ראש רשות החירום הלאומית (רח"ל), תא"ל במיל' יורם לרדו, עדכן אחר הצהריים (חמישי) כי עד כה פונו כ-125 אלף תושבים מיישובי הדרום והצפון, והועברו לבתי מלון ולחדרי הארחה במימון המדינה. לרדו אמר שההמלצה של משרד הביטחון היא שהם יישארו מחוץ לבית עד סוף השנה, ואמר: "נפעל לקדם החלטת ממשלה ואת המשאבים הנדרשים". עוד ציין כי הטיפול והניהול של כלל מתקני ההארחה נמצאים תחת משרד התיירות.
2 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
במספר המפונים נכללים כל תושבי היישובים שפונו באופן רשמי על פי החלטת הממשלה מיישובי הצפון והדרום, בהתאם לתוכנית הפינוי, ולא אלו שהתפנו עצמאית. לרדו הזכיר כי מדובר בתוכנית שהחלה לפעול ב-7 באוקטובר, לפינוי אזרחים ממרחבים שבהם יש אילוץ צבאי או ביטחוני. הוא ציין כי "הראשונים שפונו הם יישובי עוטף עזה במרחק של עד ארבעה קילומטרים מהגבול, בתהליך מבצעי על ידי חטיבת חילוץ ובאילוץ מבצעי מיידי".
הוא פירט כי "שבוע לאחר מכן התחלנו בפעולות פינוי נוספות, באילוץ ביטחוני, ביישובים בטווח של 7-4 קילומטרים מהגבול. יישובים אלו והעיר שדרות היו הבאים בתור שפונו ונקלטו בבתי הארחה ברחבי הארץ. השלב הבא של הפינוי, גם הוא מאילוץ מבצעי-צבאי, כלל את יישובי הצפון במרחק 2-0 קילומטרים מהגבול, העיר קריית שמונה ועוד 14 יישובים נוספים בצפון הארץ". לרדו אמר כי "כל היישובים האלה נכללים תחת התוכניות המדינתיות וסך התושבים שפונו הוא כ-125 אלף תושבים, הנמצאים בבתי מלון ובחדרי הארחה במימון המדינה - אנחנו המלצנו שהם יהיו שם עד סוף השנה".
ראש רשות החירום הלאומית ציין כי "במקביל לעניין הזה נעשה סדר על ידי משרד התיירות, שנכנס למשימה ולקח על עצמו את הניהול של כלל מתקני ההארחה". לדבריו, "משרד התיירות נמצא לקראת סיום התהליך של העברת החוזים שחלקם היו מפוזרים אצל משרד הפנים, משרד הביטחון והרשויות המקומיות. החוזרים האחרונים יועברו למשרד התיירות ב-2 בנובמבר.
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
2 צפייה בגלריה
יורם לרדו, ראש רח"ל
יורם לרדו, ראש רח"ל
יורם לרדו, ראש רח"ל
(צילום: רועי יונובסקי)
"מי שינהל את הקשר מול בתי המלון, ינטר את החדרים, יקבע את הסטנדרט ויבצע התקשרויות עם בתי הארחה נוספים זה משרד התיירות שעובד בחמ"ל פעיל". עוד אמר לרדו כי רשות החירום הלאומית מקבלת ממשרד התיירות את תמונת המצב של תפוסת החדרים, על מנת להיערך להמשך משימות הפינוי, אם תהיה דרישה כזאת, אך ציין כי "כרגע איננו נדרשים לכך".
הוא הוסיף כי במקביל, נוצר מנגנון המאפשר לחלק מהיישובים הזכאים לפינוי את האפשרות לבחור אם לשכור דיור חליפי. לדבריו, "נקבע מנגנון שיפוי לאוכלוסייה הזכאית, המאפשר לבחור בין פינוי למלון שאותו המדינה ייעדה, לבין בחירה בפתרון שהכי מתאים, כגון: יחידת דיור, בני משפחה, "AIR BNB", או כל פתרון שמתאים לו".
כמו כן, ציין לרדו כי "בעקבות פנייה של ראש העיר אשקלון, החליטה הממשלה לאפשר לו להוציא לרענון כ-70 אלף מתושביו חסרי המיגון, חסרי מקלט ציבורי, חסרי עורף משפחתי ואוכלוסיות רווחה שונות". לדבריו, "הדבר הזה מנוהל באופן ישיר מול מנכ"ל משרד התיירות ומול עיריית אשקלון. בשלב זה הוצאו מהעיר אוכלוסיות חסרות עורף משפחתי ואוכלוסיות רווחה שונות. משרד התיירות אחראי על הצטברות החדרים וככל שיתפנו חדרים נוספים, תושבי אשקלון הזכאים יבחרו את השיטה המתאימה להם - פינוי למלון או שיפוי ומציאת פתרון דיור באופן עצמאי".