4 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידים ישראלים בפולין
(צילום: גיורא סמולנסקי)
המשבר שמסרב להיגמר: ישראל אמנם החזירה את השגריר לוורשה בפברואר האחרון, פולין סייעה בפינוי האזרחים הישראלים באוקראינה ובירושלים שררה התחושה שהיחסים חזרו לשגרה - אך האמת רחוקה מכך. ביטול משלחות הנוער לפולין הוא עוד תזכורת עדכנית שהמשבר ביחסים בין ישראל לבין פולין רחוק מלהיגמר - ולמרות שהדבר נשמע מופרך - הפולנים הפכו את משלחות הנוער לבנות ערובה לסיום הקרע עם ישראל.
בחודשים האחרונים התנהל שיג ושיח בין ישראל ופולין על חידושן של משלחות הנוער לפולין אחרי שבוטלו בקורונה. לפני כחודש שיגרו הפולנים הסכם מעודכן על האופן שבו ייראו מסעות הנוער - ובשורה התחתונה קבעו בין השורות משוואה חדשה: שליטה בתכנים תמורת הדרישה הישראלית לאבטחה חמושה מטעם שב"כ.
ישראל הסכימה ללכת לקראת הפולנים: בירושלים הסכימו שהנוער הישראלי ייפגש עם נוער פולני - אך בוורשה אמרו שזה לא מספיק. ישראל גם הסכימה להוסיף למסעות ביקור במוזיאון היהודי בוורשה, שם נחשפים התלמידים להיסטוריה העשירה של הקהילה היהודית בפולין - אך זה לא סיפק את הפולנים שרק הגדילו את הדרישות שלהם.
4 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
הפולנים לא מרוצים מגילויי לאומנות והתעטפות בדגלי ישראל
(צילום: משה מילנר)
הפולנים דורשים כעת זכות וטו על התכנים הלימודיים שיוצגו בפני הנוער הישראלי, ורוצים שבפני התלמידים יופיעו מדריכים פולנים ושיבקרו גם במוסדות נוספים ולא רק במחנות השמדה. המטרה, מבחינתם, היא להרחיב את הידע של משתתפי המסעות על השואה ועל פשעים אחרים שנעשו במהלך מלחמת העולם השנייה. בוורשה דרשו לשנות את תוכנית המסעות כדי להבטיח שהסטריאוטיפים השליליים כלפי הפולנים לא יתחזקו, וביקשו לשנות את התנהגותם של המאבטחים הישראלים שמלווים את המשלחות, כשהם טוענים שההתעקשות למאבטחים חמושים מעבירה מסר כוזב על כך שפולין היא מקום מסוכן.
במגעים מול ישראל תהו גורמים פולנים מדוע אי אפשר שמאבטחים מקומיים ילוו את המשלחות, והתלוננו גם על התנהגותם היהירה, לדבריהם, של המאבטחים הישראלים החמושים כלפי שאר המבקרים באתרי ההנצחה, כולל עוברי אורח אקראיים. הפולנים הדגישו כי פולין רוצה להבטיח שבני הנוער מישראל לא יחזרו לארץ כשהם טעונים ברגשות אנטי-פולניים מובהקים, ואמרו כי "לא ייתכן שהנוער הישראלי יכיר את פולין רק דרך הפריזמה של מחנות הריכוז, ולא ייחשף להיסטוריה העשירה של פולין ולמכלול חיי היהודים בפולין במשך יותר מ-1,000 שנה".
ישראל השיבה לפולנים טיוטה נגדית, אך הפולנים ניתקו מגע ושתי המדינות מצאו את עצמן בסוג של מבוי סתום. עצם העובדה שפולין לא הגיבה לטיוטה הישראלית מעידה כנראה על כך ש לפולנים אין רצון להיכנס למשא ומתן - ולמשרד החינוך לא נותרה ברירה אלא לבטל את המסעות שתוכננו לחודשים יולי ואוגוסט.

גורמים שמעורים בנושא אמרו בשיחה עם ynet כי הפערים בין הטיוטות גדולים מאוד, ובכל מקרה צפוי משא ומתן מאוד מורכב. נכון להיום, השיחות אמנם לא מתקיימות - אך מתרחש שיח כזה או אחר. לישראל יש שגריר בוורשה, אך הפולנים עדיין לא הציבו מחדש שגריר בישראל. גם החזרתו של השגריר הישראלי עדיין לא הניבה פגישות עם דרגים בכירים, ככל הנראה בגלל שבוורשה החליטו להעביר מסר לירושלים. בשורה התחתונה, הפולנים משתמשים במנוף הלחץ על ישראל בדמות ההתנגדות להגעת מאבטחי שב"כ חמושים - ובלי אבטחת שב"כ אין משלחות.

מרמור ממושך: "מטפטפים אנטי-פולניות"

צריך להדגיש שכבר שנים רבות, עוד לפני המשבר הנוכחי, הפולנים לא אהבו את מסעות הנוער הישראלי לפולין, ובעיקר לא אוהבים את גילויי הלאומנות הישראלית שבהם בני נוער ישראלים מתעטפים בדגלי ישראל באושוויץ. בעקבות המשבר הדיפלומטי בין המדינות שהחל בחוק ההיסטוריונים והחריף בחוק השבת הרכוש הפולנים חיפשו הפולנים מקום "רגיש" שבו יוכלו להשיב לישראל כגמולה, ומצאו אותו בדמות משלחות הנוער.
באוגוסט 2021 הצהיר סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי, שפולין בוחנת את המשך קיומם של מסעות הנוער הישראלי לפולין, שבהם לטענתו מטפטפים לנוער הישראלי שנאה לפולין. יבלונסקי אמר כי "טיולי משלחות בתי הספר בפולין לא מתקיימים באופן ראוי, מחדירים שנאה לפולין לראשיהם של הצעירים הישראלים. אנחנו נקבל את ההחלטות הנכונות בנוגע למסעות האלה כי אנחנו מתמודדים עם אנטי פולניות בישראל".
4 צפייה בגלריה
פאוול יבלונסקי שר החוץ של פולין
פאוול יבלונסקי שר החוץ של פולין
"מחדירים שנאה לראש". יבלונסקי
(צילום: משרד החוץ של פולין)
גורם ישראלי שמעורה בנושא אמר היום כי "בסופו של דבר זה פוגע בנו יותר מאשר שזה פוגע בהם. הפולנים יודעים שאי אפשר לשלוח את הנוער הישראלי למקום אחר, ומי שייפגע מזה אלה התלמידים שצריכים ללמוד על השואה. הביקורים בפולין הם חוויה מאוד משמעותית".
למשבר האחרון, אשר התחיל בשנת 2018 עם חוק ההיסטוריונים שקבע כי מי שיאשים את פולין באחריות לשואה יישא באחריות פלילית והמשיך באוגוסט 2021 עם החוק ששם קץ לתביעות השבת הרכוש, אין קשר להרכב הממשלה בישראל. הוא החל בימי נתניהו וזלג לתקופתו של בנט. עם זאת, המשבר החריף בממשלה הנוכחית בשל ההתקפה החריפה של שר החוץ יאיר לפיד נגד הפולנים בעקבות חוק הרכוש והחלטתו להחזיר הממונה על שגרירות ישראל בוורשה להתייעצויות בירושלים, בנוסף להמלצה שהועבר לשגריר הפולני "להאריך את חופשתו" בארץ הולדתו.

לפיד: "הם לא יגידו מה לא להגיד"

שר החוץ יאיר לפיד הבהיר שלשום במסיבת עיתונאים כי ישראל לא תסכים לדרישות של פולין להתערב בתכנים של משלחות הנוער. "הפולנים רצו לעסוק בתכנים של המשלחות, מה מותר ומה אסור להגיד לילדים ישראלים שנוסעים לפולין, ולזה לא נסכים. זה לא יקרה", אמר לפיד. "הם לא יגידו לנו מה לא להגיד לילדים ישראלים, ואכן זה מסכן את המסעות בקיץ הזה. זאת החלטה של שרת החינוך אבל ההשלכות ברורות ברמה המדינית", אמר לפיד בתדרוך לעיתונאים.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מארק מגירובסקי
יאיר לפיד מארק מגירובסקי
המליץ לשגריר הקודם "להאריך את החופשה בבית". לפיד והשגריר לשעבר מאגירובסקי
(צילום: EPA, קובי קואנקס)
לפיד הוסיף כי "היחסים עם פולין נפגעו בגלל החקיקה הפולנית בנושא השואה, כשהחוק הראשון מ-2018 אוסר על עיסוק במה שהפולנים עשו בשואה כי היה שיתוף פעולה נרחב של אזרחים פולנים עם הנאצים. לא כולם, יש גם הרבה חסידי אומות עולם. החוק השני היה על השבת הרכוש. היה שיפור ביחסים עם פולין בחודשים האחרונים והם עזרו לנו להוציא יהודים וישראלים מאוקראינה. החזרתי את השגריר לוורשה, אבל הם לא יכתיבו לנו תכנים".
הפולנים זעמו אז על לפיד וחשבו שהתגובה שלו הייתה לא פרופורציונלית עד כדי כך שהם דורשים את התנצלותו עד היום. לפיד מסרב, ולמרות שבפועל ישראל החזירה את השגריר לוורשה - הפולנים כאמור לא ממהרים לשלוח את נציגם לכאן. הנציג האחרון, מארק מאגירובסקי, כבר נכנס לתפקידו החדש כשגריר הפולני בוושינגטון.