טל גיציס (27), שמחזיק ברישיון לשימוש בקנאביס רפואי כבר יותר משנה בגלל בעיה רפואית, יצא לחגוג ביום שבת האחרון יום הולדת לאחד מחבריו עם כמה חברים בחיק הטבע. שוטר שעבר במקום טען כי מדובר במסיבה בלתי-חוקית, ולאחר חיפוש שביצע באחד מהתיקים, ללא כל עילה נראית לעין, הוא מצא כמה פרחי קנאביס בתיקו של גיציס, החרים אותם - וקנס אותו ב-1,000 שקל, חרף הסבריו שמדובר בתרופה.
על פי תקנות משרד הבריאות מ-2017, מטופל בקנאביס המחזיק ברשותו רישיון, יכול להחזיק מחוץ לביתו כשישית מכמות הקנאביס הרפואי שברשותו. גיציס, שלא ידע על קיום התקנה הזו, מתח ביקורת חריפה על המשטרה: "אי אפשר לסמוך עליהם. זה היה לא אנושי".
"יצאנו קבוצה של 10 לחגוג בטבע, קנינו מסכות ושמרנו על ריחוק חברתי. הבאנו מערכת הגברה. חלק מהחברים רקדו וחלק יצאו לטייל. היינו כחמישה חברים ורקדנו לצלילי מערכת הגברה", תיאר גיציס. "פתאום הגיע שוטר ובאגרסיביות החרים לאמן את הפלטה למרות שמערכת ההגברה הייתה סגורה – ואמר שהוא מנהל עסק לא חוקי וקבע לו חקירה ליום למחרת".
3 צפייה בגלריה
טל גיציס, מטופל המחזיק ברישיון לקנאביס רפואי נקנס על החזקת סם מסוכן
טל גיציס, מטופל המחזיק ברישיון לקנאביס רפואי נקנס על החזקת סם מסוכן
הדו"ח שניתן לגיציס
גיציס תיאר כי השוטר תהה בפני המשתתפים למי שייכים התיקים שהיו במקום, והחל לחפש בהם ללא חשד סביר לביצוע חיפוש. "אף אחד מאיתנו לא עישן ולא היה ריח ולכן לא ברור מדוע הוא ביצע חיפוש בתיקים", הוא אמר. "הוא היה חדור מטרה לתפור לנו איזשהו דו"ח. באחד התיקים שבמקרה היה שלי, הוא מצא את הקנאביס שלי ומיד החרים לי אותו".
הוא הוסיף: "ניסיתי להגיד לו שיש לי רישיון והוא אמר שאסור לי לצאת עם זה מהבית ואמרתי לו שאני לא חושב שיש כזה חוק שאסור לי לצאת עם זה מהבית אבל בגלל שאני חושב שהוא איש חוק שיודע את החוקים, חשבתי שאני טעיתי ושבאמת אסור לי לצאת עם הקנאביס הרפואי".
3 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
התקנות: כשישית מכמות הקנאביס ברשות המטופל, מחוץ לבית
(צילום: EPA)
בהמשך תיאר גיציס כי חש השפלה לעיני חבריו. "הוא החליט לקנוס אותנו על הקנאביס שלי, התרופה שאני משלם עליה כל חודש ממיטב כספי – יותר מ-1,000 שקל. אני לא יכול להסתובב בלעדיה כי הבעיה הרפואית שלי לא קיימת רק בבית. הוא הלך לאוטו, נתן לי דו"ח של 1,000 שקל בלי למצמץ וגרם לי לחשוף את המגבלה שלי מול החברים שלי, שחלקם לא ידעו עליה".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "השוטרים הוזעקו למקום בעקבות דיווח על מסיבה מרובת משתתפים שנערכת ביער בניגוד לתקנות הקורונה. ככל הנראה עוד בטרם הגעתם, התפזרו המפרים, ובעקבות שאריות סם שזוהו בקרבתם והעלו חשד סביר, בוצע החיפוש ונמצאו הסמים ברשותם של מספר חשודים ולכן ניתנו דו"חות בהתאם. לאחר בחינה נוספת של מקרה נקודתי זה ולנוכח כמות החומר שנתפס מול האישור הרפואי הוחלט כי הדו"ח הזה יבוטל".