המועמד לשעבר לנשיאות ארה"ב מיט רומני, ממבקריו הרפובליקנים החריפים ביותר של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, תקף הערב (יום א') את טראמפ בצל מתקפת הסייבר הגדולה על משרדי ממשלה אמריקניים, והאשים אותו כי הוא "אינו רואה" את שרוסיה מעוללת לארה"ב. בכירים אמריקנים, בהם בתוך ממשלו של טראמפ, אומרים כי מוסקבה היא שעמדה מאחורי מתקפת הסייבר, שהתנהלה במשך חודשים והייתה אחת הגדולות שנחשפו אי-פעם.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מתקפת סייבר
אילוסטרציה מתקפת סייבר
מומחים מעריכים שזו רוסיה, טראמפ: "אולי זו סין"
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
מיט רומני. נזק כבד לכלכלת ארה"ב
מיט רומני. נזק כבד לכלכלת ארה"ב
מיט רומני. נזק כבד לכלכלת ארה"ב
(צילום: AFP)
"התברר לנו שבכל הנוגע לרוסיה, לנשיא יש בעיה לראות את הדברים", אמר רומני בריאיון לרשת NBC, והוסיף כי טענתו של טראמפ אתמול כי ייתכן שסין היא שעמדה מאחורי המתקפה היא "טענה מאכזבת".
הבכיר הרפובליקני הזהיר כי תקיפות ההאקרים שמנהלת רוסיה נגד ארה"ב "גורמות נזק יוצא דופן", וקרא לממשל האמריקני לנקוט צעדי תגובה. רומני הצהיר כי ייתכן שלרוסים יש אפשרות לפגוע במערכות החשמל והמים של ארה"ב ובמערכות אמריקניות אחרות, וכי באפשרותם לגרום נזק כבד לכלכלת ארה"ב.
חוקרים וגורמים רשמיים בארה"ב, נזכיר, חשפו בשבוע שעבר שתוכנה זדונית פגעה בחודשים האחרונים באלפי חברות ולפחות בשישה משרדי ממשלה אמריקניים במה שנראה כאחת ממתקפות הסייבר הגדולות ביותר שנחשפו אי-פעם. לטראמפ נדרש כמעט שבוע להתייחס למתקפה הזו, וגם אז, בהתייחסותו אתמול, הוא ניסה להמעיט בחשיבותה ופקפק באפשרות שרוסיה עומדת מאחוריה.
3 צפייה בגלריה
מתקפת הסייבר הגדולה
מתקפת הסייבר הגדולה
ביידן, פוטין וטראמפ. האחריות להגיב עשויה להיות של הנשיא הבא
(צילום: AP, MCT)
יצוין כי דבריו של טראמפ מנוגדים לא רק להערכות מומחים אמריקנים, אלא אפילו להערכת מזכיר המדינה שלו, מייק פומפאו, שהטיל את האשמה על מוסקבה.
מתקפת הסייבר באה בשעה רגישה מאוד, כשארה"ב נערכת להעברת השלטון מממשלו של דונלד טראמפ לזה של ג'ו ביידן, ובעוד הרשויות האמריקניות והכלכלה המקומית מתמודדות עם התפרצות קשה ביותר של נגיף הקורונה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום כי גורמים הבקיאים בנושא אמרו שצוות המעבר של הנשיא הנבחר ביידן ישקול כמה צעדי ענישה אפשריים נגד רוסיה אחרי שייכנס לתפקיד – החל בסנקציות כלכליות וכלה במתקפות סייבר אמריקניות על תשתיות רוסיות.
דקות אחדות אחרי דבריו של רומני הערב אמר מארק וורנר, הדמוקרט הבכיר ביותר בוועדת המודיעין של הסנאט, כי כל הסימנים מצביעים על כך שרוסיה היא העומדת מאחורי מתקפת הסייבר. וורנר הזהיר כי ייתכן שלמעשה המתקפה עדיין נמשכת, וכי ההיקף שלה אינו ידוע. גם הוא אמר שמתקפת סייבר על ארה"ב אינה יכולה לעבור ללא תגובה.