"חמאס ספג מכה קשה", "החזרנו את ההרתעה הישראלית", "ייקח לחמאס שנים כדי להשתקם", הן רק חלק מהאמירות שחוזרות על עצמן לאחר מבצעים של צה"ל ברצועת עזה. כשהדיווחים על הפסקת אש קרובה במבצע "שומר החומות" מתגברים, חזרנו לאמירות של ראשי הממשלה, שרי הביטחון וגם כמה מהרמטכ"לים מהמבצעים הקודמים של צה"ל בעזה.
בינואר 2009 היה זה ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, שהכריז על הפסקת האש במבצע "עופרת יצוקה". אולמרט אמר אז: "התנאים לפיהם יעדינו כפי שהוגדרו ביציאה למבצע הושגו במלואם ואף מעבר לכך".

הוא הסביר כי "חמאס הוכה קשות. הן במערכיו הצבאיים והן בתשתיות שלטונו. אם יחזור על התקפותיו הפרועות הוא יופתע שוב מנחת ידה של ישראל - אני לא מציע לו לנסות זאת. חמאס אינו חלק מההסדרה אליה הגענו. לארגוני טרור אין ולא יהיה חלק בהסכמים".

"נמוטט את שלטון חמאס"

כמה שבועות לאחר תום מבצע "עופרת יצוקה" דיבר בנימין נתניהו – שהיה אז יו"ר האופוזיציה – על שלטון חמאס ברצועת עזה. "אנחנו צריכים פעולה, פעולה שתסיר את האיום. יש רק פעולה אחת שתעשה את זה, וזה למוטט את שלטון החמאס בעזה", הוא אמר לפני קצת יותר מ-12 שנה, לאחר שטיל פגע באשקלון.

נתניהו תקף אז את ממשלת קדימה ואת שרת החוץ ציפי לבני, שסיימו את המבצע מבלי להפיל את שלטון חמאס. "אני התרעתי מפני חמאסטאן לפני כמה שנים. אני התרעתי מפני זה שיעופו טילים מעזה לאשקלון", הוא אמר. "ציפי לבני וקדימה גיחכו. הם ביטלו את האיומים האלה, הם אמרו שאנחנו רואי שחורות, שאנחנו מפחידים את העם.
"ולא רק שהם לא ראו את הסכנה, כשהיא כבר התעוררה, הם גילו חולשה מולה. הם הבליגו, הם עשו תהדיאה, הם נתנו לחמאס להתחמש עם עוד ועוד טילים. ולבסוף, כשכבר יצאו לפעולה, וצה"ל עשה עבודה יוצאת מן הכלל, ציפי לבני וממשלת קדימה עצרו את צה"ל לפני השלמת המלאכה".
נתניהו המשיך בקו התקיף שלו באותם דברים ב-2009 והבטיח להפיל את שלטון חמאס ברצועת עזה. "אז אני רוצה להגיד כאן ועכשיו שאנחנו לא נעצור את צה"ל. אנחנו נשלים את המלאכה. אנחנו נמוטט את שלטון הטרור של חמאס", הבטיח אז נתניהו. "אנחנו נחזיר את הביטחון לתושבי אשקלון, לתושבי אשדוד, ותושבי שדרות ובאר שבע ויבנה. אנחנו נחזיר את הביטחון לתושבי ישראל".
אבל זו לא ההבטחה הראשונה של נתניהו למוטט את שלטון חמאס. עוד לפני הבחירות בחורף 2006 יצא הליכוד בסיסמה: "חזק מול החמאס - בנימין נתניהו. "הסיסמה הזו נבחרה לאחר שבליכוד ערכו אז בדיקות ומצאו שרוב הישראלים מודאגים מניצחון חמאס בבחירות ברשות הפלסטינית.

גנץ הבטיח: "לא ניתן למציאות לחזור על עצמה"

ב-2012 נתניהו כבר היה ראש ממשלה שלוש שנים, לאחר שחזר ללשכה בעקבות בחירות 2009. בנאום בתום מבצע "עמוד ענן", אמר: "הודעתי שנגיב בעוצמה להתקפות הללו במועד שנבחר, אמרתי שנגבה מחיר יקר מארגוני הטרור. ארגוני הטרור הניחו שנימנע מפעולה כזו. הם טעו". במהלך המבצע, הוא הדגיש, פגע צה"ל במפקדים בכירים של ארגוני הטרור. "השמדנו אלפי רקטות שכוונו לדרום ואת רוב אלה שכוונו למרכז והרסנו מתקני שליטה של חמאס".

נתניהו הוסיף אז: "אני יודע שישנם אזרחים שמצפים לפעולה צבאית חריפה עוד יותר וייתכן מאוד שנידרש לה, אבל בעת הזאת הדבר הנכון למדינת ישראל הוא למצות את ההזדמנות הזאת להפסקת אש מתמשכת. כראש ממשלה מוטלת עלי האחריות והיא אחריות עליונה לעשות את הצעדים הנכונים לשמור על ביטחוננו. כך נהגתי וכך אמשיך לנהוג".
במסיבת העיתונאים דיבר גם שר הביטחון דאז, אהוד ברק, שאמר כי מטרות המבצע הושגו במלואן. "חמאס והג'יהאד קיבלו מהלומה כואבת, אחמד ג'עברי ועשרות רבות של מחבלים נוספים, מפקדים בכירים ופעילים, נהרגו".
כמה חודשים לאחר תום המבצע, ביום שבו התפוצצו שתי רקטות ליד שדרות, אמר הרמטכ"ל דאז בני גנץ: "לא ניתן למציאות שהייתה לפני מבצע 'עמוד ענן' לחזור על עצמה. הדרום חזק ויציב, הכול בשליטה".

"האויבים קיבלו את המסר"

המבצע הצבאי הגדול ביותר ברצועת עזה היה "צוק איתן" בקיץ 2014, כך שהשקט היחסי נשמר פחות משנתיים. בסיום המבצע אמר נתניהו כי לחמאס לא היה שום הישג. "חמאס הוכה קשות ולא קיבל לא אף אחד מהתנאים שהוא הציב להפסקת אש", הוא אמר. "היעד היה לפגוע קשה בחמאס ובארגוני הטרור. ותוך כדי הפגיעה הזאת להביא לשקט ממושך לכל אזרחי ישראל. אני יכול לומר שחמאס אכן הוכה קשות".
נתניהו התייחס לאחר המבצע גם לשאלה מדוע לא מוטט שלטון חמאס בעזה. "מיטוט חמאס זה יעד שיושג אם יוצב היעד ארוך הטווח של פירוז חמאס, היעד שהצבנו עכשיו, לא אמרנו כיבוש הרצועה. הצבנו יעד של מכה קשה מאוד ופעלנו לפי היעד הזה. במרחב רואים שישראל פועלת בצורה קשה מאוד, כולם רואים. להכחיד ארגון טרור זה לא דבר קל, ארצות הברית לא הכחידה את אל-קאעידה".

2 צפייה בגלריה
גנץ, יעלון ונתניהו אחרי "צוק איתן". "אל תתרגשו מדברי הרהב של חמאס"
גנץ, יעלון ונתניהו אחרי "צוק איתן". "אל תתרגשו מדברי הרהב של חמאס"
גנץ, יעלון ונתניהו אחרי "צוק איתן". "אל תתרגשו מדברי הרהב של חמאס"
(צילום: עמית שאבי)
שר הביטחון באותם ימים, משה (בוגי) יעלון, אמר גם הוא כי "ארגוני הטרור ספגו מכה קשה ביותר, החזרנו אותם שנים אחורה. אל תתרגשו מדברי הרהב של אנשים בחמאס, גם הם יודעים שפנו בעל כורחם להפסקת אש בנתיב שלא רצו בו".
הרמטכ"ל באותו מבצע, בני גנץ, התייחס להרתעה הישראלית. "פעלנו תוך מיצוי יכולות צה"ל ומיצוי היתרונות היחסיים שיש לנו ושילוב נכון של פעילות אווירית, יבשתית וימית", הוא אמר. ההישגים המצטברים מול חמאס והיכולת לנטרל גם במחיר כואב פעילות התקפית שלהם, הביאו לכך שפגענו בהם חזק".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו כיפת ברזל אחרי חגורה שחורה
בנימין נתניהו כיפת ברזל אחרי חגורה שחורה
בנימין נתניהו בסוללת כיפת ברזל אחרי מבצע "חגורה שחורה". "כללי המשחק ברורים"
נתניהו נשמע די נחרץ גם אחרי מבצע "חגורה שחורה" בנובמבר 2019. הוא אמר שההרתעה הישראלית שוב פעלה. "מטרת המבצע הייתה לעשות סיכול ממוקד של מפקד הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. הוא חוסל, ויחד איתו חוסלו עשרות מחבלים וגם עשרות מטרות תשתית חשובות של הג'יהאד האיסלאמי".
ראש הממשלה הוסיף: "האויבים שלנו קיבלו את המסר - אנחנו יכולים להגיע לכל אחד, אפילו במיטתו. אני מקווה שהלקח הזה נלמד. אני סומך על כוחותינו שנמשיך להשתפר ולעשות כל מה שדרוש כדי להבטיח את ביטחון ישראל".
שר הביטחון באותה תקופה, נפתלי בנט, שיבח את נתניהו. הוא אמר כי "כללי המשחק החדשים ברורים: צה"ל יפעל בחופש פעולה מלא, ללא שום מגבלות. מחבל שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, לא יוכל יותר לישון בשקט, לא בביתו ולא במיטתו, ולא בשום מקום מסתור".
על פי הדיווחים, הפסקת האש במבצע "שומר החומות" קרובה. הפעם יש לקוות שלהבטחות ולאמירות של ראשי המדינה והצבא - יש כיסוי.