במהלך ביקור שערך בסוריה ב-2017, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הרעיף שבחים על אחד הגנרלים בצבאו של הרודן בשאר אסד, גנרל שלקח חלק משמעותי בקרבות מול המורדים הסורים במלחמת האזרחים העקובה מדם. פוטין אמר לו אז ששיתוף הפעולה עם הכוחות הרוסיים שנשלחו לסייע לאסד במלחמה "יביא להצלחות אדירות בעתיד".
כעת, חלק מפקודיו של הגנרל הסורי סוהייל אל-חסן נמנים עם מאות הלוחמים הסורים שאומנו בידי הרוסים ושלפי דיווחים שונים נרשמו – או שכבר נשלחו – להילחם לצד החיילים הרוסים באוקראינה. לפי הדיווחים, בין אותם מתנדבים נמנים לא רק חיילים סורים, אלא גם מורדים לשעבר ולוחמים מנוסים אחרים, חלקם פליטים פלסטינים שנלחמו לאורך שנים בארגון הטרור דאעש.
9 צפייה בגלריה
 ולדימיר פוטין הגנרל הסורי סוהייל אל-חסן
 ולדימיר פוטין הגנרל הסורי סוהייל אל-חסן
פוטין והגנרל הסורי סוהייל אל-חסן, שמוביל את "כוח הטיגרסים". מוסקבה תזדקק ללוחמים שלו?
(צילום: מהרשתות החברתיות, רויטרס)
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו רודן סוריה בשאר אסד במהלך מפגש בדמשק ב-2020
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו רודן סוריה בשאר אסד במהלך מפגש בדמשק ב-2020
פוטין ואסד במפגש בדמשק לפני כשנתיים. הנשיא הרוסי הבטיח ששיתוף הפעולה "יביא להצלחות אדירות בעתיד"
(צילום: AP)
עד כה, נראה שרק מספר קטן של סורים נשלח לאימונים צבאיים ברוסיה עצמה, לקראת פריסה בקו החזית במלחמה באוקראינה. אף שגורמים בקרמלין התפארו בתחילת המלחמה בטענה שקיבלו יותר מ-16,000 בקשות התנדבות מאזור המזרח התיכון, גורמים אמריקניים ופעילים העוקבים אחר המתרחש בתוך סוריה אומרים כי אין לפי שעה זרם משמעותי של לוחמים מסוריה אל המלחמה באוקראינה.
עם זאת, הפרשנים סבורים שייתכן מאוד שהמצב הזה יישתנה כעת, בעקבות ההיערכות של רוסיה לשלב הבא של המלחמה: מתקפה נרחבת במזרח אוקראינה, שם היא מקווה לסייע למורדים הפרו-רוסים להרחיב את שליטתם על שטחי חבל דונבאס. אותם פרשנים סבורים כי האפשרות שרוסיה תעשה שימוש בלוחמים סורים בקרבות בדונבאס גדלה כעת גם לאור העובדה שפוטין מינה לאחרונה מפקד חדש להובלת פעילות כלל הכוחות הרוסיים באוקראינה: הגנרל אלכסנדר דבורניקוב, שפיקד בעבר על הכוחות הרוסיים בסוריה.
9 צפייה בגלריה
גנרל צבא רוסיה אלכסנדר דבורניקוב מונה לפקד על המבצע הרוסי ב אוקראינה
גנרל צבא רוסיה אלכסנדר דבורניקוב מונה לפקד על המבצע הרוסי ב אוקראינה
הגנרל הרוסי אלכסנדר דבורניקוב, שמונה לפקד על הפעילות באוקראינה. בעבר פיקד על הכוחות הרוסיים בסוריה
אף שלא ברור כמה יעילים יהיו הלוחמים הסורים באוקראינה, ייתכן שרוסיה תבקש להשתמש בהם על מנת לתגבר את כוחותיה הצרים על ערים שונות במדינה או על מנת לפצות על האובדן האדיר שספגו כוחותיה. דבורינקוב, יש לציין, מכיר היטב את המיליציות החמושות השונות שאומנו בסוריה על ידי הצבא הרוסי, בתקופה שבה כאמור פיקד עליו שם – והוביל אסטרגטיה אכזרית של מצור על ערים וכתישתן בהפצצות אוויריות עד לכניעת המורדים הסורים. את השיטה הזו אימצו הרוסים גם באוקראינה, כשהדוגמה הבולטת ביותר לכך היא עיר הנמל הנצורה מריופול, שנהרסה לחלוטין בהפגזות ובהפצצות הבלתי-פוסקות.

צונחים ממסוקים, לצד קצינים רוסים

אחמד חמאדה, שערק מצבא אסד וכעת משמש כפרשן צבאי ממקום מושבו בטורקיה, אמר לסוכנות הידיעות AP כי כעת, משרוסיה נערכת ל"קרב גדול יותר" באוקראינה, ייתכן מאוד שהיא תבקש לשלוח לשם לוחמים סורים. מומחים נוספים לנעשה בסוריה אומרים כי הרוסים מגייסים כעת באופן אקטיבי לוחמים למאמץ המלחמתי באוקראינה, במיוחד בקרב ארגונים או יחידות שכבר אומנו על-ידם בעבר.
ראמי עבד אל-רחמן, שעומד בראש המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם – ארגון אופוזיציה שמדווח בקביעות על המתרחש בסוריה ממקום מושבו בבריטניה – דיווח כי עד עתה יותר מ-40,000 סורים נענו למאמצי הגיוס הרוסיים: 22,000 נרשמו לכאורה בצבא הרוסי וכ-18,000 נרשמו בחברת שכירי החרב הרוסית "קבוצת ואגנר".
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין מופיע על שלט חוצות ב דמשק סוריה במרץ 2022 על השלט נכתב בערבית "הניצחון לרוסיה"
נשיא רוסיה פוטין מופיע על שלט חוצות ב דמשק סוריה במרץ 2022 על השלט נכתב בערבית "הניצחון לרוסיה"
שלט חוצות בדמשק, בחודש שעבר. "הניצחון לרוסיה", נכתב בו בערבית
(צילום: AP)
לדברי עבד אל-רחמן, כ-700 לוחמים מיחידת העילית שבראשה עומד הגנרל סוהייל אל-חסן – "יחידת המשימות המיוחדות ה-25" שמוכרת בסוריה בכינוי "כוח הטיגרסים" – כבר עזבו את סוריה בשבועות האחרונים על מנת להילחם לצד הרוסים. ב-AP הדגישו כי לא הצליחו לאמת את המספרים הללו באופן עצמאי.
בשבועיים האחרונים פרסמו פעילים התומכים במשטר אסד סרטונים ברשתות החברתיות שבהם נראים אותם לוחמים מ"כוח הטיגרסים" לוקחים חלק בתרגילים צבאיים שונים, כמו צניחה ממסוקים. קצינים רוסים נראים באחד הסרטונים מתדרכים צנחנים בתוך מסוק, בשעה שהגנרל אל-חסן משבח את הלוחמים הצעירים וטופח על ראשיהם. טרם ברור אם הסרטונים הללו חדשים.
עבד אל-רחמן טוען שבין המתנדבים הסורים גם לוחמים מהדיוויזיה החמישית בצבא אסד, שאומנו על-ידי רוסיה; כוחות מ"בריגדת הבעת'", הזרוע הצבאית של מפלגת הבעת' של אסד; וגם לוחמים פלסטינים מ"בריגדת אל-קודס", שמורכבת מפליטים פלסטינים החיים בסוריה. כל הלוחמים הללו שיתפו בעבר פעולה עם הרוסים במלחמת האזרחים הסורית. "הרוסים מחפשים לוחמים מנוסים. הם לא רוצים אף אחד שלא אומן על-ידם", אומר עבד אל-רחמן.
9 צפייה בגלריה
הגנרל הסורי סוהייל אל-חסן שמפקד על כוח העילית של סוריה "כוח הטיגרסים" לצד רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב ב-2017
הגנרל הסורי סוהייל אל-חסן שמפקד על כוח העילית של סוריה "כוח הטיגרסים" לצד רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב ב-2017
הגנרל הסורי אל-חסן עם הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב, ב-2017
"כוח הטיגרסים" היה אחראי לכמה מהניצחונות הגדולים ביותר של משטר אסד ב-11 שנות מלחמת האזרחים. בשנים האחרונות היה מעורב בקרבות מול המורדים במעוז האחרון שבו הם שולטים בסוריה, מחוז אידליב שבצפון-מערב המדינה, אך הקרבות שם פסקו במרץ 2020 כאשר כוחות אסד השתלטו על כביש אסטרטגי באזור, אם כי המורדים ממשיכים לשלוט על המחוז עצמו.

קמפיין גיוס, עם הבטחה למשכורת גבוהה

עומאר אבו לילה, שעומד בראש ארגון אחר המנטר את המתרחש בסוריה, בשם DeirEzzor 24, מתאר את הגנרל שעומד בראש הכוח הזה, אל-חסן, כ"אחד מאנשיה של רוסיה" – ולדבריו מוסקבה "תלויה" בו ממש. הוא טוען שאת מאמצי הגיוס הרוסיים מוביל בסיס חמיימים במערב סוריה, שמשמש כבסיס המרכזי של הכוחות הרוסיים במדינה. אבו לילה מציין כי בחמיימים נרשמו כבר מאות לוחמים מהדיוויזיה החמישית ומבריגדת אל-קודס.
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין מופיע על שלט חוצות ב דמשק סוריה במרץ 2022 על השלט נכתב בערבית "אנחנו תומכים ברוסיה"
נשיא רוסיה פוטין מופיע על שלט חוצות ב דמשק סוריה במרץ 2022 על השלט נכתב בערבית "אנחנו תומכים ברוסיה"
שלט חוצות נוסף בדמשק, בו נכתב: "אנחנו תומכים ברוסיה"
(צילום: AP)
במסגרת מאמצי הגיוס בסוריה, בסוף החודש שעבר פורסמה במדינה מודעה שבה נקראו גברים בני 23 עד 49 לגשת לבחינות סינון לקראת אפשרות של השתתפות במלחמה באוקראינה. את המודעה פרסם כוח מקומי שאומן בידי הרוסים ומוכר בשם "ציידי דאעש", בשל הקרבות שניהל מול ארגון הטרור.
רייאן מערוף, פעיל מארגון בשם Suwayda24 שמתמקד בפעילויות של דאעש במדבר הסורי, אומר כי עד עתה רק 100 איש התנדבו במחוז הדרומי א-סווידא. לדברי מערוף, לאלו שנרשמו הובטחה משכורת חודשית של לא פחות מ-600 דולר – סכום כסף רב ביחס לשכר הממוצע בסוריה, שסובלת ממשבר כלכלי עצום, שבמסגרתו האבטלה גואה וערך המטבע המקומי נמצא בשפל.
לפי שעה, כאמור, נראה שרק מספר קטן של לוחמים הגיעו בפועל לרוסיה או אל קו החזית באוקראינה. מוקדם יותר החודש אמר דובר הפנטגון ג'ון קירבי כי לארה"ב יש אמנם אינדיקציות ש"קבוצת ואגנר" הרוסית מנסה לגייס לוחמים, בעיקר באזור המזרח התיכון, אך במקביל הדגיש כי וושינגטון לא הבחינה עד כה במספרים משמעותיים של לוחמים שמתגברים את הכוחות הרוסיים באוקראינה.
9 צפייה בגלריה
גנרל פרנק מקנזי
גנרל פרנק מקנזי
הגנרל האמריקני פרנק מקנזי. "יש רק טפטוף קטן מסוריה לאוקראינה"
(צילום: AP)
הגנרל פרנק מקנזי, שעומד בראש פיקוד המרכז האמריקני (שבתחום אחריותו אזור המזה"ת), אמר בשימוע בסנאט בתחילת מרץ כי עד אז רק "קבוצות קטנות מאוד" ניסו לעשות את הדרך מסוריה לאוקראינה. הוא תיאר זאת כ"טפטוף קטן מאוד".

החשש של אסד: הרוסים מפציצים פחות בסוריה

הגנרל הלבנוני לשעבר נג'יב מלעב, שעוקב מקרוב אחר המלחמה בסוריה, אומר גם הוא כי אין לפי שעה אינדיקציות על לוחמים סורים שעושים את הדרך לרוסיה. עם זאת, גם הוא סבור שהדבר עשוי להשתנות אם המלחמה באוקראינה תיגרר עוד ועוד. "הכול תלוי בתוכניות של הרוסים לעתיד הקרוב", הוא אומר.
9 צפייה בגלריה
כוחות צבא פרו רוסים במריופול
כוחות צבא פרו רוסים במריופול
לוחמים פרו-רוסים במריופול הנצורה. רוסיה תצטרך לפצות על האובדן של כוחותיה?
(צילום: רויטרס)
ב-AP מציינים כי גורמים סוריים ופלסטיניים בסוריה ניסו להפחית בשיחות עם הסוכנות את חשיבות הדיווחים על לוחמים שנשלחים לאוקראינה. הממשלה הסורית, כך מציינת AP, ככל הנראה חוששת מהאפשרות שלוחמים סורים ינהרו לאוקראינה – דבר שעלול להעניק הזדמנויות חדשות עבור אויביה הרבים במלחמת האזרחים שטרם הסתיימה.
לחשש של משטר אסד תורמת כנראה העובדה שמאז החלה המלחמה באוקראינה רוסיה הפחיתה משמעותית את הפעילות של כוחותיה בסוריה – וכעת מטוסי הקרב הרוסיים מבצעים פחות הפצצות נגד יעדים של דאעש או של המורדים באידליב. "כל שינוי בפעילות הכוחות הרוסיים או המיליצויות הפרו-ממשלתיות יוצר פערים ביטחוניים שמתנגדי המשטר – בהם טורקיה, דאעש, אל-קאעידה וארגוני האופוזיציה הסוריים – יכולים לנצל", דיווח המכון לחקר המלחמה (ISW).
9 צפייה בגלריה
מטוס MiG-31 עם טיל על-קולי קינזאל של רוסיה ממריא מ בסיס חמיימים ב סוריה תמרון צבאי ב הים התיכון
מטוס MiG-31 עם טיל על-קולי קינזאל של רוסיה ממריא מ בסיס חמיימים ב סוריה תמרון צבאי ב הים התיכון
מטוס קרב רוסי ממריא מבסיס חמיימים בסוריה. מוסקבה הפחיתה את ההפצצות שם, ואסד חושש
(צילום: משרד ההגנה הרוסי)
במשטר הסורי עצמו נשמעות טענות שאף לא לוחם סורי אחד נשלח לאוקראינה. כך אומר למשל מוחמד חאג' עלי, מחוקק לשעבר בדמשק שמשמש כעת כמפקד בזרוע הצבאית של מפלגת הבעת'. בשיחה עם AP חזה שגם לא יישלחו בעתיד לוחמים סורים לאוקראינה. לדבריו, הוא בטוח ביכולתה של רוסיה להשיג ניצחון באוקראיה מבלי שתזדקק לסיוע של הסורים. "הדרך שבה המבצעים מתנהלים היא עדות ברורה לכך שאוקראינה לא תהפוך לעוד אפגניסטן", אמר.