"מבחינת כוחות חיזבאללה בדרום רמת הגולן - המצב זהה לזה שהיה לפני המלחמה": כך מבקש להרגיע חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן, את רוחות ההסלמה על קו הגבול עם סוריה. בשיחה עם ynet Live הוא מספר על ההיערכות שבכל זאת נעשית בגזרה, אבל מתעקש שהעיסוק בתזוזה אפשרית של כוחות איראניים וכוחות חיזבאללה אל עבר הגבול - "תלוש מהמציאות". צפו בריאיון המלא:

"מתחילת מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, אזור דרום הגולן לא לגמרי בשליטה של אסד", מבהיר רוקח. "בשטח הזה פועל מגוון רחב של כוחות. עדיין לא היה שביב שינוי בחודשים האחרונים".
כלומר, אתם לא מוטרדים ממה שקורה מעבר לגבול? "מוטרדים זה עניין אחר. אנחנו מוטרדים, אנחנו בכוננות, אנחנו מכינים את עצמנו לכל תרחיש. כיתות הכוננות שלנו הצטיידו וממשיכות להצטייד, ואנחנו נערכים יחד עם הצבא, עם האוגדה והפיקוד, לכל התרחישים האפשריים".
2 צפייה בגלריה
חיילים ליד גבול מושב קדמת צבי ברמת הגולן
חיילים ליד גבול מושב קדמת צבי ברמת הגולן
חיילים ליד גבול מושב קדמת צבי ברמת הגולן
(צילום: Jalaa Marey / AFP)
2 צפייה בגלריה
אבטחה בקיבוץ עין זיון  בעלת בוטיק במסעדה דרוזית  אזרחים שגרים בישובים ברמת הגולן מספרים
אבטחה בקיבוץ עין זיון  בעלת בוטיק במסעדה דרוזית  אזרחים שגרים בישובים ברמת הגולן מספרים
אבטחה בקיבוץ עין זיוון ברמת הגולן
(צילום: אפי שריר)
לילך אסולין, מנהלת קהילה בקיבוץ כפר חרוב שבדרום הגולן, מספרת על ההיערכות המיוחדת: "כמו כל מדינת ישראל, ב-7 באוקטובר נכנסנו למציאות חדשה. יש לנו כאן גם את הצח"י, צוות החירום היישובי, יש את כיתת הכוננות שהלכה וגדלה ככל שהתקדמנו עם המצב והבנו את הסיטואציה. אנחנו נמצאים כאן באמת בכניסה למצב חירום. מצד אחד זו סיטואציה אחרת, מצד שני כולנו שומרים על חיים, אני לא אומרת שגרה - כי זו שגרה יחד עם היערכות. אבל אנחנו חושבים קדימה ומתכננים את שנת 2024 ומתקדמים".
אתם מתפרנסים מתיירות, החורף זו העונה לבקר בגולן. אתם נערכים לזה? "עם תחילת המלחמה פנינו לתנועה הקיבוצית והצענו דלת פתוחה. אמרנו להם שיש לנו פה אתר נופש ואנחנו רוצים לקלוט לכאן מפונים מכל מקום שנדרש. בלי לשאול שאלות. הבנו את המצב, ואם יש לנו יכולת לעזור - אנחנו נרתמים ועוזרים".
עפרה מאור, מנהלת קהילה בקיבוץ אפיק שבדרום הגולן, מתארת גם היא שגרה מסוג חדש: "אנחנו כל הזמן נמצאים במתח שבין לחיות את השגרה ולתכנן קדימה ולשמור על החוסן הקהילתי, ולהבין שהכול יכול להתחמם בשנייה אחת. שהמצב יכול להיות נפיץ. אנחנו כל הזמן מתרגלים ונערכים לכל התרחישים, אבל החיים עצמם הם נורמליים. הילדים הולכים לבתי הספר, יש חיי תרבות, אנחנו די אופטימיים".