ברקע ההסכם המתגבש מול איחוד האמירויות, התייחסה הבוקר (ב') השרה לנושאים אסטרטגיים, אורית פרקש-הכהן (כחול לבן) בריאיון לאולפן ynet לסוגיית התקציב לקראת פקיעת מועד העברתו, וכן למתיחות בין מפלגתה לליכוד סביב הנושא שעלול להוביל לבחירות נוספות בנובמבר.
"כל הכלכלנים הבכירים, כולל אנשי האוצר מבינים שכשאנחנו דקה לפני ספטמבר, כל תקציב לשנה הנוכחית לא יהיה יותר מתקציב לחודשיים", אמרה - וציינה כי גם בקידום היחסים עם האמירויות, לכחול לבן היה תפקיד משמעותי: "אי אפשר לומר שלא השפענו על המהלך כשהתנגדנו לסיפוח".

1 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
(צילום: משי בן עמי )
את חושבת שבשלב הזה נתניהו עדיין חותר לבחירות? "אני לא יודעת - וזאת התשובה הכנה שלי. אני חושבת שבכל מקרה יש הסכם קואליציוני מחייב; אני חושבת שבחירות רביעיות הן דבר שלא יכול לעמוד על הפרק בתקופה כזו, ולגרור את מדינת ישראל לבחירות רביעיות עכשיו זו הפקרות".
על פי דיווחים שונים, אחד הדברים המרכזיים שמעכבים את המו"מ זה דווקא הרצון של נתניהו לפתוח סעיפים הנוגעים למינוי בכירים במערכות שלטון החוק ואכיפת החוק. את חושבת שהוא יצר משבר מלאכותי כדי לפגוע בהסכם? "יש מספר נושאים שבהם עוסקים במסגרת הדיונים כרגע. אחד מהם הוא התקציב והאופק שלו, כמו שאנחנו עומדים על זה, והדבר השני זה כל מיני בקשות שקשורות לכללי ביצוע של מינויים בכירים בשירות הציבורי. כמו שאתם מבינים, גם בנושא הזה יש פערים גדולים. אנחנו לא ניתן יד לפגיעה בשומרי סף במדינת ישראל. לא אכפת לי להמשיך ולומר זאת - צו השעה הוא יציבות. אסור לגרור את האזרחים לבחירות רביעיות".
נראה שראש הממשלה "שכח" לעדכן את שר החוץ בנוגע להסכם המתגבש עם האמירויות. מה את חושבת על זה? "אני מרגישה שבסופו של יום, המעורבות של כחול לבן והדיאלוג הישיר והשוטף שיש לה עם וושינגטון, סייעו להוביל את ראש ממשלת ישראל ואת ממשלת ישראל לנתיב הזה של ההסדר והסכם השלום עם איחוד האמירויות. זו החלטה מבורכת, טובה ומרגשת לטובת עם ישראל. אני חושבת שעשינו טוב".
האם ראש ממשלה ושר ביטחון יכולים לעבוד יחד כאשר הם לא מדברים ביניהם ולא מתקשרים? הסודות הכי כמוסים של המדינה בעצם נסתרים מעין שר הביטחון ורה"מ החליפי "אני לא חושבת שזה המצב. יש תקשורת, יש ישיבות ממשלה, רה"מ גם התקשר לאחל לגנץ בריאות לפני הניתוח שהוא עבר. שר החוץ גבי אשכנזי רק אתמול קיים שיחה עם שר החוץ מאיחוד האמירויות והם התחילו ליזום תקשורת ופרוייקטים. אנחנו נמצאים במוקדים הרלוונטיים, אי אפשר לומר שלא השפענו בנתיב של הסיפוח כשהשמענו קול מאוד ברור שאומר שאנחנו מתנגדים להליך חד צדדי בלי תיאום עם האמריקנים וכל הליך שבעצם יפגע בקשב של הממשלה, במשבר הקורונה ובאזרחי ישראל".
היית אומרת שאתם, כחול לבן, חיסלתם את הסיפוח? "לא הייתי משתמשת במונחים האלה. הייתי משתמשת בעובדה שהקפדנו על כך שיהיה לנו אדם שיושב במוקד קבלת ההחלטות בצמתים המדיניים, שאלו שר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. זה שם אותנו כגורמים שמשפיעים בצמתים הללו וגם העובדה שבהסכם הקואליציוני כתבנו שהדבר הזה צריך להיעשות בתיאום ובדיאלוג מלא עם האמריקנים".