הטענות להפעלת כוח משטרתי נגד חלק ממשפחות החטופים: שחר מור, אחיינו של החטוף אברהם מונדר, טוען כי המשטרה מנסה להרתיע את הפעילים מהמשך צעדי המחאה, וזאת באמצעות שימוש בחקירות מטרידות. הוא עצמו נלקח לחקירה לאחר שהחזיק פחית צבע ביד במהלך ההפגנה מול מעוז הליכוד בתל אביב בשבוע שעבר.
הפגינו ליד מעוז הליכוד ונחקרו: ריאיון עם שחר מור, אחיינו של אברהם מונדר שחטוף בעזה
(צילום: ליאור שרון)

לדבריו, "היו שם בערך 400-300 איש והמון שוטרים. במהלך ההפגנה, כנראה שצילמו אותי מחזיק פחית צבע או משהו כזה ואז קראו לי לחקירה על ביצוע גרפיטי, זה נקרא בשפה המשטרתית 'השחתת רכוש ציבורי'. הרבה אנשים באו לעודד אותי ולתמוך בי, זה היה מאוד-מאוד מרגש, לא חשבתי שילוו אותי לחקירה כל כך הרבה אנשים. החקירה עצמה הייתה קורקטית. הנקודה היא לא מה היה בחקירה אלא עצם קיום החקירה. מדוע נקראים קרובי משפחות של חטופים לחקירה על רשימת גרפיטי? זה ללא ספק חקירת הטרדה. אין כאן שום דבר".
אתה מרגיש שנטפלו אליך כדי להפחיד אותך? לגרום לך אולי להיבהל בפעם הבאה? "בהחלט זה נועד להרתיע. אני חלק מקבוצה של משפחות שאנחנו פעילים, פעילים קולניים אולי אפילו יש לומר, וזה לא התאים למישהו למעלה. אני מזכיר שלא רק אותי, גם לנטלי אטדגי צנגאוקר, אחות של מתן החטוף, קראו לחקירה כמה שעות אחריי".
-כשאתה אומר שזה לא התאים למישהו למעלה, מי זה המישהו הזה? "לא מישהו שנושא החטופים קרוב לליבו יותר מדי. יש איזה שניים שלושה כאלה בממשלה, ויש גם כמה מהם שיש להם קשר למשטרה. לפחות אחד מהם, שמעתי שיש לו איזשהו קשר למשטרה".
אז אתה רומז לכיוונו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "או הוא או אחד מנושאי כליו, שלוחי דרכו, מגדילי הראש במשטרה שאמרו: אה, הנה, ככה אני יכול להתחבב על השר, אולי הוא ימנה אותי לאיזשהו מקום יותר מהר כי הוא יזכור את שמי בגלל שאני קראתי לזה לחקירה. זאת הייתה חקירת הטרדה, לא היה בה כלום".
אתה מייצג קבוצה מסוימת בתוך מטה המשפחות אבל חלק מהמשפחות לא מסכימות עם הדרך הזאת שלכם. "בסדר גמור. שני יהודים, 15 דעות, כמו שאומרים. אני רואה את זה כך - כל פעילות שמשאירה את נושא החטופים בסדר היום הציבורי היא פעילות מבורכת, היא פעילות שמחזקת את החטופים פיזית, פרופר. היא נותנת להם חמצן, היא נותנת להם עוד יכולת קיום. כל מי שמתנגד לאיזושהי פעולה שעושות משפחות החטופים, מנתק את צינור החמצן שלהם".
גם אם זו פעולה שלכאורה עוברת על החוק? "לעבור על החוק זו אמירה מאוד-מאוד בעייתית. לצייר גרפיטי, אולי פרופר זה עבירה על החוק, אבל כמו שאמרתי לשוטרת, השחתת רכוש ציבורי שיכולה להיגמר במטלית לחה, היא לא השחתה. אנחנו רואים בשומרון מה זה גרפיטי שהורס, ערב-ערב אנחנו רואים את נערי הגבעות מרססים גרפיטי, והם מעולם לא נקראו לחקירה".
1 צפייה בגלריה
עימותים בין המשטרה למשפחות החטופים במצודת זאב
עימותים בין המשטרה למשפחות החטופים במצודת זאב
עימותים בין המשטרה למשפחות החטופים במצודת זאב
(צילום: דורשינוי)
אתמול ראינו את ההודעה של הגורם המדיני הבכיר, שזה כמובן רה"מ נתניהו שאומר שהמלחמה לא תיפסק. "אף אחד לא מאמין לו לשום דבר שהוא אומר. כשאומרים גורם מדיני בכיר, כולם אומרים זה עוד פעם נתניהו מנסה להכשיל עסקה. יש עסקה כל הזמן על השולחן. כל הזמן. ישראל פשוט מתרחקת מהתנאים למלא אותה. כל הזמן יש עסקה על השולחן".
אז אתה אומר זה לא החמאס, לא שאנחנו מנהלים מו"מ מול ארגון טרור נפשע של נאצים, הכל באשמת רה"מ, הוא לא רוצה להביא את החטופים. "אני לא אומר שיש צד אחד למשוואה, יש שני צדדים, אבל ללא ספק הצד השני כבר הציע כל מיני הצעות שהצד שלנו ויתר עליהן. אני מזכיר לך שאת הפעימה האחרונה של עסקת השבויים ישראל פוצצה. לישראל יש עמדה מאוד-מאוד, נקרא לה לא אנושית במו"מ הזה, כאילו לא אכפת לה מהחטופים, היא משחקת אותה קשוחה וזה גורם למות החטופים. אני לא אומר שהוא מנסה בכוונה לגרום למותם, אבל אני אומר שיש לו שיקולים יותר חשובים על הפרק, כמו שרידות קואליציונית. החטופים מפריעים. מה יהיה כשהם יחזרו עם הסיפורים שלהם? זה נורא. גם מבחינתו".
אבל אולי יש לא רק שיקולים פוליטיים אלא שיקולים ביטחוניים. אין שום שיקול ביטחוני, יש כ"כ הרבה גורמים ביטחוניים שאומרים: ישראל יכולה להתמודד עם החזרת האסירים הפלסטינים, אין עם זה שום איום קיומי. אפשר להתווכח על זה עד מחרתיים אבל יש אנשים שמתים".
מהמשטרה לא נמסרה תגובה לדברים.