ארבעה חודשים לתוך מלחמת "חרבות ברזל", ככל שמתגלים עוד פרטים בנוגע למתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, מתברר כי לאונר"א, ארגון הסעד עבור הפליטים הפלסטינים, היה חלק בלתי נפרד מעבודתם של ארגוני הטרור ברצועה. ברקע הלחץ הציבורי, שר האוצר סמוטריץ׳ הודיע היום (חמישי) כי הטבות המס שאונר״א מקבל יבוטלו, אך עדיין יש דרך ארוכה עד שישראל תתנתק ותפעל להחליף את ארגון הסיוע שהתברר כארגון טרור.
זאת מאחר שבטרם החלטה כזו תוכל להתקבל, על הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני לדון במדיניות של ישראל ביחס לארגון, ובהמשך לקבל החלטות בעניינו. עם זאת, בוועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה של הכנסת עלה היום כי עדיין לא התקיים אף לא דיון אחד על אונר״א בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו או ראש המל״ל צחי הנגבי. נתניהו אמר שיכנס דיון על אונר"א, אך מסתבר שכזה עוד לא התקיים.

ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה, בראשות ח"כ זאב אלקין, התכנסה לדיון המשך שעסק בעמדות ישראך והפעילות אל מול אונר"א. חלקו הראשון של הדיון היה פתוח, ובו השתתפו נציגי הממשלה וגופי הביטחון, לצד ארגוני החברה האזרחית העוסקים בנושא, בעוד שחלקו השני של הדיון היה חסוי. היו"ר אלקין הסביר בפתח הדיון כי הנושא הוא בעל השלכות ציבוריות משמעתיות, ומגיע לכלל האזרחים לדעת מה היא המדיניות של המדינה לגבי אונר"א.
אלקין אמר כי "אנחנו נמצאים בחלון הזדמנויות שנוצר ויכול להביא להשלכות מרחיקות לכת, אך אותו החלון יכול גם להיסגר, וזה לא סביר שעדיין אין עמדה ברורה. אולי בזכות הדיון הפתוח, מדינת ישראל סוף-סוף תגבש עמדה כך שלא כל גוף יפעל לפי התפיסה שלו. גם שבועיים מפתיחת האירוע, עדיין לא ראיתי קמפיין מסודר של מדינת ישראל״.
2 צפייה בגלריה
ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה: הממשלה לא קיימה אף דיון לקביעת מדיניות מול אונר״א מאז ה-7 באוקטובר
ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה: הממשלה לא קיימה אף דיון לקביעת מדיניות מול אונר״א מאז ה-7 באוקטובר
"יש מגה-אירוע מדיני - ורה"מ טרם עסק בכך". ח"כ אלקין בדיון
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
סגן ראש אגף מדיניות חוץ במל"ל, אורי רזניק, ציין כי מדיניות ישראל בכלולותה היא לפעול להחלפתו של אונר"א. ״יש זירות שונות ובכל אחת יש אילוצים שונים ומנופים שונים", הסביר רזניק. "נעשית עבודת מטה במל"ל, ובשבוע הבא יתקיים דיון כולל בראשות ראש המל"ל לגבש המלצות לתכנית פעולה כיצד לתרגם את היעד המדיני הזה. חשוב להבין שאי אפשר לנתק את הזירה של עזה מהמכלול. בנושא הקפאת המימון, אנחנו לא מבקשים ממדינות להחזיר אותו - להפך אנו מבקשים להסיט את המימון לגורמים אחרים". לשאלת יו"ר הוועדה, אמר רזניק כי לדיעתו לא התקיים דיון בנושא עם נתניהו.
סמנכ"ל ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ, אמיר ויסברוד, אמר כי ״יש צורך שבסופו של דבר הסמכויות של אונר"א יועברו לגופים אחרים, בתהליך הדרגתי. הוצאנו למדינות בקשה שכן יקפיאו את הכסף לאונר"א, ובנוסף פנינו אליהן לגבי המנדט של ועדת החקירה שהקים האו"ם, ונרצה שהוא יהיה יותר רחב. ביקשנו חומרים חדשים מהמל"ל והשב"כ, ואנחנו מחכים לישיבה שתתקיים בקרוב כדי לעבוד בצורה סדורה".
מנהל אסטרטגיה במערך ההסברה הלאומי, גל אילן, ציין כי ראש הממשלה התבטא מפורשות לגבי היעד של החלפת אונר"א, ובירך על הקפאת המימון והדרישה לחקירה. יחד עם זאת, אילן ציין כי במערך ההסברה ביקשו חומרים חדשים בנוגע לאונר"א, ואלו התקבלו רק באופן חלקי.
2 צפייה בגלריה
עינת וילף
עינת וילף
"טעות יסוד - אונר"א הוא לא ארגון סיוע". ח"כ לשעבר וילף, ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
חברת הכנסת לשעבר ד"ר עינת וילף, שחיברה יחד עם עדי שורץ את הספר "מלחמת זכות השיבה" העוסק במאבק בבעיית הפליטים הפלסטינים, אמרה בדיון כי "יש טעות אחת שכולם עושים כאן: אונר"א הוא לא ארגון סיוע, ולכן כל הדיבורים על להחליף אותו בארגוני סיוע אחרים זו טעות יסוד. אונר"א הוא ארגון להשארת מלחמת 48 כדיון פתוח, ולכן ההזדמנות שעומדת לפתחנו היא לסיים את מלחמת תש"ח ואת שקר הפליטות והשיבה. המסר שצריך לצאת בכל זירה הוא קודם כל סגירת אונר"א, שמשאיר את מלחמת העצמאות פתוחה לנצח."
בחלקו החסוי של הדיון, גורמי הממשל וגופי הביטחון הציגו בפני חברי הוועדה נתונים ומחקרים עדכניים על היחס בין אונר"א לחמאס. יו"ר הוועדה אלקין אמר בסיכום הדיון: ״אני מזועזע מכך שיש מגה-אירוע מדיני שקורה פעם בדור בנוגע לאונר״א ומאפשר פעילות נגדו, ולמרות שאנחנו נמצאים כבר שבועיים מתחילתו, לא התקיים אף דיון בראשות ראש הממשלה. זה לא הגיוני שאפילו ברמת ראש המל״ל לא התקיים דיון, זה מצב לא נורמלי. הערנו על זה לפני שבוע בדיון החסוי, מאז עבר שבוע והמצב לא השתנה, בעוד חלון ההזדמנויות נסגר״.