ממשל ביידן בוחן אפשרות להשתמש באספקת הנשק לישראל כמנוף לחץ על הממשלה לצמצם את הלחימה ברחבי רצועת עזה. כך דווח בצהריים (יום ראשון) ברשת NBC, מפי שלושה גורמים אמריקנים המעורים בפרטים. כשעתיים לאחר פרסום הדיווח, בבית הלבן הכחישו אותו בהודעה רשמית.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן וראש הממשלה נתניהו
(צילום: AP Photo/Evan Vucci, יריב כץ)
לפי הדיווח, בהוראת הבית הלבן, הפנטגון בוחן מחדש את אספקת הנשק שישראל ביקשה - אך טרם התקבלו החלטות בנושא. הגורמים ששוחחו עם NBC אמרו כי בישראל ממשיכים לבקש עוד נשק לצורך המלחמה, כולל פצצות, פגזים, תחמושת ואמצעי הגנה אווירית. לפי הדיווח, האטת האספקה - שעד כה לא עמדה אפילו בקצב שהבית הלבן רצה - נועדה כדי לפתוח מסדרונות הומניטריים נוספים, שבהם יסופק עוד סיוע לפלסטינים.
עם זאת, הגורמים הדגישו כי גם אם תתקבל החלטה על האטה של אספקת הנשק, הדבר לא ישפיע כנראה על משלוחים הנוגעים להגנה אווירית - על אף שגם האפשרות הזו נשקלה. לדבריהם, בין כלי הנשק שארה"ב שוקלת להשתמש בהם כמנוף לחץ על ישראל נמנים פגזי תותחים בקוטר 155 מ"מ וכן ערכות דיוק ל"פצצות טיפשות" - שהופכות אותן לפצצות מדויקות יותר. עם זאת, הגורמים הדגישו כי בכל מקרה ארה"ב תספק "ערכות דיוק" אחרות לחימוש הישראלי.
עוד דווח מפי גורמים רשמיים בממשל ביידן כי התקיים דיון בשאלה האם להציע לישראל יותר מכלי הנשק שהיא ביקשה כתמריץ לנקוט חלק מהצעדים שארה"ב מבקשת כעת. המאמץ של האמריקנים מתרחש אחרי שבועות שבהם הנשיא ג'ו ביידן והמועצה לביטחון לאומי של ארה"ב לא הצליחו לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים ישראלים אחרים לשנות באופן דרמטי את אופן הלחימה בעזה ולנקוט צעדים נוספים כדי למזער אבדות של אזרחים בעזה.
2 צפייה בגלריה
ירי תותחים בגבול הרצועה
ירי תותחים בגבול הרצועה
פגזים מוכנים לירי בגבול רצועת עזה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
לפי הדיווח ב-NBC, הצעדים מסמנים שינוי אפשרי בגישתו של ביידן ממעבר של לחץ רטורי, בעיקר מאחורי הקלעים, לביצוע שינויים מוחשיים במדיניות שמטרתם לגרום לישראל לפעול. דובר במועצה לביטחון לאומי של ארה"ב הגן על עמדת הממשל כלפי הסכסוך עד כה: "כפי שהנשיא הבהיר, הוא מאמין שהגישה שבה הוא נקט הייתה יעילה יותר. לישראל יש זכות ומחויבות להגן על עצמה מפני איום חמאס, תוך ציות לחוק ההומניטרי הבינלאומי והגנה על חיי אזרחים, ואנחנו נשארים במחויבותנו לתמוך בישראל במאבקה נגד חמאס".
הגורמים שמעורים בפרטי בקשות הנשק הישראליות, ציינו עוד כי בכירי ממשל ביידן ממשיכים להיות מתוסכלים מכך שישראל התעלמה לעיתים קרובות מקריאותיהם לנקוט משנה זהירות כדי למזער את הפגיעה באזרחים פלסטינים, תוך שהם מציינים לדוגמה את ההידרדרות בתנאים ההומניטריים באזור חאן יונס. תסכול זה, לי הדיווח, הסלים לאחרונה בפנטגון, בעוד ביידן ובכירים אחרים בבית הלבן כבר מזמן רותחים מהטיפול של נתניהו במלחמה.
כשעתיים אחרי שהתפרסם הדיווח, הבית הלבן הכחיש בהודעה רשמית והבהיר כי אין שינוי במדינות אספקת הנשק לישראל. גורמים אמריקנים טענו כי לא הייתה הוראה לעכב או לבחון עיכוב באספקת החימושים לישראל, ובכיר אמריקני אמר שבשלב הזה "צריך לראות מה יניבו המגעים לעסקת חטופים".
הנשיא האמריקני אמר במשך שבועות שהוא עושה כל שביכולתו כדי לגרום לישראל לשנות את הטקטיקה הצבאית שלה במסגרת הלחימה בעזה. "עבדתי בשקט עם ממשלת ישראל כדי לגרום לה לצמצם את הפעולה המשמעותית בעזה", אמר הנשיא ביידן ב-8 בינואר, כשהתעמת מול מפגינים שקראו אז להפסקת אש. "השתמשתי בכל מה שאני יכול לעשות".
כעת טוענים גורמים בבית הלבן שממשל ביידן נחל הצלחה מסוימת, אך הם מודים שבכירי הממשל הישראלי לא הלכו יותר רחוק כפי שהנשיא רצה. גורם בכיר בממשל האמריקני, שהתייחס לנושא בעילום שם, אמר בהתייחסו לתסכול מול ישראל: "יש עוד הרבה שצריך לעשות, וזה שהם צריכים להיות זהירים יותר".