לפחות 166 בני אדם מתו במהלך גל קור קשה באפגניסטן. מ-10 בינואר סובלים תושבי המדינה הענייה מטמפרטורות מקפיאות, שהגיעו בשיאן למינוס 33 מעלות. כתוצאה מתנאי מזג האוויר ירדו באפגניסטן כמויות גדולות של שלג, ובנוסף דווח על רוחות עזות והפסקות חשמל תכופות.
לפי הרשויות באפגניסטן, מניין קורבנות גל הקור עלה בשבוע החולף ב-88 בני אדם ועומד כעת על 166 - כך לפי מידע שנמסר מ-24 מתוך 36 המחוזות במדינה. ארגון הבריאות העולמי ציין השבוע כי בכפר אחד באפגניסטן, במחוז בחדשאן בצפון-מזרח המדינה, מתו 17 בני אדם כתוצאה מהתפרצות של "זיהום חריף בדרכי הנשימה". התנאים הקשים של מזג האוויר מנעו את הגעת הסיוע לכפר.
6 צפייה בגלריה
אפגניסטן גל קור שלג
אפגניסטן גל קור שלג
שלג בקאבול, בירת אפגניסטן
(צילום: AFP)
זה החורף השני באפגניסטן מאז חזרת הטליבאן לשלטון. ארגון הטרור האיסלאמיסטי, נזכיר, עלה לשלטון בקיץ שעבר אחרי מסע כיבושים ברחבי המדינה ובאוגוסט 2021 כבש גם את הבירה קאבול.
בעקבות חזרת הטליבאן נרשמו קיצוצים דרמטיים בסיוע הבינלאומי למדינה הענייה, וארה"ב החרימה נכסים משמעותיים של הבנק האפגני המרכזי. במדינה מתפתח משבר הומניטרי שנחשב לאחד הקשים בעולם. 38 מיליון בני אדם חיים באפגניסטן, ועוד לפני גל הקור הזהירו סוכנויות הסיוע כי רובם נמצאים בסכנת רעב. קרוב לארבעה מיליון ילדים אפגנים סובלים מתת-תזונה.
בממשלת אפגניסטן אמרו כי קורבנות גל הקור מצאו את מותם בשיטפונות, בשריפות ובדליפות של תנורי הגז שבהם משתמשות משפחות רבות. כ-100 בתים נהרסו או ספגו נזק וקרוב ל-80,000 חיות משק – שחיוניות למחייתם של תושבים עניים – מתו גם כן בגל הקור.
בחודשים האחרונים הטילה ממשלת הטליבאן שורת איסורים על נשים במדינה – ובין השאר מונעת מהן ללמוד באוניברסיטה. בחודש שעבר הודיעה הממשלה כי כעת היא אוסרת על נשים לעבוד בארגונים הומניטריים – ובעקבות כך ארגונים רבים השעו את פעילותם. נשים שעובדות בארגונים שמעניקים סיוע רפואי קיבלו אישור מיוחד להמשיך בעבודתן, וכמה ארגונים חידשו את הפעילות.