא שומרים. מה יעזרו קפסולות אם אחרי בית ספר הם הולכים אחד לשני? נכון להיום צריך לסגור את הכול, להוריד תחלואה ואז לחזור. אני מבינה את הקושי כאמא, אבל הבריאות שלי ושל ילדיי הרבה יותר חשובה מכמה רגעים קשים".
חוקרים מהאקדמיה בתחום החינוך מתריעים מנזקי הלמידה מרחוק, במיוחד בכיתות הנמוכות. פרופ' אורית אבידב אונגר, דיקן בית הספר לחינוך במכללה האקדמית אחוה, הסבירה כי "ככל שהילדים יותר צעירים, הרצף והאמון במערכת חשובים יותר. חשוב לשדר לילדים שמערכת החינוך היא יציבה ולא מטלטלת. התלמידים הבוגרים יותר מבינים רציונלית את המצב, אך הקטנטנים לא מבינים למה כל זה קורה ולכן זה הרבה יותר חמור".
גם מנהלת בית הספר אלי כהן בקריית מלאכי, אירית טיירו, אמרה כי "אין תחליף ללמידה בכיתה". לדבריה, "מפגש עם מורה והחברים הוא קריטי לחוסן ולהתפתחות של התלמידים בכל המישורים". היא סבורה כי אין להשבית את כל מערכת החינוך, וכי "חשוב לאפשר לכל עיר ולכל בית ספר להתנהל באופן דיפרנציאלי, בהתאם למדד התחלואה".
פורסם לראשונה: 23:48, 05.01.21