ד"ר נעם ארנון, דובר היישוב היהודי בחברון, אמר הבוקר (ראשון) בהתייחסו לעימותים האלימים בעיר שבמהלכם חיילת צה"ל תושבת חברון הותקפה על-ידי ישראלי יהודי במקל כי "בתוך האלפים האלה יש לצערי קבוצת חוליגנים, קבוצת אנשים שמגיעים מרחוק, ורואים הזדמנות להביע את מה שהם מרגישים בצורה וולגרית, בצורה של התפרעות". בריאיון ל-ynet radio ציין ארנון כי "אלה אנשים שמרגישים שנאה כלפי הזולת. זה מצער מאוד, זאת תופעה שצריך לטפל בה מבחינה פסיכולוגית ומשטרתית".
יותר מ-30 אלף איש ביקרו בסוף השבוע בקריית ארבע-חברון כדי לציין את מסורת פרשת "חיי שרה", שבה קוראים המתפללים על קניית מערת המכפלה בידי אברהם אבינו. כמה יהודים התפרעו במהלך האירועים, השליכו אבנים, העיפו תרנגולות, פגעו ברכוש חיצוני של חנויות פלסטינים, ניתצו רכב ושברו חלונות. בעימותים המרכזיים נפגעו כוחות הביטחון שניסו לבלום את האירועים ולהשליט סדר. במקביל, ישראלי תקף במקל חיילת צה"ל שנזקקה לטיפול רפואי. שורת בכירים, בהם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, גינו את המעשים. "זו התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה", אמר הרמטכ"ל.
1 צפייה בגלריה
עימותים בחברון
עימותים בחברון
העימותים בחברון
(צילום: רויטרס)
"עשרות אלפי אנשים היו בחוויה, בשירה, בחיבור לשורשים, בשמחה, באחווה - ויחד עם זה אנשים מתפרעים בצורה נוראית. החיילת היא תושבת שלנו, אחות שלנו, ואחד המתפרעים הכה אותה", אמר דובר היישוב היהודי בחברון ארנון. "מישהו התעצבן שלא נותנים לו לעבור בניגוד לסדר ותקף את החיילת לצערנו הגדול. אני פשוט מזועזע מהסיפור הזה".
ארנון הביע הסכמה עם הביקורת החריפה שהשמיע הרמטכ"ל, אך במקביל תקף את דובר צה"ל תת-אלוף רן (רנכו): "מה שהקפיץ אותי אתמול בערב זה שדובר צה"ל התעלם לחלוטין מעשרות האלפים שהיו פה והתנהגו למופת. מה שאזרחי ישראל צריכים לשמוע מיד במוצאי שבת זה הודעה של דובר צה"ל שבה נאמר כי 'מתנחלים תקפו ערבים בחברון'. רבאק, זה לא מתנחלים. אלה אנשים מבחוץ, לא יודע מאיפה הם באו, לא מכיר אותם. יש נו פה מערכות יחסית בדרך כלל סבירות".
היה מי שאמר שיכול להיות שהם מרשים לעצמם כי הם יודעים שתושב האזור הוא איתמר בן גביר, ואולי לא יאכפו את זה בגלל שינוי הצביון הפוליטי. "בשום פנים אופן לא. אני קורא מפה לח"כ איתמר בן גביר ידידי, שברגע שהוא יהיה שר, ככה אנחנו מקווים, יטפל בכל הנדרש בכל מפירי החוק שלצערנו קיימים. אמנם בציבור היהודי שהיה פה זה היה מיעוט קטן וזניח, אבל אני לא מוכן שהם יאיימו על שמחת השבת. לצערי הרב, אנחנו נענשנו בדעת קהל עוינת במוצאי שבת במקום שכל הרשתות ידווחו על איזו שבת נפלאה הייתה בחברון".

אליהו ליבמן, ראש מועצת קריית ארבע, אמר בריאיון לאולפן ynet: "אני מכיר את החיילת מילדות, גם שוחחתי איתה אתמול בערב. יכול להיות שמדובר באיזה פרובוקטור, אנשים בעלי אינטרסים. כל צופה בבית מבין שהדבר היחיד שהיינו רוצים זה שייצאו כותרות חיוביות. אנשים רק חיכו 'לחגוג' על הסיפור זה שזה בעיניי משהו לא מכובד ולא מכבד את השבת המרוממת והמבורכת שהייתה במהלך 'חיי שרה' בעיר".
אתה לא חושב שהגיע הזמן שמשהו יקרה בהנהגה של המתנחלים כדי לשנות את השנאה? יש יותר ויותר מקרים שבהם כוחות הביטחון מותקפים. "המשפט שלך מקומם. לפני 20 שנה, שלושה מחבריי היקרים מקריית ארבע עזבו את שולחן השבת כששמעו שיש חיילים ולוחמי מג"ב במצוקה בסמטה בתוך חברון, והם מסרו את הנפש שלהם. האחריות היא של כל הנהגת עם ישראל על כל נער ונערה או בכל אלימות שהיא בין יהודי ליהודים, בין יהודים לערבים, בין יהודים לכוחות הביטחון. אין מצב שמישהו יפגע במישהו, זה משהו חינוכי שהנערים האלה יכול להיות שהם בכלל לא מהאזור".
אהרון גרנות, תושב קריית ארבע ויו"ר עמותת "עושי חיל" אמר: "אצלנו בדרך כלל לרוב יש יחסים מצוינים ומופלאים עם כוחות הביטחון. במקרה שהיה בשבת זה לא נוער שלנו. זה פרובוקטורים מטעם עצמם, אנשים שחיפשו 'אקשן' ובחרו לעשות את זה אצלנו. הייתה שבת מרוממת ויפה, חוץ מכמה שקלקלו את האווירה ועשו לכולנו בושה וחרפה. אני פשוט התביישתי, שמחתי לראות שזה לא נוער שלנו".