4 צפייה בגלריה
חדרי הכושר נפתחו למתאמנים עם התו הירוק
חדרי הכושר נפתחו למתאמנים עם התו הירוק
מאמני הכושר נגד טרופר, שטוען: "החלטה מותאמת לסטנדרט העולמי"
(צילום: הדר יואביאן, AFP)
השר טרופר ישלח מאות רבות של מאמני כושר לחתום אבטלה? על פי הוראת שעה עליה חתם שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן), בעלי מכוני הכושר שבהם מתאמנים פחות מ-100 אנשים בו זמנית להעסיק רק אדם אחד שמסוגל לבצע החייאה במשמרת, גם אם מדובר בפקיד קבלה, ולאו דווקא מאמן או מאמנת מוסמכים. במכון שבו מתאמנים יותר מ-100 בני אדם או בני נוער ימשיכו בנוהל הקיים - והוא יחויב בנוכחות של מאמן או מאמנת. ההחלטה גררה ביקורת חריפה מצד מאמני חדרי הכושר, שטוענים ל"ריח רע שנודף ממנה".
הוראת השעה נחשבת להקלה עבור בעלי חדרי הכושר, שחלקם נקלעו למצוקה כלכלית במהלך תקופת הקורונה. ההחלטה, שנחשבת להרת גורל עבור המאמנים והמאמנות, אמורה להפחית את ההוצאות של בעלי המכונים, שכן הם יידרשו להעסיק פחות עובדים, או להעסיקם רק בשעות העומס של היום.
באיגוד מאמני ומאמנות הכושר בישראל יצאו נגד החלטתו של טרופר, והם מאמינים כי תביא לפיטורי רבים ממאמני הכושר. האיגוד פנה בסוף השבוע האחרון לשר במטרה לעצור את המהלך: "התקנה מדיפה ריח רע. חתימתך על התקנה אינה הקלה ברגולציה משום סוג, משמעותה פיטורים מיידים של אלפי עובדים. התקנה חורצת את דינם של המאמנות והמאמנים שפועלים בחדרי הכושר בשכר נמוך, להבטחת ביטחונם ובטיחותם של המתאמנים וגוזרת עליהם פיטורים".
עוד הם טוענים כי בעלי מכוני הכושר שעברו שנתיים קשות לצד הקורונה, עם סגירות ממושכות של חדרי הכושר ועזיבת מנויים שטרם שבו עד היום, הפסידו בה כספים וכעת מנסים לצמצם את הנזק הכלכלי על חשבון גבם של המאמנים. "בעלי מכוני הכושר הינם קומץ בעלי הון אשר נהנו בתקופת הקורונה ממענקים לא מבוטלים. בעת שהיו סגורים בעלי המכונים לא רק נהנו ממענקים בשל הירידה בהכנסות אלא אף הוציאו את עובדיהן לחל"ת במימון מדינת ישראל", נכתב במכתב.
4 צפייה בגלריה
עודד נוריאני מאמן כושר
עודד נוריאני מאמן כושר
"ניסיון לתת אתנן לבעלי מכוני הכושר הגדולים". המאמן עודד נוריאני
4 צפייה בגלריה
שקד אלבז ומתאמנים בחדר הכושר
שקד אלבז ומתאמנים בחדר הכושר
"המתאמנים יהיו בסכנת מוות של ממש". שקד אלבז יחד עם מתאמניו
"החלפת מאמן במגיש עזרה ראשונה אינה אלא מס שפתיים. המאמנות והמאמנים אינם נמצאים בחדרי הכושר רק לטפל בהחייאות ובמצבי קיצון לאחר שאלה התרחשו, אלא למנוע מקרים כאלה ופציעות שאינן מסכנות חיים, אך מסכנות את איכות חייהם העתידית של המתאמנים. אנו קוראים לך (השר טרופר) להפעיל את מלוא שיקול דעתך ולהימנע מפעולה בלתי מוסרית, בלתי מוצדקת וחסרת עכבות, להיטיב עם העשירים על חשבון פיטורי עובדיהם ועל חשבון בריאות הציבור".
ראשי איגוד מאמני הכושר טוענים כי העובדה שהם כלל לא היו צד בדיון הינה "טעות" וכי הגיע הזמן שהשר יישמע את דבריהם לפני שיחליט לחתום על התקנה. "השר טרופר עומד לשלוח אלפי מאמנים ומאמנות לחתום אבטלה בלשכת התעסוקה, באחד המצעדים המחרידים בהיסטוריה הישראלית", אומר מאמן הכושר עודד נוריאני מתל אביב. "אנו קוראים לשר לעצור את המהלך הציני שכל כולו ניסיון לתת אתנן לבעלי רשתות הכושר הגדולות. אנחנו מלאי תקווה שמדובר בהטעיה ולא בשחיתות שלטונית מצידו".
שקד אלבז, בעל חדר כושר פרטי במודיעין, הסכים עם חברו מתל אביב וטען כי המהלך עשוי לפגוע במתאמנים. "לא רק המאמנים והמאמנות במכוני הכושר ייפגעו, מדובר בפגיעה ישירה בבריאות של עשרות ומאות אלפי ישראלים שיהיו בסכנת מוות של ממש", טען. לדבריו, "מאמני ומאמנות כושר שומרים על בריאותם של עשרות אלפי אנשים כל יום. אנו קוראים לשר טרופר לעצור ולחשב מסלול מחדש. אם הוא רוצה לתת מענקים למקורבי מפלגות הקואליציה בעלי חדרי הכושר, הוא מוזמן לעשות זאת מכיסו - ולא על חשבון פרנסתם של אלפי המאמנות והמאמנים המסורים".
4 צפייה בגלריה
חדרי הכושר נפתחו למתאמנים עם התו הירוק
חדרי הכושר נפתחו למתאמנים עם התו הירוק
"מגיש עזרה ראשונה לא יכול להחליף מאמן"
(צילום: AFP)
במשרד התרבות והספורט הופתעו מעט מהמכתב וטענו כי השר כבר חתם על הוראת השעה, שתיכנס לפועל בשבועות הקרובים. בנוסף ציינו כי המהלך נעשה בכדי לעזור לבעלי חדרי הכושר שנפגעו במהלך משבר הקורונה. לדברי גורם במשרד, ההחלטה נלקחה לאחר שאנשי המשרד ערכו סקירה על מה קורה במדינות אחרות ועל סמך זה התקבלה ההחלטה.
"כמו שאין חובת מדריך בחדרי כושר בבתי מלון או בחדרי כושר של מגדלי יוקרה, כך חשבנו שנכון לעשות", אמר גורם במשרד ל-ynet. "הקשבנו לבעלי חדרי כושר במקומות מרוחקים יותר שצריכים לשנע כיום מדריכים. חשוב להבהיר שבשעות השיא, בבוקר ובערב עדיין יהיו מדריכים ואנו מאמינים שהכמות שלהם תרד בשעות הפחות פעילות של היום. זו הוראת שעה לשנה וקצת לאחריה נבחן אותה מחדש. זו החלטה מידתית, מה שטוב לאוסטרליה, גרמניה וצרפת יכול להתאים גם לישראל", הסביר.
מלשכת שר התרבות והספורט חילי טרופר נמסר: "ההחלטה בדבר תקנת מאמני חדרי הכושר התקבלה במסגרת בחינת תקנות חדרי הכושר והרצון להתאים את הרגולציה לסטנדרט העולמי. חשוב להדגיש שמדובר בהחלטה מאוזנת, שמשאירה מדריכים בחדרי הכושר הגדולים וכן מחייבת חדרי כושר שיש בהם קטינים המתאמנים. כמו כן, מדובר בהוראת שעה לשנה וחצי".