1 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
במהלך העימות הטלוויזיה הנשיאותי הראשון שנערך בקליבלנד, אוהיו, כשהדיון נסוב על כלכלה, נראה היה שדונלד טראמפ נקלע שוב להתקפת אמוק. "ליגת הביג טן בפוטבול חוזרת", הוא הצהיר משום מקום. "אני החזרתי את הביג טן. זה הייתי אני ואני מאוד גאה בזה, והאנשים באוהיו מאוד גאים בי".
הבעיה עם ההצהרה הזו היא שחוץ מזה שיש באמת אנשים באוהיו, שום פרט ממנה לא נכון. אבל היא גם חושפת שוב את חושיו הפוליטיים המחודדים של הנשיא המכהן: זו הצהרה שיכולה לגרום לו לנצח בבחירות, לא פחות.
ליגת הביג טן מורכבת מ-14 אוניברסיטאות (במקור היו בה עשר אוניברסיטאות, ומכאן שמה). האוניברסיטאות הללו ממוקמות ברובן במערב התיכון: מישיגן, פנסילבניה, וויסקונסין, אוהיו, מינסוטה, נברסקה, איווה, אילינוי. המדינות המתנדנדות. טראמפ ניצח בבחירות האחרונות על אף שקיבל שלושה מיליון פחות קולות. הסיבה? הוא היה הרפובליקני הראשון מזה שלושה עשורים שהצליח לנצח בוויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה. בכולן ניצח בהפרש זעום. ביידן מוביל כעת בסקרים שם בהפרש של טעות דגימה.
הביג טן חזרה למשחקים ובגלל האיסור רוב האוהדים יצפו במשחק בטלוויזיה. מדובר על מסה עצומה שאפשר להגיע אליה במסרים בפרסומות, להראות לה איך טראמפ מחזיר את אמריקה לשגרה
באוגוסט החליטו האוניברסיטאות הללו לדחות את עונת הפוטבול. מדובר במכה קשה לטראמפ: זו הייתה הוכחה נוקשה וקשה לכישלון שלו בטיפול בקורונה. הקמפיין של ביידן מיהר לעוט על המציאה. רחפן צילם במשך שניות ארוכות תמונה עילית של אצטדיונים ריקים של אוניברסיטאות בביג טן והכתוביות הכריזו כי "טראמפ שם אותנו מחוץ למגרש, אנחנו נחזיר אתכם למשחק".
צריך להבין: במדיסון, וויסקונסין או באן ארבור, מישיגן, לאזרח הממוצע אכפת מאוד מכלכלה, יחסי גזע, קורונה ותוכנית הבריאות, אבל בין ספטמבר לינואר הרבה יותר מעניינת אותם הסטטיסטיקה של הקוורטרבק של קבוצת הפוטבול. בכל שבת מגיעים לאצטדיונים 100 אלף צופים, עוד עשרות אלפים מתאספים מחוץ למגרש לעשות ברביקיו ולצפות במשחק בטלוויזיה, או בברים או בסלון. מדובר בפולקלור הסתיו, בכלכלה עצומה, בגאווה, במסורת, בתרבות. כשאוהיו סטייט משחקת נגד מישיגן זה לא משחק פוטבול, זה קרב קרקעות.
טראמפ הבין שביטול או דחיית המשחק עד לאחרי הבחירות יהוו מכת מוות לסיכויים שלו. הוא התחיל לנהל מסע לחצים. מקורות מכיוונו שלחו רמזים שלפיהם הדחייה היא אקט פוליטי של ראשי האוניברסיטאות. ראשי הליגה טוענים שזה לא, ומכחישים אינדיקציות שהם קיבלו תקציבים פדרליים. למעשה, אומרים ראשי הליגה, התגובות אליו היו שליליות מפני שלא רצו שתהיה מעורבות פוליטית.
טראמפ היה מוכן להקריב הכל, כולל הבריאות של אלפי צעירים, כדי לקדם את סיכויי הבחירה שלו. לו הולץ, המאמן האגדי של נוטרדם, אפילו התבטא ש"גם הצעירים שפלשו לנורמנדי ידעו שיהיו ביניהם קורבנות".
באמצע ספטמבר הודיעה הליגה כי פרוטקול הבריאות מספק אותה והמשחקים יחזרו לסדרם. כששאלו את נציב הליגה אם הוא חי בנוח עם הערבוב בין ספורט, חינוך ופוליטיקה, הוא אמר: "יש מילים ומונחים ב-2020 שצריך פשוט לשכוח מהם. 'חי בנוח' הוא אחד מהם".
יש סיבה שטראמפ התרכז בליגה הזו. בליגה אחרת שבה רוב הקבוצות ממוקמות בחוף המערבי, טראמפ לא התערב. שם ממילא כולם מצביעים לדמוקרטים. בדרום כולם מצביעים בשבילו. הביג טן חזרה למשחקים בשבוע שעבר, ובגלל האיסור על הגעת צופים רוב האוהדים יצפו במשחק בטלוויזיה. מדובר על מסה עצומה שאפשר להגיע אליה במסרים בפרסומות, להראות לה איך טראמפ מחזיר את אמריקה לשגרה.
המומחים מדברים על כך שלחזרה למשחקים תהיה השפעה קטנה, אבל זה כל מה שטראמפ זקוק לו כדי לנצח בבחירות, שינוי קטנטן בשלוש מדינות מתנדנדות.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com