הנהלת המרכז הרפואי לגליל בנהריה וצוותי הרפואה והאבטחה עסקו היום בהרחבה (חמישי) באירוע החמור שהתרחש אמש במוסד הרפואי, ובמהלכו תקפו עשרות קרובים של הרוג בתאונת דרכים מאבטחים וגרמו לפציעת כמה מהם. "ניסינו להרגיע את המצב, אבל הופנתה כלפינו אלימות קשה", העיד איתי בס - אחד המאבטחים שהותקפו בהתפרעות.
ההרוג בתאונה, תושב אבו סנאן בן 28 שרכב על אופנוע, נפצע באורח אנוש מפגיעת רכב בכביש 70. הוא פונה לבית החולים בנהריה, ושם נקבע מותו לאחר מאמצי החייאה ממושכים. זמן קצר לאחר מכן הכו בני משפחתו של ההרוג כמה אנשי אבטחה שנפצעו באורח קל. המאבטחים נאלצו להשתמש בגז פלפל כדי להשתלט על המתפרעים.
5 צפייה בגלריה
עצרת מחאה בבית חולים נהריה
עצרת מחאה בבית חולים נהריה
המחאה בבית החולים בנהריה
(צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
עצרת מחאה בבית חולים נהריה
עצרת מחאה בבית חולים נהריה
(צילום: ליאור אל-חי)

התקרית האלימה בנהריה אירעה על רקע החלטת ההסתדרות הרפואית לעבוד היום בבתי החולים ובקופות החולים במתכונת שבת לנוכח תקיפת הצוות הרפואי בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים ביום שלישי. כמו בכל בתי החולים ברחבי הארץ, גם בנהריה קיימו הצוותים מחאה ועבדו במתכונת שבת. גורמים בבית החולים טענו לנוכח גל התקיפות: "חסרים מאבטחים בבתי החולים הממשלתיים. שכר המאבטחים לא גבוה, לא מדובר בעבודה מועדפת והם סופגים אלימות קשה. הדבר הזה חייב להשתנות".
מנהל בית החולים, פרופ' מסעד ברהום, אמר כי בנקודת הזמן הזו חייבים להתבצע כמה צעדים למיגור התופעה. "אני מסכים עם הצעת שר הבריאות על הקמת נקודת משטרה קבועה בכל בית חולים", אמר פרופ' ברהום. "זה צריך להיות לא על תקציב בית החולים ולא על חשבון החולים. נקודת המשטרה צריכה לעבוד 24 שעות שבעה ימים בשבוע".
פרופ' ברהום אמר עוד: "חייבים לאפשר למוסד הרפואי את היכולת להתלונן על אותה קבוצה שהתפרעה. זה לא מתקיים היום. למעשה, רק האדם שמותקף רשאי להגיש תלונה ולא אנחנו כמוסד רפואי". מנהל בית החולים ציין בהתייחס לעונשים שמוטלים על מתפרעים: "בתי המשפט חייבים לנהל את התיק בצורה מהירה. היה מקרה של מישהו שתקף את מנהל חדר המיון שלנו. הוא נשפט ורק אחרי שלוש שנים נגזרו עליו ארבעה חודשי מאסר על תנאי ו-1,000 שקל קנס. זה עונש שאינו מרתיע".
5 צפייה בגלריה
פרופ'מסעד ברהום
פרופ'מסעד ברהום
"לאפשר למוסד הרפואי את היכולת להתלונן". פרופ' ברהום
(צילום: אביהו שפירא)
אמיר פישביין, קצין הביטחון של המרכז הרפואי לגליל, סיפר על ההתרחשות הקשה אמש בחדר המיון. "סמוך לשמונה בערב הגיע פצוע מתאונת דרכים. לאחר ניסיונות להציל את חייו, הצוותים נאלצו לקבוע את מותו.
לאחר שהודיעו למשפחה, כנראה בעקבות סערת רגשות, הם החלו להשתולל וניסו לפרוץ לחדר הלם. זה לא אומר שאם הם בסערת רגשות מותר להם לפרוץ לחדר הלם ולתקוף מאבטחים ואנשי צוות. אנחנו פה מבינים תמיד את הצד השני. מנסים לעזור, לדבר, להרגיע. אבל אין עם מי לדבר, לצערי הרב".
5 צפייה בגלריה
אמיר פישביין
אמיר פישביין
"הם החלו להשתולל וניסו לפרוץ לחדר הלם". הקב"ט פישביין
(צילום: אביהו שפירא)

5 צפייה בגלריה
איתי בס, מאבטח במוסד הרפואי לגליל בנהריה שהיה באירוע האלימות אמש
איתי בס, מאבטח במוסד הרפואי לגליל בנהריה שהיה באירוע האלימות אמש
"ניסינו להרגיע את המצב". המאבטח בס
(צילום: אביהו שפירא)
בהתייחסו למחסור במאבטחים, אמר קצין הביטחון: "השכר של המאבטחים לא מתגמל. צריכים לשבת בדרגים הכי גבוהים ולראות מה עושים. אנחנו במצוקת כוח אדם, לא רק בית החולים שלנו. כל בתי החולים בארץ במצוקת כוח אדם וזה בעקבות כך שהשכר מאוד נמוך. למה זאת לא עבודה מועדפת? אני קורא פה לכולם לבוא ולהפוך את האבטחה בבתי חולים לעבודה מועדפת. לא מהיום. מאתמול".
המאבטח איתי בס, שנמנה כאמור עם המותקפים אמש בבית החולים, סיפר כי מעשי האלימות נגד הצוותים הוא עניין כמעט יומיומי. לדבריו, "ניסינו אתמול להרגיע את המצב אבל הופנתה אלינו אלימות קשה, נאלצנו להשתמש באמצעים כדי להשתלט על המתפרעים. אני חושב שפעלנו במקצועיות כדי להביא לסיום האירוע".