ב-1989 גנב מנקה תאילנדי תכשיטים יקרים מארמונו של הנסיך הסעודי פייסל, והחל למכור אותם במולדתו. גניבת התכשיטים היקרים - בשווי של 20 מיליון דולר - הובילה לסכסוך דיפלומטי חריף בין שתי הממלכות. התכשיט היקר ביותר שנגנב מארמונו של הנסיך היה יהלום כחול במשקל של 50 קראט, וכך קיבל הסכסוך בין סעודיה לתאילנד את השם "פרשת היהלום הכחול".
סעודיה האשימה את המשטרה התאילנדית בהתערבות בחקירת גניבת התכשיטים, וטענה שחלק מהיהלומים שנגנבו הגיעו לידיהם של קצינים בכירים במשטרת תאילנד. המשטרה התאילנדית החזירה לריאד חלק מהיהלומים והצהירה שהצליחה לפתור את הפרשה, אך לטענת סעודיה רבים מהתכשיטים שנשלחו היו מזויפים. לא ברור לאן הגיע היהלום היקר ביותר שנגנב – היהלום הכחול.
2 צפייה בגלריה
פרשת היהלום הכחול הסתיימה בפגישה בין מוחמד בן סלמאן לראש ממשלת תאילנד
פרשת היהלום הכחול הסתיימה בפגישה בין מוחמד בן סלמאן לראש ממשלת תאילנד
פרשת היהלום הכחול הסתיימה בפגישה בין מוחמד בן סלמאן לראש ממשלת תאילנד
(צילום: AP, shutterstock, AFP)
שלושה דיפלומטים סעודים שניסו למצוא את התכשיטים נורו למוות בבנגקוק. איש עסקים סעודי שנשלח למשימה ב-1990, כמה ימים אחרי מות הדיפלומטים, נעלם ולפי ההערכות נרצח. חמישה גברים, בהם בכיר במשטרת תאילנד, הואשמו ברציחתו. ב-2014 נסגר התיק בעקבות היעדר ראיות.
המנקה התאילנדי, קריאנגקראי טקאמונג, ריצה חמש שנות מאסר על גניבת היהלומים מהארמון - שאת רובם הוא הצליח למכור בתאילנד לפני שנעצר. ב-2016 הוא הפך לנזיר.
בעקבות "פרשת היהלום הכחול" הפסיקה סעודיה להנפיק ולחדש ויזות למאות אלפי עובדים תאילנדים. היא השעתה את אישורי הכניסה לתאילנדים מוסלמים שרצו לעלות למכה, והזהירה את אזרחיה שלא לנסוע לתאילנד. במשך שנים ניסתה תאילנד לחדש את היחסים, בין השאר כדי לסייע לענף התיירות - שקריטי לכלכלה שלה. סעודיה סירבה.
2 צפייה בגלריה
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן מארח ב ריאד את ראש ממשלת תאילנד
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן מארח ב ריאד את ראש ממשלת תאילנד
בן סלמאן וראש ממשלת תאילנד פראיות צ'אן אוצ'ה, אתמול בריאד
(צילום: רויטרס)
אתמול, אחרי יותר מ-30 שנה, הכריזו סעודיה ותאילנד על חידוש מלא של היחסים הדיפלומטיים ביניהן. אחרי פגישה בריאד בין ראש ממשלת תאילנד פראיות צ'אן אוצ'ה ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הודיעו המדינות כי "הצעד ההיסטורי הזה הוא תוצאה של מאמצים ממושכים לשקם את האמון ההדדי ואת יחסי הידידות". שתי המדינות ציינו כי ימנו שגרירים חדשים.
ממשלת תאילנד אמרה אתמול שהיא מביעה "צער על האירועים הטרגיים שקרו לאזרחים סעודים בתאילנד בין 1989 ל-1990". חברת Saudi Airlines מסרה שטיסותיה לתאילנד יחודשו בחודש מאי.