ראש הממשלה בנימין נתניהו הסיר מעצמו את האחריות היום (רביעי) על אישור העברת משלוח התרופות לרצועת עזה ללא בדיקה. זאת, אחרי שנודע שאישר לא לבדוק את המשלוח, שכולל תרופות הן לתושבי רצועת עזה והן לחטופים, במסגרת הסכם שהושג בתיווך של קטאר וצרפת. בלשכת ראש הממשלה טענו בצהריים כי "ראש הממשלה הנחה להעביר תרופות לחטופים, אך לא עסק כלל בסידורי הבדיקה של הכנסתן, שנקבעים על ידי צה"ל וגורמי הביטחון".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL, REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
מדובר בצעד חריג למדי - שבמסגרתו אמור לעבור לרצועת עזה משלוח מבלי להיבדק בידי גורמי הביטחון בישראל, שכן משאיות שעוברות לרצועת עזה נבדקו הן במעבר כרם שלום והן במעבר ניצנה עד כה. הטענות לפיהן המשלוח יעבור ללא בדיקה הועלו תחילה על ידי בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק שהתגאה כי חמאס הביא לכך שאלף קופסאות תרופות יועברו בתמורה לכל קופסה שתועבר לחטוף: "אנחנו אלה שקבענו את הכמות, המתווך, ומנגנון החלוקה".
בסביבת נתניהו הדגישו כי ראש הממשלה הוא זה שמכתיב את המדיניות ולא אמור לרדת לרזולוציה של מגנומטר וסריקה איך יבדקו את התרופות. "אם מערכת הביטחון אומרת שזה סטרילי באחוזים גבוהים, אז צריך לאפשר את הכנסת התרופות. ראש הממשלה לא אמור לרדת לרזולוציה של איזה בידוק נעשה. הוא מסתמך כאן על גורמי הביטחון שמיישמים את המדיניות שקובע הדרג המדיני כדי שיהיה סוג של מעקב ובדיקה מסוימת", אמרו בסביבת ראש הממשלה.
4 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי מגיע לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום
סיוע הומניטרי מגיע לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום
משאיות בכרם שלום. גורמי ביטחון טוענים: נתניהו ידע שצה"ל לא יודע, ולא דאג לקבל את עמדתו
(צילום: AP /Leo Correa)
ואולם, גורמי ביטחון טוענים שנתניהו מיתמם ומתנער כאן מאחריות. הכול התנהל - לטענתם - על ידי המוסד, תוך מידור צה"ל בכמה שלבים. ראש הממשלה, לדברי הגורמים, ידע שצה"ל לא יודע ולא דאג לקבל את עמדתו על הצורך בבידוק של התרופות.
מנגד, גורמים שמעורים בנושא הציגו גרסה אחרת: לטענתם, התהליך היה שמטוס צרפתי עם התרופות נחת בדוחא, והעביר את התרופות גב אל-גב למטוס הקטארי. באותו מעמד היה גורם ישראלי שראה בעיניים את מעבר התרופות. מי שהוביל את כל התהליך זה ראש המוסד דדי ברנע ואלוף במיל' ניצן אלון.
בסביבת נתניהו הזכירו שכשירדן הצניחה תרופות לעזה, גם אז לא היה בידוק - אך למרות זאת הדבר אושר על ידי משרד הביטחון. עם זאת, ירדן - בניגוד לקטאר - היא מדינה החתומה על הסכם שלום עם ישראל. בסביבת נתניהו אמר כי "פה התרופות מיועדות לראשונה לאזרחים שלנו ואין משימה חשובה מזה, שיקבלו סוף סוף את הטיפול שמגיע להם. בעזה קיבלו אלפי תרופות לאורך כל התקופה. פתאום החטופים מקבלים תרופות בתקווה שזה יושלם. אף אחד לא חותם עד הסוף שזה יקרה. זה לא שראש הממשלה לא לוקח אחריות. ראש הממשלה לא אמור לרדת לרזולוציה של מגנומטר וסורק".
4 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי
סיוע הומניטרי
סיוע קטארי לרצועת עזה. המטוס הצרפתי העביר את התרופות גב אל-גב לקטארי
( צילום: Karim JAAFAR / AFP)
גורם בסביבת נתניהו הוסיף והקשה: "נגיד שחלילה באחד הארגזים הבריחו רימון, האם אפשר לקחת את הסיכון שייכנס רימון ובאותו זמן החטופים יקבלו תרופות? הרי לא מדובר במשלוח מאוד גדול".

גנץ: "האחריות רק עלינו"

אחרי ההתנערות של לשכת נתניהו, השר בני גנץ מיהר לקחת אחריות בשם הדרג המדיני, אך לא הזכיר את נתניהו. "הכנסת התרופות לחטופינו היא מהלך משמעותי וחשוב שפעלנו רבות להשגתו. האחריות להחלטה כמו גם על מימושה היא על הדרג המדיני - ורק עלינו", כתב בחשבונו ברשת X (טוויטר לשעבר).
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב: "ביבי, חלאס עם הבולשיט. הגיע הזמן שתתחיל לקחת אחריות במקום לגלגל אותה לכל עבר ותפסיק לקבל החלטות אך ורק על בסיס שיקולים פוליטיים".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מהלך משמעותי - וגם המימוש עלינו"
(צילום: עמית שאבי)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "אדוני ראש הממשלה, די להיגררות אחרי גנץ ודי ולהתחכמויות. אולי סידורי הבדיקה הטכניים הם באחריות צה"ל וגורמי הביטחון, אבל האחריות לכך שצה"ל וגורמי הביטחון יבדקו כי המשאיות שאמורות לשאת בהן תרופות לחטופים אינן נושאות גם תחמושת וציוד לחמאס - היא באחריותך ובאחריות הקבינט המצומצם. אם המשאיות טרם הוכנסו, פשוט תנחה את צה"ל וגורמי הביטחון לא לאפשר את הכנסתן ללא בדיקה. זה בהחלט באחריותך ובסמכותך. תרופות לחטופים - בהחלט. חמצן לחמאס להמשך הלחימה - טירוף".
ההסכם להעברת תרופות לחטופים ולרצועה צפוי להתממש היום. מטוס תובלה של חיל האוויר הקטארי שנושא עימו תרופות וסיוע נחת הבוקר בנמל התעופה אל-עריש שבצפון סיני, ומטוס קטארי נוסף צפוי להגיע היום גם כן לאל-עריש. לפי ההסכם, מסיני - התרופות יועברו לרצועה.
לפי ההודעה הקטארית, הוסכם על הכנסת תרופות ומשאיות סיוע לתושבים בעזה בתמורה למסירת תרופות לחטופים שנמצאים בשבי ברצועה. בלשכת ראש הממשלה אמרו אתמול כי התרופות לחטופים נרכשו בצרפת, על פי רשימה שגובשה בישראל בהתאם לצרכים הרפואיים של החטופים. בלשכת נתניהו אמרו כי המטוסים הקטאריים מגיעים למצרים בין השאר "בהנחיית ראש הממשלה ובהמשך לסיכום של ראש המוסד דדי ברנע עם קטאר".
רשימת התרופות הורכבה מול הרופאים האישיים של החטופים. מדובר בתרופות שמוגדרות כ"מצילות חיים", ומיועדות בעיקר לחולים הכרוניים - כולל משאפי אסתמה, תרופות ללב, לחץ דם וכדומה. חמאס התנגד לאורך זמן רב להעברת התרופות - והתנה זאת ברשימת דרישות משמעותית.