בצה"ל שוקלים למנות לתפקיד מטה את תת-אלוף ברק חירם, מפקד אוגדה 99, במקום לתפקיד מפקד אוגדת עזה כפי שסוכם ביולי האחרון. ברקע, הוראתו לירות שני פגזים לבית שבו התבצרו מחבלים בקיבוץ בארי, אירוע שהסתיים במותם של 12 בני ערובה ב-7 באוקטובר. כך נודע ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
(צילום: אלעד גרשגורן)
בימים האחרונים, על רקע חזרת תהליך המינויים והירידה בעצימות הלחימה, נודע כי בשיחות סגורות בצה״ל עלתה האפשרות שברק חירם ימונה לתפקיד מטה במקום לתפקיד מפקד אוגדת עזה, שעליו סוכם ביולי 2023, טרם המלחמה. זאת על רקע שורת תפקידי שטח שמילא בשנים האחרונות, והיותו מפקד אוגדה בלחימה במהלך מלחמת ״חרבות ברזל״. בין היתר, הדברים באים על רקע התקרית בבארי, שבה נטען כי כתוצאה מירי פגז טנק בהוראתו נהרגו מספר בני ערובה.
החלטה סופית בנושא טרם התקבלה באופן רשמי, אבל מדובר באפשרות הריאלית שעשויה לפתור חלק מהפלונטר שאליו נכנסו בצה״ל בעקבות מחאת התושבים, ובצעד חכם עבור חירם. תא"ל חירם, שצמח בחטיבת גולני, מילא שורה של תפקידי פיקוד לאורך השנים ואף נפצע ואיבד עין במהלך מלחמת לבנון השנייה. חירם נחשב למפקד שטח נועז, אך לא מילא כמעט תפקידי מטה החשובים להמשך קידומו.
אתמול הודיעו בצה״ל על חידוש תהליכי דיוני השיבוצים למרות התמשכות הלחימה, וזאת לאור הצורך העולה ממפקדים ביציבות, ודאות ובהירות קדימה. בצה״ל מוטרדים מאיבוד מפקדים איכותיים בדרגי שטח אם לא יתקדמו בתהליך, וכן נוצרו פערים שונים בתפקידים הדורשים איוש.
נדגיש כי התהליך לפי צה״ל ייעשה ברגישות למול בעלי תפקידים שלקחו חלק במחדל 7 באוקטובר, ובחלקם לא ידונו כלל. ניתן לצפות כי כמו חירם, גם מפקדים נוספים עלולים לבקש תפקידים אחרים לאור ניסיון ותובנות שצברו במהלך הלחימה, כמו גם הרצון בצה״ל לגוון בין תפקידי שטח ומטה.
לפי הכתבה שפורסמה בחודש דצמבר ב"ניו יורק טיימס", חירם הודה כי הוא זה שהורה על ירי הפגז לביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, אירוע שהסתיים במותם של 12 בני ערובה ושל עשרות המחבלים שהתבצרו בבית. "המשא ומתן הסתיים", אמר תא"ל חירם למפקד הטנק, "לפרוץ, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים".
2 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי לאחר הטבח
קיבוץ בארי לאחר הטבח
קיבוץ בארי לאחר הטבח
(צילום: גדי קבלו)
לפי התחקיר, תא"ל חירם הגיע לבארי ב-16:00 ומצא כמה יחידות של צה"ל נלחמות באופן לא מאורגן בחלקים שונים של הקיבוץ. "טנק בודד הגיע, ובביתה של פסי כהן - שם הוחזקו 14 בני ערובה - התפתח מצב מורכב. כדי להאט את התקדמות החיילים, החוטפים העבירו כמחצית מבני הערובה לחצר האחורית של כהן".
מפקד חוליית חמאס, שהסתתר במטבח, הוריד את בגדיו ויצא כמעט עירום החוצה, כשהוא משתמש ביסמין פורת - שנמלטה ממסיבת הטבע - כמגן אנושי, לפני שנכנע לכוחות הימ"מ שהיו בחוץ. החמושים בתוך הבית החלו בחילופי אש עם צוותי הימ"מ. כשהחשיכה התקרבה, החל ויכוח בין תא"ל חירם למפקד הימ"מ במקום, שרצה לחכות כי חשב שחוטפים נוספים עשויים להיכנע. חירם רצה שהמצב ייפתר עד רדת הלילה.
דקות לאחר מכן שיגרו החמושים טיל RPG ואז, כפי שסיפר חירם עצמו, הטנק ירה בפקודתו שני פגזים. רק שתיים מ-14 בני הערובה, יסמין פורת והדס דגן, שרדו את התופת.
מדובר צה"ל נמסר: "תא"ל ברק חירם הינו קצין עתיר זכויות, ערכי ומוערך אשר נלחם באומץ במהלך אירועי 7 באוקטובר, והשתתף במלחמה בעזה תוך סיכון חייו, למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל. הקצין סוכם לתפקיד מפקד אוגדת עזה לפני המלחמה ביולי 2023, ואין שינוי בסיכום בשלב זה".