יותר משמונה שנים חלפו מאז שעזב יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, את לשכת שר האוצר בממשלתו של בנימין נתניהו. מאז, הפך לגדול יריביו הפוליטיים - וגם לראש האופוזיציה נגדו. הבוקר (יום שני) הוא יתייצב בבית המשפט בירושלים ויעיד במשפט המתנהל נגד נתניהו. עדותו, כולל החקירה הנגדית, צפויה להימשך לאורך השבוע. ראש הממשלה עצמו לא צפוי להגיע לבית המשפט. ynet יעביר משדר מיוחד מהדיון.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בכנס השנתי של הוועד היהודי-האמריקאי
יאיר לפיד בכנס השנתי של הוועד היהודי-האמריקאי
לפיד, מחר. בבוקר יעיד לראשונה במשפט נתניהו
(צילום: מוטי קמחי )
העדות של לפיד נוגעת לתיק 1000, "תיק המתנות", שבו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, בגין קבלת טובות הנאה מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. הפרקליטות טוענת באישום כי פעילותו של נתניהו מול שר האוצר לשעבר, במטרה לקדם חקיקת משנה שתסייע למילצ'ן להאריך את תקופת הפטור מתשלום מס ומדיווח למס הכנסה על הכנסותיו מחוץ לישראל, הייתה פעולה אסורה – וכי נתניהו היה מצוי בניגוד עניינים חריף בין מחויבותו האישית למילצ'ן לבין מחויבותו לציבור.
בעדותו ייתכן כי לפיד יישאל גם על הנסיבות שנתניהו פיטר אותו ואת שרת המשפטים ציפי לבני ב־2014, בהקשר של העלאת "חוק ישראל היום" בכנסת. לאחר החקירה הראשית, יו"ר יש עתיד ייחקר גם נגדית בידי סנגורי נתניהו. סביר להניח שסנגורי נתניהו ינסו לטעון שנוכח קשרי חברות בין לפיד למילצ'ן, היה עליו להימנע מלעסוק כלל בנושא.
לפי האישום, לצד טובות ההנאה שקיבל נתניהו - פעל ראש הממשלה לקדם את הארכת הפטור ממס ל"תושב חוזר" לישראל לתקופה ארוכה יותר מ-10 שנים, במה שכונה אז "חוק מילצ'ן", בשל העובדה שהוא רלוונטי ובעל ערך כלכלי עבור איש העסקים.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
נתניהו. לא צפוי להגיע לדיון
(צילום: רויטרס)
זאת, לאחר שבשנת 2008 נחקק תיקון לפקודת מס הכנסה, שקבע פטור מתשלום מס ומדיווח למשך עשר שנים לעולים חדשים ולתושבים חוזרים בקשר לנכסים ולהכנסות שמקורן מחוץ לישראל.
בתיקון נוסף, הוסמך שר האוצר להאריך באופן פרסונלי את הפטור למשך עשר שנים נוספות, למי שעומד בתנאי החוק, ובתנאים שייקבעו בתקנות. על מנת להאריך את הפטור, חובה היה להתקין תקנות בנושא. על מנת ליהנות מתיקוני החקיקה האלו, מילצ'ן פנה בשנת 2009 למשרד העלייה והקליטה וזכה למעמד של תושב חוזר, עד שנת 2019.
לפי כתב האישום, עקב שלל הזיקות בין נתניהו למילצ'ן, היה על ראש הממשלה להימנע כליל מלעסוק בענייניו של איש העסקים במסגרת תפקידיו. למרות זאת, ב־2013 הוא פנה לשר האוצר דאז לפיד, בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, שממנו נהנה מילצ'ן.
3 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן. החוק שנועד להיטיב עמו - במוקד העדות
ארנון מילצ'ן. החוק שנועד להיטיב עמו - במוקד העדות
ארנון מילצ'ן. החוק שנועד להיטיב עמו - במוקד העדות
(צילום: GettyImages)
באישום מתואר כיצד מילצ'ן פנה בעצמו ללפיד ב-2013, יחד עם עורך דינו פיני רובין, בבקשה כי יתקין תקנות שיאפשרו את הארכת הפטור. לפיד העלה הסתייגויות ביחס לבקשה, הפנה אותה לבדיקת גורמי המקצוע במשרד האוצר, ובהמשך לכך הבהיר למילצ'ן כי אין בכוונתו לקדם את שינוי התקנות באופן שיסייע לו.
אז, בסמוך לפנייתו ללפיד, פנה מילצ'ן בנושא זה גם לנתניהו, ראש הממשלה, וביקש את התערבותו לצורך קידום בקשתו. בעקבות פנייתו של מילצ'ן, העלה נתניהו את נושא הארכת משך הפטור הניתן לתושבים החוזרים לישראל בפני לפיד בשתי פגישות מקצועיות שערך עמו במסגרת תפקידו. בפגישות אלה הבהיר ראש הממשלה ללפיד כי מילצ'ן שוחח עמו בנושא. נתניהו הביע בפני יו"ר יש עתיד את תמיכתו בהארכת הפטור, ואילו לפיד אמר כי אינו סבור שיש לפעול להארכתו.
פורסם לראשונה: 21:38, 11.06.23