לאחר שארצות הברית הודיעה שלשום כי ישראל היא בין המועמדות להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה, במשרד החוץ אופטימיים בנוגע לסיכויים לקבל את הפטור המיוחל כבר בשנה הבאה. "למעשה השלמנו 90% מהמשא ומתן לפני ההצטרפות הרשמית של ישראל", אמר אמש (רביעי) גורם בכיר במשרד החוץ. "יש עוד מכשולים, אבל מה שחשוב שיש רצון פוליטי לצרף אותנו, וזה לא היה בעבר. אם הכול יתקדם כמו שצריך, אפשר להעריך בזהירות שנצטרף לתכנית כבר בשנת 2022".
שרת הפנים איילת שקד תצא באמצע החודש הבא לוושינגטון לדיונים על צירוף ישראל לתוכנית. שקד מונתה בידי ראש הממשלה נפתלי בנט לרכז את המגעים עם ארה"ב והיא תיפגש בוושינגטון עם השר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקאס.

4 צפייה בגלריה
ויזה לארה"ב
ויזה לארה"ב
ויזה לארה"ב
(צילום: shutterstock)
השר האמריקני הודיע השבוע כי ישראל ועוד שלוש מדינות - קפריסין, בולגריה ורומניה - מועמדות רשמית להצטרף לתכנית הפטור מאשרת כניסה. כיום חברות בתוכנית 40 מדינות שאזרחיהן יכולים להיכנס לארה"ב ולשהות בה עד 90 יום ללא צורך להוציא ויזה מראש. המשמעות של הכרזה של מיורקאס היא שנקבעה מפת דרכים לצירופה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. זו התפתחות חשובה שמעידה על הרצון בממשל ביידן לקדם את העניין ולמצוא דרכים כדי שזה יקרה.
הבכיר הישראלי הוסיף כי "יש הבנה כעת מה צריך לעשות כדי להגיע לשם". לדבריו, "זה טוב מאוד ששמו את ישראל ברשימה נוספת עם עוד מדינות שרובן חברות בנאט"ו ומוגדרות בנות ברית של ארה"ב. זה מעיד על הכוונה האמריקנית לנקות שולחן ולהעניק את הפטור הזה לכל המדינות האלה. אנחנו מצידנו נעשה את כל המאמצים כדי להגיע לשם".
4 צפייה בגלריה
איילת שקד בכנס השלטון המקומי
איילת שקד בכנס השלטון המקומי
שרת הפנים שקד. תצא למגעים בוושינגטון בחודש הבא
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
אלחנדרו מיורקאס
אלחנדרו מיורקאס
"יהודי ואוהד ישראל מובהק". השר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקאס
(צילום: רויטרס)
עוד אמר הבכיר: "אנחנו מזהים נכונות אמריקנית אמיתית להתקדם. יש קפיצה במספר השיחות והרצון שלהם לדבר איתנו בישראל ובארה"ב. יכול להיות שזה יצריך מהאמריקנים שינויי חקיקה או התגמשות בתנאי התכנית. אבל כשיש רצון זה אפשרי. אנחנו מרגישים שיש שינוי באווירה במגעים".
ישראל הציעה במגעים עם ארה"ב פתרון יצירתי להתגבר על המכשול המרכזי בצירופה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה: אחוז הסירוב הגבוה יחסית בבקשות הוויזה של ישראלים לארה"ב. כיום הוא עומד על 6.5%, ואילו התנאי להצטרפות לתוכנית הוא אחוז סירוב של 3% ומטה. בישראל אומרים כי אחוז הסירוב עלה באופן מלאכותי גם בגלל ביטולי התורים בשל הקורונה שנספרו כסירוב.
ישראל הציעה לאמריקנים שמשרד החוץ ייצא במסע פרסום תשדירי שירות שיקרא לישראלים שמגיעים לארה"ב להקפיד על תנאי הוויזה שלהם ולא להפר אותם. הצעה נוספת שהועלתה היא להכריז על פיילוט של שנתיים שבמסגרתו ישראל תצורף לתכנית הוויזה, ובתום התקופה ייבדק אם הישראלים הפרו את תנאי התוכנית מבחינת שהיית יתר וכדומה.
4 צפייה בגלריה
בנמל התעופה בדנבר עם מסכה
בנמל התעופה בדנבר עם מסכה
"ישראל תעשה את כל המאמצים מצידה". נמל תעופה בדנבר
(צילום: AP)
נושאים נוספים שעדיין מפרידים בין ישראל לבין הפטור מוויזה: דרישות אמריקאיות שנוגעות לקבלת מידע על עברם של ישראלים שמגיעים לארה"ב וכן להפסקת האפליה כלפי לאזרחים אמריקאים ממוצא פלסטיני שנטען כי הם מעוכבים מסיבות ביטחוניות בהגיעם לנתב"ג בדרכם לשטחים. בנושא זה השב"כ הבהיר במגעים מול משרד החוץ הישראלי שהוא לא ימנע את צירוף ישראל לתכנית וימצא את פתרון מניח את הדעת.
הבית הלבן מסר אחרי הפגישה באוגוסט בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לראש הממשלה נפתלי בנט כי ביידן הדגיש כי "הממשל יחזק את שיתוף הפעולה ההדדי עם ישראל בדרכים שיועילו הן לאזרחים האמריקנים והן לאזרחים הישראלים, כולל בעבודה על הוספת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה". באוגוסט נפגש מיורקאס עם השגריר גלעד ארדן ודן איתו בנושא.
המדינה האחרונה שהצטרפה לתוכנית הפטור מוויזות הייתה קרואטיה, והחל מהשבוע יכולים אזרחיה להיכנס לארה"ב ללא אשרה. קצת לפני כן, בסוף אוגוסט, נפגש ראש הממשלה נפתלי בנט עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן וסיכם עמו לקדם את ביטול חובת הוויזה לישראלים. כבר באוגוסט אפשר היה להעריך שהסיכויים לפטור מוויזה גדולים, מאחר שהנושא טופל ברמות הגבוהות ביותר של הממשל האמריקני.
עו"ד שלומי אטשעו"ד שלומי אטש
עו"ד ליעם שוורץעו"ד ליעם שוורץ
עו"ד ליעם שוורץ, שותף במשרד גולדפרב זליגמן ומומחה לענייני הגירה לארה"ב, מבהיר כי גם עתה הדרך עד להענקת פטור מוויזה לישראלים עוד ארוכה. "השר מיורקס הודיע ששוקלים להכריז רשמית על מועמדותה של ישראל להצטרף לתוכנית, אנחנו עדיין לא שם. ההודעה שאנחנו 'בצנרת' לקראת מועמדות אומרת שתתקיימנה פגישות בין גורמים דיפלומטים וביטחוניים ישראלים ואמריקנים על הצעדים שישראל תנקוט על מנת לעמוד בדרישות המחמירות של הצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה. הדרישות כוללות נכונות לחשוף מידע רגיש בתחומים כמו ביטחון ואכיפת החוק", הוא אומר.
"אגב, כידוע אחד התנאים למועמדות של ממש הוא היקף סירובים של 3% לכל היותר. לישראל היקף סירובים של 6.5%, וההיקף דווקא גדל משנה לשנה. לעומת זאת, אחוז הישראלים השוהים באופן לא חוקי בארה"ב קטן יחסית, דבר שעובד לטובתנו", הוא מציין. "כמו כן מיורקאס הוא אוהד ישראל מובהק, יהודי שהגיע לארה"ב כפליט מקובה".
עו"ד שלומי אטש המתמחה בדיני ההגירה לארה"ב מזכיר כי לתוכנית הפטור מוויזה יש גם חסרונות מעשיים. הוא מציין כי אם ישראל תתקבל, משך הביקור לתיירים יתקצר משישה חודשים לשלושה. חיסרון נוסף הוא שבמעמד של פטור אי אפשר להאריך את השהות מתוך ארה"ב, והאדם חייב לחזור לארצו או לשנות את סוג הוויזה.
דוד רוט, סמנכ"ל צפון אמריקה במשרד החוץ, אמר היום לאולפן ynet כי "אני עוסק בזה המון המון שנים, מעולם לא הייתי כל כך אופטימי, אבל אני לא רוצה להסתכן. אני רואה כותרת של 'ויזה בשנה הבאה'. זה תלוי מעט בנו, זה תלוי גם בהם, אני מקווה שזה נכון, אני חושב שזה עלול להיות קצת יותר".