1 צפייה בגלריה
ספינת חיל הים בבסיס חיפה. ארכיון
ספינת חיל הים בבסיס חיפה. ארכיון
ספינת חיל הים בבסיס חיפה. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
גנבו ציוד מנהלתי מהבסיס בטענה למחסור – ונשלחו לכלא: שבעה חיילי צה"ל נשלחו לשבוע עד 26 ימי מחבוש, ושניים נוספים רותקו לשבועיים, בגין מעורבותם בגניבת ציוד מנהלתי ממחסני בסיס המספנה של חיל הים בחיפה שבו הם משרתים. החיילים נשפטו בימים האחרונים אצל מפקד הבסיס, קצין בדרגת אלוף משנה.
החיילים הודו במעשים, אך טענו לענישה בלתי מידתית ביחס לסיבת המעשים וסוג הציוד שנטלו ללא רשות: שקיות אשפה, כלי כתיבה, חומרי ניקיון, סמרטוטי רצפה, כוסות חד-פעמיות וכמה זוגות מדים. לדברי החיילים, הסיבה למעשה נובעת ממחסור חמור בציוד שגרתי זה בעקבות איחודן של מספר יחידות בבסיס שאירעה לאחרונה. לטענתם, הדבר הוביל לצמצום האספקה למשימות היום-יום, חלקן טכניות הקשורות בטיפול בכלי השיט של חיל הים.
בחיל הים הודו כי הפריטים שנגנבו על ידי החיילים לא יועדו למכירה על ידם או לשימוש ביתי, אך טענו כי לא מדובר במקרה בודד. עוד נאמר כי מבדיקת קצינים בכירים בבסיס עלה שאין מחסור בפריטים אלו במשימות השגרה של היחידה.
במסגרת התחקיר שביצעו בבסיס נחשף כי מצלמות האבטחה שהותקנו במחסן תיעדו את החיילים נכנסים לתוכו באחד מסופי השבוע האחרונים, ביום שבו אין בו פעילות, באמצעות אפסנאית שפתחה להם את הדלת. גם היא נענשה בגין מעורבותה. לפי תיעוד המצלמות, לפחות אחד החיילים חבש כובע גרב שכיסה את פניו.
"טוענים שגנבנו 30-40 זוגות מדים ומעילי פליז, וזה לא נכון. פשוט מפילים עלינו את החוסרים שלהם", טען אחד החיילים בפני קרובי משפחתו - שזעמו: "אם אכן מדובר בגניבה חמורה, למה לא עירבו את המשטרה הצבאית? חקירה פלילית הייתה מגלה את האמת. היקף הגניבה קטן ביחס לטענות שעלו במשפט שלהם, והסיבה לכך היא פחי אשפה שהתמלאו בחדרי העבודה וציוד בסיסי שנגמר להם במשימותיהם. הם יודעים שהם עשו משהו שהוא לא בסדר, מדובר בטכנאים מסורים ללא פגם בעברם. הם היו צריכים להתחשב ולהבין את הנסיבות, אבל הן לא נהגו בוונדליזם ולא פרצו באלימות או גרמו נזק פיזי". לטענת קרובי החיילים, הקצינים שלהם הטיחו בהם העלבות קשות לאחר המקרה: "אחרי שהם החזירו את הציוד אמרו להם שהם ביזיון ובושה לחיל הים".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אירוע הגניבה שהתקיים בבסיס מספנה מנוגד לערכי צה"ל בכלל וזרוע הים בפרט. פער בציוד לוגיסטי אינו מצדיק גניבה, מעבר לכך שלא מוכרים פערי ציוד יוצאי דופן במספנת זרוע הים. לאחר שאירעו כמה אירועי פריצה לאפסנאות, נמצאו ונשפטו שבעה חיילים אשר היו מעורבים בפריצות. החיילים הועמדו לדין ונשפטו בגין עבירה על פקודות והתנהגות שאינה הולמת. החיילים הודו במעשים המיוחסים להם, ונענשו בהתאם למידת מעורבותם".
גורמים צבאיים הוסיפו: "יצוין שטרם פעולות הפריצה, אף אחד מהחיילים לא פנה לאפסנאות כדי לחתום על ציוד שנגנב".