הימים האחרונים של הכנסת ה-24: חוק פיזור הכנסת עבר בקריאה טרומית במליאה אתמול (רביעי), ולמעשה הזניק כמעט רשמית את בחירות 2022, שנה וקצת לאחר שהוקמה בישראל ממשלת בנט-לפיד. מרגע שאושר החוק ונפלה ההבנה במערכת הפוליטית שהכנסת תפוזר, התנהלו לאורך היום שיחות מרתוניות בין הקואליציה לאופוזיציה בניסיון להגיע להסכמות בשורה של נושאים שעל הפרק.
בראש השיחות עומד עדיין תאריך הבחירות, שטרם הוסכם סופית. שני מועדים עיקריים נידונים עכשיו: 1 בנובמבר או שבוע לאחר מכן - ב-8 בנובמבר.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. הערכה: תתפזר בשבוע הבא
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
קלפי למבודדים באשדוד
קלפי למבודדים באשדוד
הבחירות החמישיות יתקיימו, כנראה, בתחילת נובמבר. בקרוב נצביע שוב
(צילום: רויטרס)
יחד עם תאריך הבחירות שלל סוגיות עדיין במחלוקת ובראשן: הארכת תקנות יהודה ושומרון, שבקואליציה מבקשים לאשר מיד לאחר התפזרות הכנסת. נסביר כי אמנם עם פיזורה של הכנסת ה-24 התקנות יוארכו אוטומטית בחצי שנה, אך לאחר הבחירות עדיין יהיה צורך לאשרן מחדש. בקואליציה מעוניינים למנוע כאב ראש אפשרי של קואליציה עתידית, ולאשר אותן כעת. נכון לרגע זה אין הסכמות סביב הסוגיה.
נושא נוסף שעומד על השולחן ומקודם על ידי מפלגת העבודה הוא החוק האוסר על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. עד כה בקואליציה לא הייתה מוטיבציה גדולה מדי לאשר את החוק, אולם השבוע החלו שיחות בין ראשי מפלגות הקואליציה במטרה לבדוק היתכנות לחוקק אותו, תוך בדיקה של לוחות הזמנים עד פיזור הכנסת.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"חוק הנאשם" יעבור? המוטיבציה בקואליציה נמוכה, כמו גם הסיכויים שיעבור לפני פיזור הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
יגייס את תמיכת הרשימה המשותפת להגבלת כהונת ראש ממשלה? שר המשפטים סער
(צילום: יואב דודקביץ)
למרות הנכונות של רוב מפלגות הקואליציה, ורוב שיש לכאורה בכנסת לאישור החוק, עדיין נראה כי סיכויו לעבור בפרק הזמן שנותר עד הפיזור הם קטנים.
במקביל, הודיע שר המשפטים גדעון סער שיעלה לאישור סופי את חוק הגבלת הכהונה, לאחר שבפעם הקודמת הקואליציה לא הצליחה לגייס לו רוב. אם סער יצליח לגייס תמיכה של הרשימה המשותפת לחוק בחסות פיזור הכנסת, ניתן יהיה להעביר אותו במסגרת "ניקוי השולחן" המקובל.
סוגיה נוספת שעלתה לאחרונה על סדר היום נוגעת להורדת אחוז החסימה לאחר שחלק מהמפלגות - גם בקואליציה וגם באופוזיציה - הביעו עניין בחוק. למרות זאת, ההערכה היא שהליכוד יטרפד את החוק ולא יאפשר לו לעבור בין היתר בשל החשש מפיצולים מיותרים במחנה נתניהו ומהתמודדות של אחרים, שסבורים שכך יהיה להם סיכוי לעבור אך בפועל עלולים לגרום לגוש בראשותו לאבדן קולות.
למרות שאין הסכמות על מרבית הנושאים, הכוונה המשותפת של השותפים כולם היא להשלים את פיזור הכנסת באופן סופי ביום שני. לאחר שהכנסת תתפזר יועלו להצבעה רק דברי חקיקה שעליהם הושגו הסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה.
פורסם לראשונה: 21:24, 22.06.22