רוברט דבואה ריצה 37 שנות מאסר בכלא בפלורידה, אחרי שהורשע באונס וברצח בעיר טמפה ב-1983 - מעשים שאותם לא ביצע. עיריית טמפה החליטה היום (חמישי) לפצות אותו ב-14 מיליון דולר, פיצוי על עשרות השנים שבהן ישב בכלא למרות שהיה חף מפשע.
דבואה היה בן 18 כשנעצר על הרצח של ברברה גרמס בת ה-19. הוא נידון לעונש מוות, שבהמשך הומר למאסר עולם. רק בשנת 2018, בעזרת ארגון Innocence Project שנאבק למען חפותו, הסכימו התובעים לבחון שוב את הפרשה והרשעתו המפוקפקת.
2 צפייה בגלריה
פלורידה פיצויים לגבר שריצה 37 שנות מאסר על אונס ורצח שלא ביצע
פלורידה פיצויים לגבר שריצה 37 שנות מאסר על אונס ורצח שלא ביצע
דבואה כששוחרר בקיץ 2020
(צילום: AP Photo/Steve Nesius)
גרמס נאנסה והוכתה למוות באוגוסט 1983, כשעשתה את דרכה מהמסעדה שבה עבדה לביתה בטמפה. בנתיחת גופתה נקבע כי חבלה שהופיעה על הלחי שלה היא סימן נשיכה. החוקרים אספו דגימות מכמה גברים, בהם דבואה, ורופא שיניים שעוסק ברפואה פלילית קבע כי דבואה הוא מי שנשך את גרמס. דבואה לא הכיר את הנאנסת שנרצחה, אך פקד את האזור שבו נמצאה גופתה ונעצר. מדובב משטרתי העיד שדבואה הודה ברצח של גרמס. בהמשך התבררה העדות כלא אמינה.
אחרי עשרות שנים בכלא נערכו בדיקות DNA, שלא היו זמינות בראשית שנות השמונים. בבדיקות התברר כי הרוצחים הם שני גברים אחרים, אברון סקוט ואיימוס רובינסון, שכיום מרצים מאסר עולם על רצח אחר. השניים נאשמים ברצח מדרגה ראשונה של גרמס, וממתינים לפתיחת המשפט.
2 צפייה בגלריה
פלורידה פיצויים לגבר שריצה 37 שנות מאסר על אונס ורצח שלא ביצע
פלורידה פיצויים לגבר שריצה 37 שנות מאסר על אונס ורצח שלא ביצע
(צילום: AP Photo/Steve Nesius)
דבואה שוחרר מבית הסוהר באוגוסט 2020. "התפללתי לאלוהים כל יום וייחלתי לזה", אמר כששוחרר. זמן קצר לאחר השחרור הוא הגיש תביעה נגד עיריית טמפה, השוטרים שחקרו את הפרשה ורופא השיניים שעוסק בזיהוי פלילי ובחן את סימני הנשיכה שהיו על גופתה של הנרצחת. עיריית טמפה דחתה את הטענה כי השוטרים ששגו בהחלטתם עשו זאת במכוון, ולא הסכימה לכלול את העמדתם לדין בהסדר הפיצויים לדבואה, כיום בן 59.
מפקד משטרת טמפה, לי ברקו, אמר כי בשנים שחלפו המשטרה שיפרה את ההכשרה של בלשיה, וכי לפיתוחים הטכנולוגיים יש חלק משמעותי בפענוח חקירות שכאלה. "אנחנו מודעים להשפעה העמוקה והממושכת של הפרשה הזאת, במיוחד על מר דבואה, אחרי קרוב לארבעה עשורים".
הערב אישרה עיריית טמפה פה אחד כי דבואה יקבל פיצויים של 14 מיליון דולר. חברי מועצת העיר אמרו כי זה המעט שהעיר יכולה לעשות למענו. "זו הייתה שגיאה גדולה", אמר חבר המועצה לואיס ויירה על הרשעתו של דבואה. "אני מקווה ומתפלל שההסדר הזה יעניק לו נחמה מסוימת".