יו"ר הליכוד בנימין נתניהו שניצח בבחירות וצפוי להרכיב ממשלה בקרוב זכה מאז יום חמישי האחרון לשורת ברכות ממנהיגי העולם. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, עדיין לא שוחח איתו. ביידן צפוי להתקשר לנתניהו במהלך סוף השבוע ולברך אותו גם הוא. כמו ביידן, מנהיגים נוספים בהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שעימו היו לנתניהו יחסים קרובים, עדיין לא בירכו אותו על הניצחון.
גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לא שוחח עם נתניהו לאחר הבחירות. בלינקן כן התקשר אתמול בלילה לראש הממשלה יאיר לפיד, שיבח את ישראל על "הבחירות החופשיות וההוגנות", כדבריו, והודה לו על השותפות בין המדינות. לצד זאת הדגיש בלינקן את דאגתו מהמצב בגדה המערבית ואת הצורך של כל הצדדים לעצור את ההסלמה בדחיפות. על רקע זה שוחח בלינקן אתמול גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. זלנסקי מקווה לפתוח "דף חדש"
(צילום: AFP)
בהודעה האמריקנית היום על השיחה נאמר כי בלינקן חזר על אותם דברים לגבי דאגתו מהמצב ביו"ש, והוסיף: "הצדדים דנו במאמצים המשותפים לשפר את איכות החיים עבור הפלסטינים ולחזק את הביטחון והחופש". בלינקן, לפי ההודעה, "אשרר את מחויבותו לפתרון שתי המדינות". לפי ההודעה הפלסטינית, אבו מאזן עדכן את בלינקן "בתקיפות שסופג העם הפלסטיני בערים, בכפרים ובמחנות, לרבות מצור, הרג והריסות בתים, בהפרות בירושלים הכבושה ובמקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות, ובאלימות המתנחלים".
הברכה הראשונה מהעולם הגיעה לנתניהו מצידו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. "איזה ניצחון גדול לבנימין נתניהו בישראל. זמנים קשים דורשים מנהיגים חזקים. ברוך השב", הוא כתב לו בציוץ בחשבון הטוויטר שלו. את נתניהו בירך גם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, שכתב בעברית ובאנגלית: "מזל טוב ידידי על הצלחתך בבחירות. אני מצפה להמשיך במאמצים המשותפים שלנו להעמקת השותפות האסטרטגית בין הודו וישראל". מודי גם הודה לראש הממשלה יאיר לפיד.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
ויקטור אורבן. ראשון המברכים
(צילום: AFP)
גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שנהג לבקר את ישראל בחודשים האחרונים על רקע סירובה להעביר לארצו נשק למלחמה באוקראינה, בירך. "ברכות לנתניהו על הניצחון בבחירות. תמיד חשוב לראות דמוקרטיה אמיתית בפעולה. אוקראינה וישראל חולקות ערכים ואתגרים משותפים שדורשים שיתוף פעולה אפקטיבי", כתב זלנסקי. "אנחנו מקווים לפתוח דף חדש בשיתוף הפעולה עם הממשלה הישראלית לטובת אוקראינה וישראל".
ג'ורג'ה מלוני, ראש ממשלת איטליה החדשה המזוהה עם הימין הקיצוני, כתבה לנתניהו ביום חמישי האחרון כי היא מוכנה לחזק את הידידות והיחסים בין איטליה לישראל. "ברכות, מזל טוב לנתניהו על ההצלחה בבחירות", הוסיפה.
3 צפייה בגלריה
איטליה השבעת ממשלה ג'ורג'ה מלוני
איטליה השבעת ממשלה ג'ורג'ה מלוני
ג'ורג'ה מלוני. בירכה גם במזל טוב
(צילום: Gettyimages)
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו פרסם אתמול התייחסות לתוצאות, והודה גם לבנט ולפיד. "ברכות, נתניהו. הידידות בין המדינות שלנו מבוססת על היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה קרוב, קשרים מתמשכים בין העמים וההתחייבות המשותפת שלנו לשמירה על הערכים הדמוקרטיים. בואו נמשיך לבנות על זה, ולהתקדם בסדרי העדיפויות המשותפים", כתב טרודו. "תודה לכם, נפתלי בנט ויאיר לפיד, על הידידות המוערכת שלכם ועל שירותכם הציבורי. אני מאחל לשניכם את כל הטוב בעתיד".
ברכות לנתניהו הגיעו גם מנשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס, ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס, ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי, קנצלר אוסטריה קארל ניהאמר, ראש ממשלת רומניה ניקולאיה צ'וקה ונשיא גואטמלה אלחנדרו ג'יאמטיי. מנגד, עם מי שעדיין לא בירכו את נתניהו נמנים כאמור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שצפוי להתקשר במהלך סוף השבוע, ומלבדו של נשיא רוסיה פוטין, עם נתניהו עדיין לא שוחחו גם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, נשיא צרפת עמנואל מקרון ומנהיגים נוספים.
לפי תוצאות הבחירות הסופיות שפורסמו ביום חמישי, הליכוד קיבל 32 מנדטים, יש עתיד 24, הציונות הדתית-עוצמה יהודית 14, המחנה הממלכתי 12, ש"ס 11, יהדות התורה 7, ישראל ביתנו 6, רע"מ וחד"ש-תע"ל 5 והעבודה 4. הגוש בראשות נתניהו קיבל בסך הכול 64 מנדטים, מפלגות הקואליציה הנוכחית 51 מנדטים וחד"ש-תע"ל, כאמור, 5 מנדטים.
התוצאות הרשמיות יועברו לנשיא המדינה יצחק הרצוג עד יום רביעי הקרוב, ואז יעמוד בפניו שבוע להתייעצויות עם הסיעות השונות ולהענקת המנדט להרכבת הממשלה החדשה לאחד מחברי הכנסת. אם לא יהיו הפתעות בלתי-צפויות יהיה זה בנימין נתניהו, שיחזור לכהונה שישית כראש ממשלה.