בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (רביעי) 15 חודשי מאסר על יעקב כהן (31), שהודה בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון, בגין חלקו באירועים שהתרחשו בבת ים במהלך מבצע "שומר החומות" וכללו ניסיון לינץ' בעיסא מוסא, צעיר ממוצא ערבי. כהן בין היתר בעט במוסא בפלג גופו העליון, הטיח כוס ובעט ברכבו וניסה לתקוף אותו בידו.

3 צפייה בגלריה
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
הוצא מרכבו והוכה באלות. ניסיון הלינץ' בעיסא מוסא בטיילת בבת ים
(צילום: יריב כץ)
בגזר הדין קבע השופט כי 15 חודשי המאסר ייספרו מיום מעצרו, וגזר גם שמונה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי בן 5,000 שקל לקורבן. כהן שוהה במאסר כבר 13 חודשים, והמשמעות היא שהוא צפוי להשתחרר בקרוב. זאת למרות שבפרקליטות ביקשו לגזור עליו בין ארבע לשבע שנות מאסר.
"הגם שהנאשם הוא חלק מכתב אישום בגין אירוע שכונה הלינץ' בבת ים אין חולק כי חלקו חריג. התביעה לא ייחסה לנאשם בניגוד לאחרים פגיעה בחוק למאבק הטרור. אין חולק בדבר חומרת האירוע אזרח ישראלי מותקף רק בשל מוצאו לא ניתן להבין ולקבל התנהגות בריונית מסוג זה. מדובר במצב בו קיימת אבחנה ברורה בין חלקו לחלקם של נאשמים אחרים. הוא לא היה חלק מההתארגנות המוקדמת", קבע השופט בני שגיא.
3 צפייה בגלריה
הרכב בבת ים
הרכב בבת ים
רכבו של עיסא מוסא, שהותקף בבת ים
(צילום: gettyimages)
"הגעתו למקום הייתה אקראית. הוא לא הגיע להשתתף בעימות אלא על מנת לבלות. הוא סבר בזמן אמת כי קורבן העבירה מנסה לבצע פיגוע דריסה. הוא תקף אותו רק אחרי שסבר שביצע פיגוע. לא דומה עניינו לעניינם של האחרים שהבינו היטב שאין מדובר בפיגוע. הוא זרק כוס, בעט ברכב ובפלג הגוף העליון. ברור כי אין לקבל התנהגותו. הוא קיבל אחריות מלאה ויש לתת משקל להפנמת הפסול במעשיו, להיעדר עבר פלילי, ונסיבות אישיות".
לאחר גזר הדין ביקשה הפרקליטות להגיש ערעור ולהותיר את כהן במעצר עד הערעור, אולם השופט דחה זאת על הסף. "איזה תקדים יש לכך? זו בקשה שלא ראיתי תקדים לה. אין ורע לבקשה מעין זו", הוא קבע.
לפי האישום, במאי 2021, בעיצומה של המערכה הצבאית "שומר החומות" בין מדינת ישראל לארגון החמאס ברצועת עזה החלה התארגנות שפורסמה ברשתות החברתיות לפגוע באזרחים ערבים ובעסקים בבעלות אזרחים ערבים בטיילת בבת ים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
בכתב האישום המתוקן נגד כהן, שהוגש באמצעות עורכי הדין עפרה קרמני אוטולנגי ורותם נוימן וסרמן מפרקליטות מחוז ת"א פלילי, נאמר כי ב-12 במאי הגיעו עשרות אנשים לטיילת בת ים, במטרה לפגוע בבתי עסק השייכים לאזרחים ערבים. בין היתר, הפורעים ניפצו חלונות של בתי עסק שבבעלות אזרחים ערבים, וקראו קריאות חוזרות ונשנות לפגיעה בערבים. באותה עת שהה כהן בטיילת וצפה במעשיהם של הפורעים.
בשלב מסוים, לפי כתב האישום, הגיע עיסא מוסא עם רכבו אל הטיילת, כאשר אחד הפורעים ניגש אליו ושאל אותו האם הוא ערבי. הוא השיב בחיוב ובתגובה הוטח לעברו אגרוף, תוך שהתוקף צועק "הנה הערבי, הנה ערבי". מוסא, אשר חש בסכנה, ניסה לברוח מהפורעים ונסע ברכבו לאחור, בעת שעשרות פורעים רודפים אחריו וצועקים "ערבי, ערבי", אך התנגש ברכב שעמד מאחוריו. בעקבות זאת, ניסה מוסא לברוח בנסיעה מהירה קדימה, אך התנגש ברכב נוסף ולא הייתה לו דרך מילוט.
בעת שהתרחשה ההתנגשות שהה כהן על המדרכה בסמוך לה. לאחר ההתנגשות, הוא הטיח כוס ברכבו של מוסא ובעט ברכב. בהמשך לכך, תקפו הפורעים את מוסא, הוציאו אותו בכוח מהרכב, חישמלו אותו בשוקר, הפילו אותו לרצפה והיכו אותו באגרופים, בבעיטות ובאלה טלסקופית, גם לאחר שניסה לקום. במהלך האירועים, כהן בעט במוסא בפלג גופו העליון, עד שעוברי אורח הפסיקו את התקיפה והגנו על מוסא. בהמשך, בעת שמוסא הובהל לאמבולנס על אלונקה, ניסה כהן לתקוף אותו בידו, אך נהדף על ידי אחד הנוכחים.
עו"ד שמואל פלישמן, שמייצג את יעקב כהן מטעם הסנגוריה ציבורית, מסר בתגובה: "גזר הדין עושה איזון נכון בין הדברים. הוא לא הואשם במניע גזעני, הוא לא התחבר לקבוצות וואטסאפ שהתארגנו מראש לפגוע באנשים, הוא הגיע למטרת בילוי עם חברים, שהגיע הרכב של המתלונן הוא ראה שכמעט דורסים אותו ובסופו של דבר מבחינת מעשיו הוא זורק כוס בועט בדלת במטרה לסגור אותה. בית המשפט הטיח בו ביקורת שהיה אכן צריך להתרחק מהמקום שהאיש היה על הרצפה לכאורה מנוטרל. אין לו הרשעות קודמות. הוא קיבל החלטת שחרור בעליון ולא רצה להשתחרר בזמנו אלא אמר מגיע לי לרצות עונש".