3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואיתרמ בן גביר
בנימין נתניהו ואיתרמ בן גביר
נתניהו ובן גביר לאחר הפגישה הדחופה שזימן ראש הממשלה
(צילום: סיון חילאי)
חברי כנסת מטעם "עוצמה יהודית" נטשו היום את ההצבעות במליאת הכנסת על כמה הצעות חוק, עקב זעמם על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאחר שלא קיבלו את מה שהובטח למשרד הנגב והגליל בהסכמים הקואליציוניים. ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים פגישה דחופה עם חברי עוצמה יהודית, שבה אמר שיימצא פתרון, אך גורמים בכירים בקואליציה תקפו מאוחר יותר את בן גביר: "אכפת לו יותר מסיקור תקשורתי מאשר לשמור על ממשלת הימין".
גורם במפלגתו של בן גביר כי "סמוטריץ' פוגע בנגב ובגליל", ובן גביר עצמו עשה לייק לציוץ של השר יצחק וסרלאוף, שצייץ בטוויטר: "בצלאל, בלי סיסמאות ריקות. אם הגליל חשוב לך אל תקצץ בתקציבים לקידום הנגב והגליל". מהמפלגה נמסר: "תושבי הנגב והגליל והפריפריה חשובים לא פחות ממשמעת קואליציונית". עוד אמרו בעוצמה יהודית כי חברת מפלגתו של שר האוצר, השרה אורית סטרוק, "מקבלת 1.3 מיליארד. סמוטריץ נותן רק למי שהוא רוצה".
בתום הפגישה עם נתניהו ניגש אל בן גביר איש התקשורת יעקב ברדוגו, שמייעץ לו, וניסה לפייס אותו. גם יו"ר הקואליציה אופיר כץ קרא לבן גביר "בוא להצביע", עם הישמע פעמון המליאה לפני הצבעות. עם זאת, בן גביר השיב לכץ "אנחנו נדאג לנגב ולגליל", ומפלגתו החרימה הצבעות נוספות.
כאמור, אחרי המשך ההחרמות תקפו בכירים בקואליציה בחריפות את בן גביר: "אכפת לו יותר מסיקור תקשורתי מאשר לשמור על ממשלת הימין ושלמות הקואליציה. בממשלה פותרים בעיות יחד, ובניגוד לספינים שלו, הוא לא היחיד שאכפת לו מהנגב והגליל. אולי באמת עדיף שיפילו את הממשלה, נלך לבחירות, והציבור יעיף את מי שהפיל את ממשלת הימין. עליית ממשלת שמאל תהיה על ראשו".
3 צפייה בגלריה
עקב החרם של עוצמה יהודית, הקואליציה הצביעה בעד הצעות החוק של הח"כים כהן, להב הרצנו וביטון
עקב החרם של עוצמה יהודית, הקואליציה הצביעה בעד הצעות החוק של הח"כים כהן, להב הרצנו וביטון
עקב החרם של עוצמה יהודית, הקואליציה הצביעה בעד הצעות החוק של הח"כים כהן, להב הרצנו וביטון
(צילום: שלו שלום, יריב כץ, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עקב החרמת הח"כים מעוצמה יהודית את ההצבעות, הצעת חוק זכאות לאבחון לקויות למידה לילדים ממשפחות מעוטות יכולת, שהגישו הח"כים מהאופוזיציה מאיר כהן (יש עתיד) ומיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), עברה בקריאה טרומית. השר המשיב שלמה קרעי עלה אחרי נאומו של ח"כ כהן והודיע מעל דוכן הכנסת שהקואליציה תומכת בחוק, למרות התנגדותה ביום ראשון בועדת השרים לענייני חקיקה. החוק עבר פה אחד במליאת הכנסת.
בהמשך, ופעם נוספת עקב החשש להפסד בשל היעדר רוב במליאה, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן קראה לקואליציה להצביע בעד הצעת חוק נוספת שלא האופוזיציה. הצעת החוק להגנה על החופים בישראל, שהגיש ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), עברה גם היא בקריאה טרומית כאשר 55 ח"כים תמכו בהצעה, ללא מתנגדים. ביש עתיד בירכו כי ההצעה היא "ניצחון לתושבי המדינה ולאיכות הסביבה", שכן לפיה "תוכניות בנייה ישנות ייבחנו מחדש ויותאמו לסטנדרטיים מודרניים, כאלו שלא מחריבים את רצועת החוף הקטנה והמיוחדת שנשארה לנו".
3 צפייה בגלריה
השר יצחק וסרלאוף נצפה נכנס למשרד רה"מ בכנסת
השר יצחק וסרלאוף נצפה נכנס למשרד רה"מ בכנסת
השר יצחק וסרלאוף נצפה נכנס למשרד רה"מ בכנסת
(צילום: סיון חילאי)
לנוכח הקיצוץ המסתמן בתקציב משרדו, השר וסרלאוף הודיע לראשי רשויות בנגב ובגליל כי "תוכניות אסטרטגיות לפיתוח והזנקת הנגב והגליל ייסגרו, בעקבות הקיצוץ הדרסטי שהטיל שר האוצר סמוטריץ'". עוד נמסר כי ראשי הרשויות הביעו תמיכה בדרישתו של וסרלאוף להחזרת התקציב שעליו סוכם בהסכמים הקואליציוניים.
השבוע פנה השר וסרלאוף במכתב חריף לסמוטריץ', והזהיר מפני השלכות הקיצוץ: "היעדר התקציב הקואליציוני יחייב ביטול של תכניות רבות ומגוונות וקיצוץ משמעותי של פרויקטים קיימים ומצליחים לצמצום פערים בין הפריפריה למרכז. נבחרנו על מנת להביא שינוי בסדרי העדיפויות של מדינת ישראל, ולהעלות את הנגב והגליל לראש סולם העדיפויות. מבחירתך לקצץ באופן עמוק ודרסטי כל כך בתקציב משרדי, ניכר שתושבי הנגב והגליל לא עומדים בראש מעייניך. אני מקווה שתתעשת ותדאג לתקציב ראוי לשמו על מנת שנוכל להביא בשורה אמיתית לתושבי הנגב, הגליל והאזרחים הוותיקים, שממשלות ישראל הזניחו לאורך השנים".
אלא שבשלב הנוכחי, אחרי שהתקציב כבר אושר בוועדת הכספים, יהיה מאוד קשה להמציא כסף נוסף יש מאין וכבר מאוחר מדי לערוך שינויים מאחר והקואליציה מתקרבת למועד האחרון שהיא צריכה להעביר את התקציב בקריאה שנייה ושלישית. חברי הקואליציה סיכמו היום על דיון בן 35 שעות לפני ההצבעות על התקציב וחוק ההסדרים. הדיון יחל בשעה 09:00 בבוקר ביום שני הקרוב ויסתיים ב-20:30 ביום שלישי.
מי שיסכמו את הדיון יהיו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, שידברו כל אחד מהם 10 דקות בלבד. לאחר מכן יחלו ההצבעות, שצפויות להסתיים ביום רביעי בשעות הבוקר.
בשבוע שעבר יו"ר הקואליציה אופיר כץ מתח ביקורת על עוצמה יהודית, והזהיר כי החרמת הצבעות מצד המפלגה היא "הדרך הסלולה להפלת ממשלת הימין". זאת לאחר השר לביטחון לאומי בן גביר ושני שרי יהדות התורה - יצחק גולדקנופף והשר מאיר פרוש - הצביעו נגד הכספים הקואליציוניים בישיבת הממשלה שהתקיימה ביום ראשון, לאחר ויכוח סוער וקולני.
מי שהובילו את המתקפה היו שרי עוצמה יהודית - בן גביר, כאמור, והשרים יצחק וסרלאוף ועמיחי אליהו. "אני מאוכזב וכועס. לקחנו את הנגב והגליל והפכנו אותו למשרד אסטרטגי. כל דיון התקציב יורד ויורד. לבצלאל (סמוטריץ') קל לנהל משא ומתן עם עצמו. זאת פגיעה בנגב ובגליל, אנחנו רוצים לייהד את האזור, אבל בלי תקציב לא נוכל לעשות את זה, וזו הפרת ההסכם של מה שהבטיחו לנו", אמר השר לפיתוח הנגב והגליל וסרלאוף בישיבת הממשלה.
פורסם לראשונה: 15:32, 17.05.23