כשבוע לאחר שארצות הברית הפילה בלון סיני שריחף ארבעה ימים בשמי המדינה, מטוסי F-22 של הצבא האמריקני הפילו הערב (יום שישי) "עצם בגודל של מכונית קטנה", שטס בגובה רב מעל אלסקה. את ההוראה להפיל את העצם נתן הנשיא ג'ו ביידן בעצמו, והוא אמר לרשת CNN כי "מדובר בהצלחה" - אך השאלות באשר למקור העצם ותפקודו נותרו ללא מענה.
דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי בשלב זה לא ידועים פרטים רבים על החפץ, אך ארה"ב צפויה לשחזרו אחרי שיאותר במים הטריטוריאליים של ארה"ב. "לא ברור מאיפה העצם הגיע, ואנחנו לא יודעים מי הבעלים שלו", הוסיף קירבי, שציין שמשרד ההגנה האמריקני עקב אחר העצם במשך 24 שעות.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב בלון ריגול סיני סין יירוט
ארה"ב בלון ריגול סיני סין יירוט
"העצם שזוהה הערב לא ניתן לתמרון". הפלת הבלון הסיני
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
דובר הפנטגון תדרוך על עצם בלתי מזוהה שהופל בשמי אלסקה ארה"ב
דובר הפנטגון תדרוך על עצם בלתי מזוהה שהופל בשמי אלסקה ארה"ב
העצם היווה איום על מטוסים אזרחיים. פטריק ריידר
(צילום: gettyimages)
קירבי אמר שהעצם טס בגובה של כ-40 אלף רגל (12,190 מטר), והופל בחלק הצפון-מזרחי של אלסקה, סמוך לגבול עם קנדה. הטייס שהפיל אותו העריך שלא היה איש על הסיפון. דובר הפנטגון, פטריק ריידר, אמר כי העצם שהופל היווה איום פוטנציאלי על מטוסים אזרחיים.
התקרית התרחשה אחרי שביום שבת האחרון הפילה וושינגטון בלון סיני שריחף ארבעה ימים בשמי ארה"ב. בעוד האמריקנים טוענים שמדובר בבלון ריגול סיני, בייג'ינג מכחישה את ההאשמות. לטענת סין, מדובר בספינת אוויר אזרחית שכל מטרתה הייתה לעקוב אחר מזג האוויר, ושנסחפה בטעות ברוחות לשטח ארה"ב - שם לטענת וושינגטון ריחפה בין היתר גם מעל אתרים רגישים במונטנה.
עם זאת, לדברי קירבי, העצם שהופל הערב אינו דומה לבלון הסיני. "בניגוד לבלון שהופל בשבת, לא נראה שהעצם ניתן לתמרון, אלא הוא היה נתון לחסדי הרוח", אמר. לדברי קירבי, ביידן החליט להפיל את העצם בהמלצת הפנטגון ומשיקולי זהירות. ההפלה התבצעה במרחב האווירי של ארה"ב ומעל המים הטריטוריאליים שלה, שכרגע קפואים.