3 צפייה בגלריה
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן-גוריון
(צילום: AFP)
מספר החוזרים מחו"ל במוקד של ישיבת הממשלה: שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר הבוקר (ראשון) כי משרדו לא יסכים להגדלת מכסים השבים מחו"ל ל-4,000. "הדבר היחיד שיכול לקלקל לנו את כל השיפור זה פתיחת נתב"ג", אמר אדלשטיין. "זה יכול לגמור לנו את כל מבצע החיסונים. לא עוד 10 במסעדה או באולם, לא אוהדים ביציע או בני נוער - רק זה. הווריאנטים שייכנסו מסכנים אותנו מאוד. עמדת משרד הבריאות תוצג בבג"ץ, ולפיה עד 3,000 ביום ייכנסו, לא יותר".
הדיון בישיבת הממשלה מתקיים על רקע עתירה לבג"ץ שדרשה לפתוח את השמיים כדי לאפשר לאזרחים להגיע לישראל בשביל להצביע בבחירות. בהחלטת ממשלה קודמת בעניין נקבע כי יורשו להיכנס ארצה 3,000 איש מדי יום, אך בפועל שרת התחבורה מירי רגב לא יישמה את ההחלטה במלואה ואפשרה את כניסתם של 1,500 נוסעים בלבד מקומץ מדינות. לבסוף החליטה הבוקר הממשלה כי תעמוד בבג"ץ מאחורי החלטתה לאפשר כניסה של 3,000 נוסעים ביום לכל היותר עד 20 במרץ.

"אני שומע פה את הקולות של 'לפתוח את השמיים', ואומר כי אם היינו מקשיבים לקולות האלה לא היינו על 6,000 מתים, אלא על 16 אלף מתים", אמר שר הבריאות לאחר שהשרה פנינה תמנו שטה קראה לפתוח את שערי הכניסה לארץ. הוא ציין כי בכירי משרד הבריאות מסרבים לאשר את הגדלת המכסה: "אחרי כל הדיונים של חזי (לוי), שרון (אלרעי-פרייס) ונחמן (אש) הם עומדים על כך שאסור לעלות מ-3,000".
בתוך כך, בהתייעצות עם שרי הבריאות והחוץ, משרד התחבורה יאפשר השבוע טיסות מיעדים נוספים, בהם מדריד, אמסטרדם, לרנקה ואדיס אבבה. זאת, על מנת לאפשר חזרת הישראלים לבחירות.
מוקדם יותר בישיבת הממשלה אמר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי "יש דחיפות ובהילות" להגיע להסכמות בעניין סגירת השמיים. "אני צריך תצהיר ממשרד הבריאות וגורם מטעמו שיסביר את הדברים. בגלל הדיון במל"ל קיוויתי שאפשר יהיה להגדיל את המספר ל-4,000 לפי מספר הבדיקות. עם זה אפשר ללכת לבית המשפט. היום יהיה דיון בבג"ץ, אין זמן".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"בג"ץ כופה דיון על הממשלה". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סגן ראש המל"ל איתן בן-דוד אמר: "הביקוש לא גבוה. הוא לא הגיע ל-3,000 והמטוסים חצי ריקים. יצאנו בסקר של משרד החוץ ונמסר לנו שיש מעט פניות של אנשים שרוצים להגיע".
השרים גם שבו ועסקו בסוגיית המינויים בשירות הציבורי בזמן ממשלת מעבר. נתניהו מונע מינויי בכירים, בניגוד לעמדת בג"ץ, מחשש שהללו יצרו תקדים שיחייב אותו למנות גם פרקליט מדינה.
על הפרק עלה מינוי יו"ר מועצת הכבלים ומנכ"לית הרשות השנייה, שבג"ץ הורה לדון בהם. שרי הליכוד דיברו בזה אחר זה ואמרו כי אסור לקיים היום דיון בעניין. השר אופיר אקוניס אמר: "אם יאלצו אותנו להצביע - ניאלץ להצביע נגד". השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר: "אי אפשר לאשר עכשיו לפני הבחירות את המינויים מבלי לבדוק הטענות של ניגוד העניינים".
השר דודי אמסלם הטיח ביועמ"ש: " אין פה אמת, אין פה צדק, יש פה מה אנחנו רוצים ממי אנחנו רוצים לקדם ואת מי לא. מי אנחנו רוצים לדפוק ואת מי לא. הפקידים האלה עושים מה שהם רוצים אני חותמת גומי. כשאני שואל הוא (מנדלבליט) כותב לי 'עמדת המדינה', אני שואל - מי זה עמדת המדינה? לא הבנתי, אם אתה עמדת המדינה אז מה אני? אני קרטון? מי אני? לא הצלחתי להבין. קם הגולם על יוצרו". האזינו להקלטת דבריו של אמסלם:

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אבסורד מה שקורה במדינה מבחינת הפרדת הרשויות, אנחנו מתפשרים יותר מדי זמן. אני מתנגד בתוקף להצביע על ההחלטה הזאת. אני כופר על כך שבית המשפט העליון כופה על הממשלה לדון בכך. כמו שאנחנו לא נגיד לו על מה לדון ועל מה לא. יש להסדיר את הדבר הזה באופן מיידי". תוך כדי הדיון בישיבת הממשלה עזב נתניהו כדי לנאום בוועידה של עיתון "בשבע" של הציונות הדתית.
3 צפייה בגלריה
 יובל שטייניץ, פנינה תמנו שטה
 יובל שטייניץ, פנינה תמנו שטה
התבטאות מזלזלת? שטייניץ ותמנו שטה
(צילום: יריב כץ, הדר יואביאן)

שטייניץ: "תקראי ספרות בנושא". תמנו שטה: "אני עורכת דין"

בישיבה התעורר עימות בין שר האנרגיה יובל שטייניץ לשרת העלייה פנינה תמנו שטה. שטייניץ אמר: "יש שתי ממשלות. אנחנו מקבלים החלטה ואז עושים דיון בבג"ץ". תמנו שטה השיבה לו: "אולי תבטל את בג"ץ? מזל שיש את בג"ץ שהציבור יכול לפנות אליו".
שטייניץ אמר לה: "אני לא רוצה לבטל את בג"ץ. מציע לך לקרוא קצת ספרות בנושא הזה לפני שאת נכנסת לעניין". תמנו שטה השיבה: "להזכירך אני עורכת דין. יש זכות עמידה לאזרחים מול בית משפט".