היום שאחרי - גרסת חמאס: לפי דיווח בעיתון הירדני "א-ראי אליום", בארגון מעוניינים לשחרר בכירים בפתח עם דם על הידיים, המהווים אופוזיציה ליו"ר הרשות אבו מאזן - ובכך לייצר מציאות חדשה בגדה ולהחליף את ההנהגה הפלסטינית הנוכחית. מקור המקורב להנהגת חמאס אמר כי בארגון מתעקשים לכלול בעסקת החטופים הבאה את בכירי פתח מרואן ברגותי, המרצה מאסרי עולם בגין רצח ישראלים, ומזכ"ל החזית העממית אחמד סעדאת - האחראי לרצח השר רחבעם זאבי.
2 צפייה בגלריה
היו"ר הנוכחי - ומחליפו בעתיד? אבו מאזן וברגותי
היו"ר הנוכחי - ומחליפו בעתיד? אבו מאזן וברגותי
היו"ר הנוכחי - ומחליפו בעתיד? אבו מאזן וברגותי
(צילום: AP)
עבור חמאס, כך לפי הדיווח, שחרורם של כ-2,500 אסירים ביטחוניים ומחבלים, אנשי הארגון, עדיין נמצא בעדיפות עליונה ב"תיק האסירים" של הארגון. עם זאת, השלב הבא ב"תוכנית המדינית" של מנהיגי הזרוע המדינית בחמאס הוא הבטחת שחרורם של ברגותי וסעדאת, כחלק מצעד ראשון במסגרת פוליטית חדשה שהארגון מעוניין לבנות. חמאס למעשה מעוניין לבנות מחדש את אש"ף, ולפי האמונה בארגון - שחרורם של ברגותי וסעדאת יסייע רבות ב"השפעה על פרויקט לאומי חדש".
על פי התרחיש שצויר בדיווח, ההנחה היא כי עסקת חילופי שבויים שתכלול חיילים ישראלים - תכלול גם "אליטה רחבה מכל הפלגים הפלסטיניים ומנהיגים בולטים בגדה המערבית", בדגש על דמויות שלא מתיישרות עם מדיניות אבו מאזן - ונחשבים לאופוזיציה לרשות. באופן זה, חמאס למעשה מקדם את הרעיון של בניית רשות פלסטינית חדשה, שכן שחרור של "סמלים" פלסטיניים מעניק לגיטימציה לחמאס. בהקשר זה, יצוין כי בסקר האחרון שנערך בגדה, ברגותי זכה לאהדה גדולה כיורשו הפוטנציאלי של אבו מאזן.
2 צפייה בגלריה
אחמד סעדאת
אחמד סעדאת
"סמל" פלסטיני. אחמד סעדאת
(צילום: רויטרס)
בדיווח של העיתון הירדני, תהליך המשא ומתן מתואר ככזה המתעלם מהמחלוקות שעלו עד כה בעניין קטגוריות החטופים כפי שהוגדרו על ידי ישראל. עוד צוין, כי שחרורם של מנהיגים ספציפיים של תנועת פתח, בראשות מרואן ברגותי, הוא אחד הנושאים שעליהם כבר התקבלה החלטה, שאף הועברה לאשתו, פדווה ברגותי, באמצעות מתווך.
מקור מקורב מאוד להנהגת חמאס אישר ל"א-ראי אליום" כי ברגותי וסעדאת אלו שתי דמויות "מבוקשות" מבחינת חמאס כשדנים בשחרור אסירים - שכן מדובר באסירים "כבדים" ששחרורם יגדיל את הלגיטימציה של חמאס - ויפגע במעמדה של הרשות הפלסטינית ואבו מאזן - שגם כך לא נהנה מאהדה רבה, בלשון המעטה, בקרב הפלסטינים. מבחינת חמאס, כך דווח, "ברגעים קריטיים לא ניתן יהיה לוותר על תנאי שחרורם" של ברגותי וסעדאת.