ישראל שוקלת לנקוט צעדים מדיניים נגד נורבגיה בשל סירובה לחתום על הצהרה משותפת של שליחים למאבק באנטישמיות, המגנה את חמאס ואת התגברות האנטישמיות בעולם מאז פרוץ המלחמה. 32 שליחים למאבק באנטישמיות - מישראל, ארה"ב ועוד עשרות מדינות בעולם - חתמו על ההצהרה המשותפת, ונורבגיה היא היחידה שסירבה.
3 צפייה בגלריה
"מתיימרת לייצג את ערכי המוסר המערבי, אבל מתחמקת מכל אמירה חד-משמעית לטובת ישראל". נורבגיה
"מתיימרת לייצג את ערכי המוסר המערבי, אבל מתחמקת מכל אמירה חד-משמעית לטובת ישראל". נורבגיה
"מתיימרת לייצג את ערכי המוסר המערבי, אבל מתחמקת מכל אמירה חד-משמעית לטובת ישראל". נורבגיה
(צילום: shutterstock)
הכותרת
פניית הפרסה החדה של ארדואן
26:36
סירובה של נורבגיה לחתום על הגינוי מצטרף לאמירה של שר החוץ הנורבגי בשבוע שעבר, שלפיה אזרחי נורבגיה היהודים מרגישים חוסר ביטחון בגלל פעולות ישראל בעזה. משרד החוץ בירושלים תקף את נורבגיה בחריפות, וראש מערכת הדיפלומטיה הציבורית עמנואל נחשון אמר כי התנהלותה של אוסלו היא בושה וחרפה.
"כל מדינות העולם התרבותי והמוסרי מתייצבות לימינה של ישראל בזוכרן את אסון השבת השחורה של 7 באוקטובר ובדרישתן לשחרר את כל החטופים הנמצאים בידי חמאס - כל המדינות למעט אחת, נורבגיה", אמר נחשון. "מדינה זו, המתיימרת לייצג את ערכי המוסר המערבי, מתחמקת מכל אמירה חד-משמעית לטובת ישראל, ואף מאשימה את מעשי ישראל בעלייה באנטישמיות המכה קשות בקהילה היהודית בנורבגיה. זו בושה וחרפה".
בהצהרה המשותפת ל-32 השליחים נכתב: "המתקפה הברברית של מחבלי חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר הייתה המתקפה הקטלנית ביותר נגד העם יהודי מאז השואה. יותר מ-1,400 יהודים - נשים, ילדים, גברים וזקנים, כולל ניצולי שואה - עונו, נאנסו ונרצחו. יותר מ-200 נלקחו כבני ערובה. לאירועים הללו יש השפעה עצומה על קהילות יהודיות ברחבי העולם. מנהיגים לאומיים רבים וראשי ארגונים בינלאומיים ברחבי העולם גינו את המעשים הללו והביעו את תמיכתם המלאה במדינת ישראל ואת הזדהותם איתה. יחד עם זאת היו גם הפגנות במדינות רבות - כולל בכמה מדינות ואזורים שאנו מייצגים - שבהן אנשים שיבחו את הפעולות הנתעבות הללו של חמאס, "חגגו" את רצח היהודים ואף קראו לעוד תקיפות אנטישמיות".
3 צפייה בגלריה
אירוע אנטישמי באוסטריה: במהלך הלילה הציתו אלמונים את החלק היהודי של בית העלמין המרכזי בוינה
אירוע אנטישמי באוסטריה: במהלך הלילה הציתו אלמונים את החלק היהודי של בית העלמין המרכזי בוינה
צלבי קרס בבית עלמין יהודי בווינה. האנטישמיות משתוללות בעולם
(צילום: GEORG HOCHMUTH / APA / AFP)
עוד נכתב הצהרה: "הקהילות היהודיות חוששות ומאוימות. בתי כנסת ואתרים יהודיים אחרים הותקפו. בתי הספר נסגרו מכיוון שהם אינם יכולים עוד להבטיח את שלום תלמידיהם. תפילות שבת מחייבות נוכחות של מאבטחים חמושים. בערים מסוימות מתנכלים ליהודים ברחובות ומתעללים בהם. כרזות עם פניהם של בני הערובה החטופים מושחתות ונקרעות. האנטישמיות ברשת גברה בצורה חסרת תקדים. לנו, השליחים למאבק באנטישמיות, יש מנדט משותף להילחם באנטישמיות ולשמור על החיים היהודיים. אנו משבחים את הפעולה הנחרצת שרשויות לאומיות רבות עשו כדי להגן על קהילות יהודיות, שכן יהודים ברחבי העולם לא התמודדו עם אתגרים כאלה מאז השואה. מודעים לימים האפלים כל כך האלה, אנו עומדים לצד העם היהודי. נעשה כל שביכולתנו כדי לראות שהשנאה כלפי יהודים תגונה ושהחיים היהודיים יפרחו בשלום. אנטישמיות וכל צורות השנאה מזיקות ולא מקובלות".
בהצהרה קוראים השליחים נגד האנטישמיות לממשלות העולם לבחון צורכי היהודים ולספק להם את הסיוע הביטחוני הדרוש להם. "אנו קוראים למשטרה ולרשויות אכיפת החוק להיות ערניות לאיומים על יהודים ולהיות מודעות לכך שהעם היהודי ברחבי העולם לא יכול לשאת באחריות לדברים ולמעשים של ממשלת ישראל או כל ממשלה אחרת, כפי שממחישה הגדרת העבודה הבינלאומית של ברית הזיכרון לשואה (IHRA). אנו מגנים את המעשים האנטישמיים המתרחשים בחלק מהקמפוסים וקוראים למנהלי האוניברסיטאות לגנות אותם ולהבטיח שלתלמידיהם היהודים, כמו לכל שאר התלמידים, יהיו התמיכה והביטחון הדרושים בזמנים קשים ליהנות מזכותם לחינוך".
3 צפייה בגלריה
 רוססו מגן דוד על בתים של יהודים ברובע ה-14 בפריז, צרפת
 רוססו מגן דוד על בתים של יהודים ברובע ה-14 בפריז, צרפת
מגיני דוד שאלמונים סימנו על בתי יהודים ברובע ה-14 בפריז אחרי פרוץ המלחמה
בהודעתם מגנים השליחים גם את החברות המתפעלות רשתות חברתיות מקוונות, המגבירות את תפוצתם של מסרים אנטישמיים ושקריים: "אנו קוראים להן לפעול בהתאם לחוק ולתנאי הקהילות שלהם. ההיסטוריה לימדה אותנו שבזמנים כאלה עלינו להשמיע את קולנו ולא להיות אדישים. 'לעולם לא עוד' זה עכשיו!".ל ההצהרה חתמו בין השאר נציגי האיחוד האירופי, בריטניה, יוון, פורטוגל, צרפת, בולגריה, גרמניה, ארגנטינה, קרואטיה, קנדה, דנמרק, ספרד, איטליה, צ'כיה, הונגריה ושבדיה.