לאחר ששר ההגנה האמריקני לויד אוסטין נפגש היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון יואב גלנט, אוסטין וגלנט נושאים כעת לשאת הצהרה משותפת - שהתעכבה כמעט בשעתיים לאור התארכות הפגישה בין אוסטין לבין חברי קבינט ניהול המלחמה.

"אנו עומדים כאן 72 יום במלחמה שלא רצינו. ב-7 באוקטובר חמאס ביצע מתקפה אכזרית בה מחבלים, רצחו אנסו וחטפו ילדים, נשים, שורדי שואה. נלחמנו חזרה והצבנו את המטרות - השמדת חמאס והשבת החטופים", אמר גלנט בפתח דבריו. "אויבינו המשותפים מסביב לעולם צופים בנו, והם יודעים שניצחון של ישראל הוא ניצחון העולם החופשי שמובל על ידי ארצות הברית".
לדברי גלנט, "המלחמה הזו היא לא נגד אזרחי עזה. אנחנו נלחמים באויב אכזר שמתחבא מאחורי אזרחיו. אנחנו מפרקים את הכוחות של חמאס ואת התשתית שלו בחאן יונס עצמה". גלנט הוסיף כי "אנחנו ממוקדים מאוד בפגיעה במנהיגות של חמאס ובתשתית הצבאית של הארגון. פעילות צה"ל נגד צמרת החמאס בחאן יונס חוצה את שלבי המלחמה, ותימשך עד להשגת המטרה - גם בשלבים הבאים".
שר הביטחון פנה לעמיתו האמריקני, ואמר כי "שנינו נלחמנו בטרור, שנינו יודעים שזה דורש זמן. לא כמו האויבים שלנו, אנחנו עובדים לפי החוק הבינלאומי ובהתאם לערכים המשותפים שלנו. צה"ל פועל כדי למזער פגיעה באוכלוסיה לא מעורבת. אנחנו עובדים עם גורמים בינלאומיים כדי לאפשר סיוע הומניטרי, אנחנו צריכים לזכר שכ-129 חטופים עדיין בעזה - וזה הנושא ההומניטרי מספר 1".
7 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
הצהרה לתקשורת של יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
(צילום: יריב כץ)
גלנט התייחס גם לאיומים שנשקפים מהמורדים החות'ים בתימן, בהם הירי שלהם לעבר ספינות ששטות בים האדום, וגם להתחממות הזירה הצפונית מול חיזבאללה. "חמאס, חיזבאללה והחות'ים ממומנים ומאומנים על ידי מקור רשע אחד - איראן", ציין שר הביטחון. "זה רק המאמץ המשני של איראן. עיקר מאמציה הם השגת נשק גרעיני. אנחנו מודעים לכך ומוכנים להגן על עצמנו. אנחנו חייבים לקחת עמדה, אויבינו צופים בנו".
שר הביטחון התייחס גם לסוגיית "היום שאחרי" בעזה, ואמר כי "חשוב לבסס משהו אחר בעזה. זאת הסיבה שאנחנו ערכנו את הפגישות האלה עם האמריקנים ביחס לבעיות שצריך לפתור בעזה. אנחנו יודעים שחמאס לא ישלוט בעזה, ושיהיה לנו חופש לנטרל כל איום עתידי". עם זאת, גלנט הבהיר כי "ישראל לא תשלוט על עזה באופן אזרחי. אנחנו בונים את התשתית לשליטה על ידי גורם בינלאומי".
באותו נושא, הוסיף גלנט כי הוא "יכול לומר שבקרוב אנחנו נוכל להבדיל בין איזורים בעזה ובכל איזור שנסיים את מטרותינו נוכל לעבוד להחזיר את האוכלוסייה. זה אומר שבצפון זה יכול לקרות בקרוב, לפני הדרום".
7 צפייה בגלריה
הצהרתה לתקשורת של יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
הצהרתה לתקשורת של יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
"ישראל לא לבד, בזמן אבל - חבר אמיתי מגיע". אוסטין וגלנט בהצהרה המשותפת
(צילום: יריב כץ)
אחרי גלנט דיבר אוסטין, שפתח את דבריו באמירה ש"ישראל לא לבד, בזמן אבל - חבר אמיתי מגיע". לדברי שר ההגנה האמריקני, "עבור חמאס ה-7 באוקטובר היה רק ההתחלה. הם אומרים בבירור שברצונם לחזור על כך שוב ושוב. אף מדינה לא צריכה לסבול או להכיל פעולות כאלה ולישראל יש את הזכות להגן על עצמה מולם. שלא יהיה ספק - אסור שלחמאס תהיה היכולת לפעולות טרור כלפי ישראל. אנחנו נמשיך לפעול למען עתיד ישראל ולמען עתידם של הפלסטינים".
אוסטין הוסיף: "היום קראתי להפסיק את המתקפות של קיצוניים נגד פלסטינים בגדה המערבית. אנחנו יודעים ש-70 ומשהו הימים האלה היו מהקשים ביותר, אבל כולם שילמו מחיר כואב מכדי לחזור למציאות של ה-6 באוקטובר. מגיעה לישראלים ולפלסטינים תקווה".
7 צפייה בגלריה
הצהרתה לתקשורת של יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
הצהרתה לתקשורת של יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
"כולם שילמו מחיר כואב מדי מכדי לחזור למציאות של ה-6 באוקטובר. מגיעה לישראלים ולפלסטינים תקווה". אוסטין בהצהרה, היום
(צילום: יריב כץ)
כשנשאל בנוגע ללוחות הזמנים לסיום המלחמה, השיב אוסטין כי הוא "לא כאן כדי להציב דדליין לישראל". עם זאת, הוא הבהיר כי "לכל מבצע צבאי ארוך יש שלבים. במעבר בין השלבים יש שינויים כי אתה מתחיל להתמקד בדברים אחרים. הדברים האלה יוגדרו על ידי הישראלים, ומעבר בין שלבים לא אומר בהכרח שהסתיים המבצע. השלב הכי קשה במעבר בין השלבים הוא לוודא שאתה מצליח וזה דורש חשיבה".
גלנט הוסיף לדבריו של אוסטין, וציין כי "השלבים הם הטכניקה כחלק מהתכנית שאנחנו מפעילים באיזור כדי להשיג את המטרות שלנו. כמו שהמזכיר אוסטין אמר - אלה רק הדרכים בהן אנחנו מעצבים את הלחימה שלנו". לדבריו, "אין שעון שרץ ואנחנו חייבים לציית לו יום אחד, אבל אנחנו צריכים להגיע להישגים מסוימים לפני שנעבור לשלב אחר".
שר ההגנה האמריקני התייחס גם למהלכים הצבאיים של החות'ים בים האדום, ואמר כי "אלה מלחמות חסרות אחריות, מסוכנות ובניגוד לחוק הבינלאומי. זה לא רק עניין של ארה"ב, זאת בעיה בינלאומית שדורשת תגובה בינלאומית ולכן אני מארגן פגישה מחר עם שרים באיזור כדי לשוחח בנושא ולעבוד יחד נגד האיום הזה בצורה הטובה ביותר".
7 צפייה בגלריה
לויד אוסטין ויואב גלנט
לויד אוסטין ויואב גלנט
גלנט מציג לאוסטין את ה"סטטוס סיכול בכירים", היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מוקדם יותר, משרד הביטחון פרסם תמונות מהפגישה בין אוסטין לגלנט, ובאחת מהן נראה שר הביטחון מציג לאוסטין רשימה שהוצבה בלשכתו בקריה, תחת הכותרת "סטטוס סיכול בכירים". בתמונה שפורסמה, השמות ברשימה טושטשו.
פרשננו הצבאי רון בן ישי תיאר את הפעם בה נתקל בעצמו ברשימה במרכז האש של פיקוד דרום: "הבחנתי בפוסטר שחור גדול שמודבק על אחת הדלתות ומכסה את כולה. הוא מפרט את כל שדרת הפיקוד של שש החטיבות הלוחמות של חמאס, כשבכל משבצת מופיעים השם והתמונה של המח"ט וסגנו, מתחתיו מפקדי הגדודים ומתחתיהם מפקדי הפלוגות. על חלק ניכר מהשמות כבר צויר איקס אדום. מפקד מרכז האש, אלוף משנה ס', ראה שאני בוחן בעיון את הפוסטר. 'זה מקדם השבירה העיקרי שלנו', הסביר. "ככל שאנחנו מצליחים לנטרל אנשים מהרשימה הזאת, בעיקר הבכירים והאיכותיים שביניהם, אנחנו מתקרבים להישג הרצוי בלחימה'".
בפגישה של נתניהו עם אוסטין, שנערכה בבסיס הקריה בתל אביב, השתתפו גם גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי, הרמטכ"ל הרצי הלוי והמזכיר הצבאי של רה"מ אלוף אבי גיל. מהצד האמריקני השתתף בין היתר יו"ר המטות המשולבים של הצבא האמריקני צ'ארלס בראון.

לאחר פגישת נתניהו ואוסטין, השניים נשאו דברים הצהרה משותפת לפני הפגישה המורחבת עם הקבינט לניהול המלחמה. "אני יכול לומר שכששוחחנו, ציינתי שוב את מחויבותה של ישראל להשיג ניצחון מוחלט מול חמאס. אנחנו חושבים שזאת לא רק המלחמה שלנו, אלא במובנים רבים גם המלחמה שלכם, משום שאתם מובילים את כוחות הציוויליזציה בעולם", אמר נתניהו לאוסטין בהצהרה.
ראש הממשלה הוסיף כי "זהו מאבק מול ציר הטרור האיראני שכעת מאיים לסגור את המעבר הימי במצר באב אל-מנדב. זהו איום על חופש השיט של העולם כולו. אני מעריך את העובדה שאתם נוקטים בפעולות כדי לפתוח את המצר. זה לא אינטרס ישראלי בלבד, אלא אינטרס של כל העולם המתורבת".
7 צפייה בגלריה
פגישתם של בנימין נתניהו ולויד אוסטין
פגישתם של בנימין נתניהו ולויד אוסטין
"זאת לא רק המלחמה שלנו, אלא במובנים רבים גם המלחמה שלכם". נתניהו ואוסטין, היום
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין בקריה בתל אביב
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין בקריה בתל אביב
נתניהו מראה לאוסטין את תמונות החטופים, בבסיס הקריה בתל אביב
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
לאחר דבריו של נתניהו, אוסטין אמר כי הוא "כאן כדי להדגיש את מה שהנשיא ביידן אמר שוב ושוב: המחויבות שלנו לישראל אינה ניתנת לערעור. אל לו לאף אדם, ארגון או מדינה לבחון את הנחישות שלנו. בים האדום, אנחנו מובילים כוח משימה רב-לאומי כדי לתמוך בעיקרון הבסיסי של חופש השיט. תמיכתה של איראן בהתקפות החות'ים על כלי שיט מסחריים חייבת להיפסק. אנחנו נמשיך לספק לישראל את הציוד הנדרש כדי שתוכלו להגן על המדינה שלכם כולל תחמושת קריטית, רכבים טקטיים ומערכות הגנה אוויריות".
אוסיף הוסיף: "נמשיך לתמוך במשימתה של ישראל לאתר ולשחרר את כל החטופים. אני נמצא פה גם כדי שנוכל לדון בדרכים שבהם נוכל לתמוך בישראל בצורה הטובה ביותר בדרך לביטחון בר קיימא. משמעות הדבר היא טיפול בצרכים דחופים תחילה - עלינו לדאוג שסיוע הומניטרי רב יותר יועבר לשני מיליון העקורים בעזה, ועלינו להפיץ את הסיוע הזה באופן טוב יותר".