מפקד יחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, אלוף משנה במילואים גולן ואך, הופיע הלילה (בין חמישי לשישי) במדי צה"ל במהלך אירוע הפתיחה החגיגי של הוועידה השנתית של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית IAC במיאמי. ואך ניגן בגיטרה ובמפוחית את שירו של לאונרד כהן "הללויה" לזכרם של קורבנות אסון קריסת הבניין בסרפסייד שליד מיאמי, שבו נספו 98 בני אדם.
2 צפייה בגלריה
אל"מ במיל' גולן ואך מנגן בטקס
אל"מ במיל' גולן ואך מנגן בטקס
"המשפחות במחשבות ובתפילות שלנו בכל יום". גולן ואך בטקס
(צילום: נעם גלאי )
2 צפייה בגלריה
אל"מ במיל' גולן ואך מנגן בטקס
אל"מ במיל' גולן ואך מנגן בטקס
התעודה מקצין הבטיחות הראשי של מחוז מיאמי דייד
(צילום: נעם גלאי )
ואך עמד בראש משלחת החילוץ של צה"ל שנשלחה למיאמי בחודש יוני השנה כדי לסייע בחילוץ אנשים מהריסות בניין המגורים בן 12 קומות בסרפסייד שקרס. הוא הפך לכוכב תקשורת אמריקני כשתיאר את מלאכת החילוץ ואת עבודתם של לוחמי פיקוד העורף, שזכתה להערכה רבה מצד ראש העיר מיאמי והתושבים.
במהלך אירוע של ארגון הקהילה הישראלית העניק ג'יידי פטרסון, קצין הבטיחות הראשי של מחוז מיאמי דייד, תעודה רשמית המכריזה על ה-27 ביוני כיום הידידות בין המחוז למדינת ישראל - וזאת כמחווה לעבודתה של משלחת החילוץ הישראלית.
בנאומו בוועידה אמר ואך: "המשימה שלנו בסרפסייד הייתה ייחודית. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב שהיא מתירה לצוות חילוץ זר לסייע במשימת הצלה על אדמתה. אנחנו, הצוות הישראלי שהגיע לסרפסייד במהירות, הגענו עם הטובים ביותר שיש לנו במטרה לסייע לצוותים המקומיים - אבל גם כדי לתת אור קטן מירושלים לליבן של המשפחות".
"המבצע הזה גם חשף את הקשר בין ישראל והקהילות היהודיות בארה"ב", אמר. "אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו כאן היום, לחבק את המשפחות. אנחנו, שהיינו איתכם באותם רגעים קשים, ממשיכים לחבק אתכם ולהיות איתכם במחשבות שלנו ובתפילות שלנו בכל יום".
ואך, שעיניו דמעו מהתרגשות, הרים גיטרה ומפוחית - ובעודו במדי צה"ל ניגן את שירו של ליאונרד כהן "הללויה" להפתעת 3,000 האנשים שהשתתפו בקהל. שהם ניקולא, מנכ"ל ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית IAC: "המחווה המרגשת של ואך מגלמת את הקשר העמוק, האמיתי והאותנטי בין העם בישראל והעם באמריקה. קשר שהוא דו-צדדי, משמעותי, והיא מראה כמה חשוב לשמור עליו. בגלל זה אנחנו פה".