סגן נשיא ארה"ב מייק פנס הפך אחר הצהריים (ו') לדמות הבכירה ביותר בעולם עד כה שקיבלה חיסון נגד נגיף הקורונה. פנס ורעייתו קארן התחסנו מול המצלמות, בשידור חי, במטרה לעודד את האמריקנים להתחסן גם הם.
4 צפייה בגלריה
צילום: AP
צילום: AP
(מייק פנס מתחסן נגד קורונה)

"לא הרגשתי דבר", אמר פנס מיד לאחר שקיבל את הזריקה, "כל הכבוד". לצד פנס התחסן גם ראש מערך שירותי בריאות הציבור בארה"ב, ג'רום אדאמס. הם התחסנו בבניין משרדים ממשלתי סמוך לבית הלבן, ואת החיסון של חברת "פייזר" הזריקו להם רופאים מבית החולים הצבאי וולטר ריד הסמוך לבירה האמריקנית - שם אושפז לפני כמה חודשים הנשיא דונלד טראמפ כאשר חלה בקורונה.
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן צפוי להתחסן נגד קורונה בשבוע הבא, אולם הנשיא היוצא לא ממהר לפי שעה להתחסן. יועציו של טראמפ, שהחלים מקורונה לאחר שטופל בתרופות ניסיוניות, אמרו לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית כי הוא "עסוק בתוצאות הבחירות", אותן הוא עדיין מסרב לקבל, ו"לא גילה שום עניין" בהעברת מסר לעידוד ההתחסנות בארה"ב.
4 צפייה בגלריה
צילום: AP
צילום: AP
טראמפ לא היה שם. "לא ממהר להתחסן"
(מייק פנס מתחסן נגד קורונה)
המאמץ לעודד את האמריקנים להתחסן מגיע בצל סקרים שמראים כי אמריקנים רבים מהססים לעשות זאת. סקר של סוכנות הידיעות AP שפורסם לאחרונה הראה כי רק כמחצית מהאמריקנים מעוניינים לקבל את החיסון בהקדם האפשרי. רבע מהם אינם בטוח, בעוד השאר אומרים כי הם לא מעוניינים להתחסן. המומחה הראשי של הממשל מחלות מידבקות, ד"ר אנתוני פאוצ'י (שהשתתף באירוע החיסון היום של פנס), אמר כי כדי שארה"ב תגיע מה שמכונה "חסינות עדר", כ-75% עד 85% מהאוכלוסייה צריכים להתחסן.
טראמפ אולי לא נכח באירוע החיסון היום של פנס, אך דקות ספורות לפני כן עורר מבוכה בציוץ שלו בטוויטר, שבו הכריז כי החיסון של "מודרנה", המתחרה של "פייזר", קיבל סוף-סוף את אישור מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) והפצתו תחל באופן "מיידי".
ייתכן שהנשיא התייחס לאור הירוק שניתן אתמול מטעם פאנל מומחי ה-FDA, אך לא מדובר באישור הסופי, שצפוי להגיע רק הלילה. הפצת החיסון תחל רק כיממה לאחר מכן. ברשת בלומברג דיווחו כי לפי ה-FDA, ולמרות הציוץ של טראמפ, טרם התקבל האישור הסופי לשימוש חירום בחיסון של "מודרנה".
4 צפייה בגלריה
הזרקה זריקה חיסון נגד קורונה של פייזר ב וושינגטון די.סי ב ארה"ב
הזרקה זריקה חיסון נגד קורונה של פייזר ב וושינגטון די.סי ב ארה"ב
מבצע החיסונים הגדול בהיסטוריה האמריקנית. מזריקים בוושינגטון
(צילום: AFP)
מבצע החיסונים בארה"ב, הגדול בהיסטוריה האמריקנית, נמצא כעת בעיצומו, אולם ההשפעה שלו לא צפויה להיות מורגשת בחודשים הקרובים, שבמהלכם חוששים המומחים מזינוק נוסף בתחלואה ובתמותה. אתמול, לפי ספירת "ניו יורק טיימס", נדבקו בארה"ב עוד כ-238 אלף נדבקים חדשים, ומתו עוד 3,293 חולים. מספר הנדבקים הכולל בארה"ב עומד על יותר מ-17.2 מיליון, ומספר מתים הכולל כבר על יותר מ-310 אלף.
בצד השני של האוקיינוס דווח אחר הצהריים כי מנהיג מדינה נוסף נדבק בקורונה: ראש ממשלת סלובקיה איגור מטוביץ'. ההודעה של לשכתו מגיעה יום לאחר שבצרפת אובחן כחיובי לנגיף גם הנשיא עמנואל מקרון. הידבקותו מעוררת כעת דאגה בקרב בכירי האיחוד, בין היתר בשל השתתפותו של מקרון בפסגה שלהם בסוף השבוע הקודם ומפגשים נוספים שקיים עם בכירים לאורך השבוע האחרון.

הניסוי בשבדיה נכשל?

בשבדיה נשבר היום, ביום השני ברציפות, שיא הנדבקים ביממה אחת. לפי רשויות הבריאות בה, 9,654 נדבקים חדשים אובחנו ביממה האחרונה, לעומת השיא שנרשם אתמול ועמד על 8,881. שבדיה דיווחה היום גם על עוד 100 מקרי מוות, מניין המתים במגפה במדינה הסקנדינבית עלה מפרוץ המגפה ל-7,993.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב מאלמו שבדיה
בדיקת קורונה ב מאלמו שבדיה
אוספים דגימות קורונה במאלמו. הניסוי נכשל?
(צילום: רויטרס)
העובדה ששבדיה נמנעת מסגרים והגבלות חמורות אחרות, ונשענת במקום זאת על היענות התושבים להמלצות מומחי הבריאות, מעוררת סקרנות רבה בעולם, אולם הנתונים המגיעים ממנה אינם חד-משמעיים. בעוד ששיעור התמותה בה גבוה יותר ממדינות סקנדינביות אחרות, הוא נמוך מזה שנרשם במדינות אירופיות שבחרו להטיל סגרים נוקשים על האוכלוסייה שלהן.
אחת הסיבות לתמותה הגדולה יותר בשבדיה לעומת שכנותיה עשויה להיות כישלונה להגן על הקשישים שלה בבתי האבות ובמרכזי הסיעוד, שנמצאים בסיכון מוגבר לחלות בצורה קשה במקרה של הדבקה. אתמול הודה מלך שבדיה, קרל גוסטב ה-16, כי ארצו לא הצליחה להגן על המבוגרים. "אני חושב שנכשלנו. יש לנו מספר גבוה של אנשים שמתו וזה דבר נורא. זה משהו שכולנו סובלים בגללו", אמר המונרך בן ה-74.